søndag den 12. juli 2015

Dragetid af Carol Birch

Forfatter: Carol Birch
Titel: Dragetid
Orig. titel: Jamrach's Menagerie
Forlag: Lindhardt og Ringhof
Udgivelse: 2011 (denne 2012)

311 sider








Jeg købte denne bog til bogudsalget i foråret. Jeg havde inden da lagt mærke til bogen, da jeg havde læst en anmeldelse af den for meget lang tid siden, jeg kan ikke engang huske hvor. Anmeldelsen var sådan lidt lunken, men coveret er simpelthen så dragende, at jeg alligevel huskede den. Så da den dukkede op til bogudsalget købte jeg den straks.

Jaffy vokser op i 1800-tallets London under ringe kår. Den dag han ser en tiger og beslutter sig for at klappe den på snuden, ændres han bane i livet. Han begynder at arbejde for Jamrach, som skaffer sjældne dyr til rige kunder. Da han er gammel nok, vælger han at stikke til søs med et hvalfangerskib for at følge sin gode ven Tim og ikke mindst eventyret om en drage, som skal fanges til en af Jamrach's kunder. Turen bliver dog ikke som han havde ventet, da de kommer ud i et voldsomt uvejr og et helt andet, og mere alvorligt, eventyr tager over.

Jeg havde simpelthen så svært ved at komme igang med denne her bog. Jeg synes plottet var spændende; 1800-tallet, London, sømandsliv, drager  og eventyr, det hele tiltaler mig. Der var bare et eller andet ved historien der gjorde, at jeg ikke blev fanget. Jeg tror det var den lidt tunge skrivestil og min halvhjertede indlevelse i personen Jaffy, der gjorde det så svært for mig. Jeg blev simpelthen nødt til, at holde en pause fra denne bog og læse noget andet. Da jeg så vendte tilbage til bogen, vendte min interessse for bogen sig også.

Jeg tror det var omkring halvvejs i bogen, at der skete en drastisk ændring i fortællingen. Der begyndte pludselig at ske noget, på både handlingsfronten og på min aktie i Jaffy's liv. Jeg må sige, uden at afsløre for meget, at da den store ulykke sker, var jeg klæbet til fortællingen. Beskrivelsen af Jaffy's kamp var så indlevende og troværdig, at jeg pludselig så denne bog i et helt andet lys.

Det er altid svært med de bøger, hvor den første halvdel føles så kedsommelig, mens den sidste halvdel slår benene væk under én... hvordan kan man lave en samlet vurdering?

Jeg må sige, at grundet den sidste halvdel kunne jeg godt finde på at give bogen en chance mere, på et senere tidspunkt, for at se, om det bare var det helt forkerte tidspunkt jeg læste den første halvdel på.  Jeg vil ihvertfald gerne anbefale bogen, men man skal nok være forberedt på, at den tager lidt tid, at komme ind i.





2 kommentarer:

  1. Uh, plottet lyder spændende - men træls, at den var så lang tid om at komme igang :/ Jeg har den stående på hylden herhjemme, men efter din anmeldelse tror jeg hellere, at det må blive en rejsebog - en af de slags bøger, som man læser, fordi man ikke har andet med i tasken, hehe :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, den er langsom i starten efter min mening, men det belønner sig virkelig at holde ud :) God idé, som en rejsebog.

      Slet