onsdag den 1. juli 2015

Læsemål - Halvvejs i 2015

I januar satte jeg nogle læsemål for at motivere min læsning uden at stresse mig selv. Nu er vi seks måneder inde i 2015 og jeg tænkte at det var passende at gøre status på det. Umiddelbart er jeg okay med i forhold til de ret overskuelige læsemål. Status er følgende:


  • Mål: At læse flere bøger end jeg gjorde sidste år (30 bøger). 
  • Status: På nuværende tidspunkt har jeg læst 15 bøger. Jeg skal altså sætte farten en smule op, hvis jeg vil gøre det bedre end sidste år.
  • Mål: At mindske mit antal af ulæste bøger på reolen (36).
  • Status: På nuværende tidspunkt har jeg øget en bogbeholdning med 15 bøger, men har heldigvis også fået læst en del af dem, hvorfor mit antal ulæste bøger er 38. 
  • Mål: At læse minimum fem bøger af forfattere som hverken er europæiske eller fra nordamerika.
  • Status: Indtil videre er dette tal lig 0, virkelig skuffende!

Det er egentligt helt okay og jeg tænker ikke rigtig over disse mål i min hverdag, hvilket egentlig også var meningen. Det fungerer mere som en rettesnor i de sløve læseperioder, og jeg synes faktisk at det virker!

Har i nogle læsemål? Og hvor langt er i kommet med dem?


12 kommentarer:

  1. Gid jeg havde været smart nok til at sætte mig mål i år. Det er ligesom for sent nu, men til næste år så! I år vil jeg bare læse vildt meget og gerne være færdig med Knausgårds Min Kamp, hvor jeg er nået til bind 5. Hvad planlægger du at læse af ikke-vestlige forfattere? Jeg læser selv alt for lidt af den slags.

    SvarSlet
    Svar
    1. Da jeg skrev målet op, havde jeg Murakami i tankerne samt kinesiske forfattere, men jeg har desværre ikke fået gjort noget ved det endnu. Men jeg tror snart jeg må på biblioteket og starte ud med lidt kinesisk litteratur....

      Slet
  2. Jeg er rimelig godt med, da jeg er nået halvvejs eller længere i dem. Tror jeg skriver en opsummering til bloggen i morgen :-)

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Det må du gøre, det er altid sjovt at læse en status:)

      Slet
  3. Det ser da ud som om, at det nok skal gå. Jeg synes det er super godt gået! :) Selv har jeg kun sat læsemålet at skulle læse mere end 50 bøger - og det har jeg klaret om 6 bøger. Det er gået langt hurtigere, end jeg havde regnet med - så må jeg jo sætte det op til næste år :)

    /www.mitbogunivers.blogspot.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er det godt gået! Det er altid dejligt at overraske sig selv :) jeg havde selv håbet at have nået at læse lidt mere end jeg har, men pyt.

      Slet
  4. Skønne bøger, du indtil videre har fået læst - alle er de nogle, som jeg også rigtig gerne vil give mig i kast med; de eneste, jeg selv har læst er 'London' og 'Dragens Øjne', som begge var skønne læseoplevelser.

    I år har jeg ikke sat noget læsemål for mig selv overhovedet. Specialet ligger og presser på hver eneste dag, og jeg må desværre indrømme, at det har kvalt min læselyst fuldstændig. Dog håber jeg at få fornyet læseenergi på min ugelange badeferie, som starter dagen efter specialeaflevering. Jeg tror, at en god bog, en dansende sol og iskold cola er lige det, der skal til :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Faktisk er det en god del af mine ulæste bøger, som poserer på billedet, så dem har jeg desværre ikke læst endnu. Men dejligt at høre, at 'london' er rigtig god. Den glæder jeg mig til!

      Ja, sådan et speciale kan hurtigt dræbe alt hvad der hedder fritid og overskud! Håber du får en dejlig ferie hvor du kan koble helt af med en god bog :)

      Slet
  5. Du skal nok nå dine læse mål, og du er jo allerede godt med:-)
    Jeg er noget bagud på min Goodreads, men håber at jeg når de 200 læste bøger alligevel - måske jeg dog har en smule travlt. Et af mine læsemål var at læse flere klassikere, og det er jeg godt i gang med, hvor imod mit læsemål med at læse mere lyrik ikke helt går så godt, da jeg har svært ved at vælge.

    SvarSlet
    Svar
    1. Wow, 200 bøger er godt nok også mange, jeg ville ønske jeg læste lidt hurtigere, så jeg kunne nå lidt flere. Det er også altid spændende at læse klassikere, der må jo være et eller andet ved dem siden de er blevet klassikere. Lyrik derimod har aldrig rigtig været noget jeg har brugt så meget tid på. Men jeg prøver kræfter med det en gang imellem. Har netop fået en digtsamling hjem af Cecilie Sund Kristensen, som jeg tror er meget god.

      Slet
  6. Sikke nogle gode boglæsemål. Sjovt, hvordan du (med undtagelse af den sidste) egentlig er nogenlune halvvejs med de fleste! :D

    Mit eneste læsemål har været at læse beskedne 25 bøger. Det kører meget godt. Har læst 17. Jeg begriber ikke, at nogle mennesker kommer op og læser 18 om måneden! :D de må have en superhelteagtig læsehastighed.

    bookroom.bloggersdelight.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg bliver heller aldrig den der læser 18 bøger om måneden! Så mit ambitionsniveau er lidt lavere, men uanset hvor meget man læser, så synes jeg det er dejligt med lidt læsemål, som kan motivere én. Du er da også super godt med, i forhold til det mål du har sat dig, det er dejligt! Målene skal helst ikke blive al for uoverskuelige, så ryger motivationen :)

      Slet