torsdag den 14. maj 2015

Fables: Legends in Exile / Animal Farm


Der gik ikke lang tid fra jeg havde læst første hæfte i serien Fables, til jeg havde bestilt det næste hjem. Første gang jeg hørte om serien, var på Skrivepulten, og herefter er jeg stødt på serien rundt omkring. Men der gik et stykke tid før jeg tog mig sammen til at købe det første hæfte, mest fordi tegningerne ikke tiltalte mig så meget ved første øjekast. Dog har serien, efter nærmere bekendtskab, kun overrasket mig positivt, med både tegnestil og fortælling. 

Fortællingen er baseret på en række eventyrfigurer, som har skabt sig et samfund, Fabletown, i New York, idet de er blevet fordrevet fra deres egne eventyrlande af en mørk ondskab. Men for talende dyr, som har været vant til at gå frit, som nu befinder sig på en farm udenfor byen, for prinser og prinsesser, som har været vant til luksus men nu har tabt deres rigdom, og for hævngerrige søstre, som er blevet glemt af historien, er det svært at finde sig til rette i en kold og eventyrforladt verden, på trods af, at man har befundet sig der i mange, mange år. Virkeligheden er gået op for dem og 'happily ever after', naivitet og næstekærlighed er et afsluttet kapitel for disse figurer.   


Der er ingen tvivl om at seriens styrke er den fantastiske historie og ikke tegningerne. Men jeg synes dog stadig der er en del fortryllende scener i de to hæfter jeg nu ejer. I første hæfte er der ekstratekst, som fortæller lidt mere om historien, så man kommer lidt dybere ind i hvad der fik eventyrfigurerne til at flygte. Det er en virkelig god fortælling, faktisk så god, at den er stærkt vanedannende. Da jeg vendte sidste side i første hæfte, bestilte jeg straks næste hæfte hjem. Efter jeg havde læst det næste, sad jeg med samme lyst, men har bestilt det næste hæfte af den ene grund, at jeg skal til københavn lige om lidt, hvor jeg kan købe det.

I første hæfte (Legends in Exile) er der en del større 'tegninger', som skiller sig lidt ud fra resten af serien, som jeg har forstået er forsiderne til de fem issues, som er samlet i første hæfte. Jeg vil nok mene, at de er mere interessante end de er kønne, men er alligevel lidt ærgerlig over, at andet hæfte (Animal Farm) ikke indeholder lignende. De giver noget særligt til tegneserien, som får den til at skille sig lidt ud.

Jeg har kun læst de to første hæfter, men disse er bestemt en anbefaling værd. Dog skal man vide, at der følger en vis afhængighed med oplevelsen, da man får trang til at læse videre i denne fantastiske serie.


4 kommentarer:

  1. Ihhh.. hvor er jeg glad for du er betaget af dem ligesom mig. De har nemlig en stærkt vanedannende historie. :0) Mht til de større tegninger så tror jeg de kommer i de nyeste hæfter igen, da 1'eren er en genoptryk i det nye logo design.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vanedannende er det rett ord :) jeg har lige fået fingrene i hæfte tre og er blevet nødt til at stoppe mig selv for at strække læsningen lidt :)

      Slet
  2. Den serie har jeg også haft et godt øje til længe - som i rigtig længe! :D
    Jeg håber på at købe den første bog, næste gang jeg bestiller en stor stabel bøger - hvilket nok sker om en måneds tid. Glæder mig, glæder mig, glæder mig...!

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    Ps. Min blogadresse har ændret sig lidt, da jeg flyttede bloggen over på www.denlillebogblog.dk for nogle uger siden :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Glæd dig! Det er virkelig en sjov serie :)

      Slet