fredag den 8. maj 2015

Liv efter liv af Kate Atkinson

Forfatter: Kate Atkinson
Titel: Liv efter liv
Orig. titel: Life after Life
Forlag: Gads Forlag
Udgivelse: 2013 (denne 2014)

529 sider






Denne bog lå iblandt den stak jeg fik med hjem fra bogbloggertræffet i efteråret, venligst sponsoreret af Gads Forlag. Jeg valgte, at den skulle med på den lange flyvetur til Brasilien, hvilket viste sig, at være et godt valg. 

Under en voldsom snestorm i England i 1910 fødes den lille pige Ursula med navlestrengen om halsen, kvalt før hun nåede at tage sit første åndedræt. I et andet liv når lægen frem, som hurtigt får liv i den lille pige, som overlever sine første år. Som fireårig er Ursula med sin familie på stranden. Hendes søster trækker hende med i vandet, men strømmen er voldsom og Ursula trækkes under vandet og drukner. I et andet liv opdager en strandgæst, at de to små børn er i bekneb og redder dem i land før det går galt. Og sådan føres vi videre gennem Ursulas mange liv, op gennem anden verdenskrig, hvor små detaljer har stor betydning for hvordan hendes liv udfolder sig. 

Dette tankeeksperiment af en bog, tager læseren med på en fantastisk rejse, hvor små detaljer, frie valg og livets små tilfældigheder, får store konsekvenser for udfaldet, samt længden, af Ursulas liv. Det er jo en interessant tanke, at livet ikke er forudbestemt, men formes af alle de valg og tilfældigheder, vi gennemgår i en livscyklus. Men hvad er egentlig meningen med bogen? Er det parallelverdener? Får Ursula lov til at leve igen og igen, indtil hun vælger den rigtige vej? Er det en simpel præsentation af hvordan hendes liv ville have udformet sig, såfremt der var sket forskellige ændringer? eller er det ene og alene en utaknemmelig uendelighed af liv, som starter igen og igen og aldrig har en ende? Det fandt jeg ikke ud af, men jeg vælger, at tro, at indtil Ursula finder sin rette skæbne, får hun lov at genopleve livet gang på gang.

Jeg synes det var en fantastisk bog. Udover, at det var en spændende opsætning, så var bogen skrevet i en meget humoristisk tone, trods dens mange alvorlige begivenheder, og i et let sprog. Jeg nød, at læse om Ursulas forskellige liv, som gik i vidt forskellige retninger, og jeg ville ikke have haft det mindste imod, at læse mange flere. Jeg har faktisk ikke nogle kritik-punkter, den fungerede bare supergodt til mit humør. 

Jeg kan varmt anbefale denne bog, som har underholdt mig i mange timer, og som jeg havde svært ved at lægge fra mig igen. Den er let og luftig, men har stadig en vis alvor, en vis humor og en lille portion stof til eftertanke, som var den perfekte kombination til en rejsebog.

 


4 kommentarer:

  1. Sikke en skøn anmeldelse! Jeg har længe gerne ville læse bogen, og nu er den kun rykket højere op på listen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan ihvertfald på det varmeste anbefale den! Jeg var vild med den :)

      Slet
  2. Hvor lyder den altså god! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg kunne virkelig godt lide den :)

      Slet