torsdag den 25. juni 2015

En mand der hedder Ove af Fredrik Backman

Forfatter: Fredrik Backman
Titel: En mand der hedder Ove
Orig. titel: En mand som heter Ove
Forlag: People's Press
Udgivelse: 2012 (denne 2014)


358 sider









Jeg tyede til 'En mand der hedder Ove', som et afbræk fra en bog, der drænede min læselyst, og fik straks læselysten tilbage. Fortællingen var helt vildt god og jeg nød hvert et øjeblik i selskab med Ove.

Ove er en ældre, gnaven mand, som ikke helt forstår sig på den moderne verden. Han går ikke og drømmer eller bygger luftkasteller. Ove er en mand med begge fødder godt plantet i jorden, som tror på det han kan se og det han kan føle. Han tror på godt håndværk og på at få hvad man betaler for. Ove har ikke lyst til at leve længere, da han mangler det han elsker allerhøjest. Men det kan være utroligt svært at tage sig af dage, når der flytter en ny nabo ind, som ser direkte igennem Ove's bitre ydre. For det er bestemt ikke med Oves gode vilje, at han pludselig skal agere kørelærer for sin nye nabo, ordne sin anden nabos radiator og adoptere katteskravlet, som vandrer rundt i Oves have.

Jeg er vild med karakteren Ove. Han kan være noget så irriterende, spydig og nærig, men inderst inde gemmer der sig en mand, som aldrig er kommet let til noget, som altid har arbejdet hårdt og som altid gør det han finder rigtigt. For i Oves hoved er der rigtigt eller forkert, men intet derimellem. Måske er det derfor meget let at afgøre, at Ove er et godt menneske. For det er han. Han hjælper dem der har brug for det uden at gøre væsen af det, idet han ikke ser det, som værende en god gerning. Han gør det ene og alene fordi han mener, at det er det rigtige at gøre. 

Fortællingen var trist, sjov og livsbekræftende. Den vakte meget stærke følelser i mig, det er ikke så tit, at jeg græder over en bog, men det gjorde jeg til denne. Måske fordi karakteren Ove rørte mig så dybt, da jeg først havde lært ham at kende. Derudover besidder bogen en utrolig mængde humor, som både serveres sort og åbenhjertet.

Da jeg var færdig med at læse bogen sad jeg og var lidt ærgerlig over, at der ikke var mere. Jeg tror helt sikkert, at jeg skal læse 'Britt-Marie var her' i den nærmeste fremtid. Hvis jeg bare synes den er halvt så god, som 'En mand der hedder Ove', så får jeg en god læseoplevelse.

Så, anbefaling af 'En mand der hedder Ove' er hermed videregivet!






10 kommentarer:

  1. Nu er den bog poppet op ALLE steder de sidste par dage og alle elsker den, så nu bliver jeg simpelthen nødt til at få den skrevet på min læseliste.
    Den lyder fantastisk. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg var selv lidt tøvende med at påbegynde bogen, for som dig, har jeg også læst rigtig mange gode anmeldelser af den, og så bliver man jo lidt nervøs for, at blive skuffet. Men må sige, at den ramte plet. Den var simpelthen så fin og humoristisk og lige noget for mig. Vil glæde mig til at høre hvad du synes om den :)

      Slet
    2. Sådan er det desværre tit. Men lige denne her vil jeg vist give en chance. :-)

      Slet
    3. Det skal du helt klart gøre :)

      Slet
  2. Den skrev jeg faktisk på min læsteliste igår, så håber jeg snart har tid til den :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg håber du bliver lige så underholdt som mig. Det er en virkelig dejlig fortælling :)

      Slet
  3. Jeg er altså også helt vild med Ove og lige som du, både grinede jeg og fældede et par tårer undervejs. Der er mange sandheder i bogen om hvordan vi dømmer andre og ofte på helt forkerte grundlag. "Britt-Marie var her!" var jeg desværre ikke så vild med.

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at høre, at vi er enige :) Øv, at 'Britt-Marie' ikke er et lige så stort hit. Har hørt flere sige det samme. Tror jeg giver bogen en chance, men må nok lige skrue forventningerne helt ned inden...

      Slet
    2. Enig enig. Jeg var rigtig glad for BMVH men jeg var også indstillet på at den var helt anderledes fra EMDHO :)

      Slet
    3. Tænker det er det jeg må indstille mig på inden jeg starter læsningen, så jeg ikke bliver skuffet :)

      Slet