tirsdag den 19. maj 2015

Opsamling - Science-fiction

Efter at have skrevet genre-indlægget om sci-fi tilbage i august, hvor jeg fik en hel masse gode anbefalinger, har jeg slet ikke fået slået en krølle på indlægget, som jeg plejer. Dette har måske noget at gøre med, at jeg slet ikke har fået læst særligt mange sci-fi-romaner, og hele tiden har trukket den lidt. Men eftersom vi nu skriver maj, og jeg ikke har øget sci-fi-mængden særligt, kommer her indlægget og så håber jeg, at få taget mig sammen og læst nogle flere inden for den nærmeste fremtid, for kan jo egentlig rigtig godt li' genren. For nylig så jeg en dokumentar hvor en mand sagde, at hvor science fiction engang var uopnåeligt og fremtidspræget, har nutidens videnskab og teknologi på mange måder overgået science fiction. Og det er rigtigt i mange tilfælde, men nogle af mine læseoplevelser i den forbindelse har heldigvis kunne modvise denne påstand.  I denne omgang blev det til følgende bøger:

En melankolsk fortælling omhandlende Jordens sidste krampetrækninger, lige så vel, som om en mand i sit livs værste identitetskrise.  Det var en fantastisk læseoplevelse, som satte en masse tanker igang. En anbefalelsesværdig læseoplevelse.
Denne bog blev anbefalet af The Girl Who Loved To Read og Den lille Bogblog

The Time Machine af H. G.Wells
Dette var en lidt mere lunken oplevelse. Selve det historiske aspekt, samt den samfundskritiske stemme, i Wells's fortælling om de barnlige Eloi'er og gruopvækkende Morlock's betød mere for mig, end fortællingen i sig selv. Men dette er skam heller ikke at undervurdere. Udover dette, synes jeg dog ikke der var meget ved fortællingen. Jeg ser dog frem til, at få læst andre fortællinger af Wells.
H. G. Wells blev anbefalet af Paperback Castles



Frankenstein af Mary Shelley
Dette er en fortælling, som jeg aldrig har forbundet med sci-fi, men efter at have læst bogen kan jeg godt se hvorfor den hører til i denne kategori. En ung studerende som bringer et menneske til liveaf stumper og stykker er i sandhed et fantastisk sci-fi plot. Dog overraskede fortællingen mig ved, at være gennemsyret af en sorgfuld, depressiv stemning, som fortsætter hele historien igennem, kun afbrudt af hævngerrighed og fortrydelse. Det var en virkelig god fortælling!

Jeg har tidligere læst Dune af Frank Herbert, som du kan læse anmeldelsen af her.

Ja, det var så den lille, men utroligt interessante, mængde bøger det blev til. Jeg fik anbefalet mange flere interessante titler da jeg udsendte sci-fi-indlægget, som jeg selvfølgelig gerne vil give videre til jer. Jeg skal ihvertfald selv genbesøge listen, for efter at have set listen igennem igen, vil jeg gerne læse hver og én. Til de fleste anbefalinger, er der tilmed beskrevet kort hvad bøgerne handler om, hvilket i kan læse her.

Listen lyder som følgende:

Asimov, Isaac - Foundation
Card, Orson Scott - Enders Game
Clarke, Arthur C. - Rendezvous with Rama
Huxley, Aldous - Brave new world
Martin, George R. R. - Tuf Voyaging
Shepper, Terri - Grass
Wells, H. G. - The Island of Dr. Moreau

I skal have tak for de gode anbefalinger, god læselyst!


Læs også de første indlæg i genre-serien:
Genre (1) - Uhyggen breder sig og Opsamling - Gys,
Genre (2) - Livsbeskrivelser og lommefilosofi og Opsamling - Biografier


Ingen kommentarer:

Send en kommentar