søndag den 19. april 2015

Skyggernes bog

Forfatter: H. W. Klaris
Titel: Skyggernes bog
Serie: Dæmonherskerens arving 1
Forlag: Tellerup
Udgivelse: 2015

285 sider






Da jeg fik muligheden for at få 'Skyggernes bog', som et læseeksemplar fra Tellerup, skyndte jeg mig, at sige ja tak, efter jeg havde læst nogle positive anmeldelser af bogen. Jeg synes den lød interessant og var klar til at prøve kræfter med denne smukke bog.

17-årige Ally flytter ind på kostskolen Larchwood, efter hendes fars ønske. Hun finder hurtigt ud af, at der foregår mystiske ritualer nær skolen, som er forbundet med Larchwoods tidligere frue, Catherine Larchin, som efter sigende skulle have praktiseret heksekunstner mens hun levede. Ally fornemmer en stærk forbindelse mellem hende selv og afdøde Catherine Larchin; en forbindelse som hendes venner er hurtige til at opdage og som de gerne vil drage nytte af i deres hemmelige kreds.

Set i bakspejlet var mine forventninger til denne bog helt afmarcheret. Da jeg første gang stod med bogen i hænderne var jeg betaget af det smukke cover, og utrolig overrasket over de få ord og den store linieafstand der var i bogen. Der var ingen tvivl om, at denne bog var rettet til et langt yngre publikum, hvilket jeg til dels var klar over inden jeg modtog bogen, og som jo ikke nødvendigvis er en dårlig ting (se bare på min oplevelse med Study-serien, Hunger Games-serien, eller Narnia-serien). Men så snart jeg begyndte at læse i bogen, var jeg klar over, at denne bog ikke ville kunne gøre det samme for mig, som de førnævnte YA- og børnebøger, og at min oplevelse formentlig ville forblive præget af følelsen af, at jeg var et par år for sent på den. Dette holdt desværre stik, hvorfor det har været utroligt svært for mig at anmelde bogen. For hvordan anmelder man en bog, som man tydeligt kan mærke ikke fanger en.

Set tilbage på hvad jeg læste for år tilbage, ville denne bog ikke falde helt uden for genre eller stil. Jeg tror også at jeg ville finde en form for betagelse for karakteren Ally og karakteren Tom, som begge synes at gemme på lidt mere end man får fortalt. Dog synes jeg også de er lidt hule i deres fremstilling, idet der ikke bliver sat særlig mange ord af til en ordentlig introduktion til deres karakterer. 

Selve handlingen er temmelig forhastet og jeg synes man mangler meget mere baggrund, historie og forklaring, for at historien bliver troværdig, hvilket jeg tror mit yngre jeg ville være enig i. Der sker simpelthen en alt for hurtig accept af meget mystiske omstændigheder og nyopdagede uforklarlige evner, som jeg har svært ved at købe.

Jeg kan vist roligt sige, at bogen slutter med en cliffhanger, uden at afsløre for meget, og dette er en nærmest tv-serie-lignende cliffhanger, som jeg sjældent har set i bøger. Det er en pudsig detalje, som undrede mig en smule. Om ikke andet ligger det op til de næste bind i serien, hvor man forhåbentlig får lidt mere dybde på karaktererne og lidt mere baggrund for hændelserne.

Jeg må ærligt sige, at denne bog ikke var noget for mig, jeg manglede simpelthen dybde og baggrund gennem hele fortællingen. Jeg er overbevist om, at mit yngre jeg ville have syntes lidt bedre om bogen end jeg gør nu, men jeg tror dog stadig at jeg ville mangle noget dengang. Dog er jeg stadig meget betaget af coveret!





Ingen kommentarer:

Send en kommentar