torsdag den 9. april 2015

Sandheden om Harry Quebert sagen

Forfatter: Joël Dicker
Titel: Sandheden om Harry Quebert sagen
Orig. titel: La Vérité sur l'Affaire Harry Quebert
Forlag: Gyldendals Bogklubber
Udgivelse: 2012 (denne 2014)


695 sider





Jeg har ville læse denne bog siden den udkom, så da jeg faldt over den på Aarup Kræmmermarked, skyndte jeg mig at købe den. Jeg har læst utrolig mange gode anmeldelser af bogen, men dog også nogle enkelte negative. Min mavefornemmelse var dog, at dette var en bog, som ville falde i min smag.

Marcus Goldman befinder sig i en skriveblokering og søger hjælp hos sin forfatterkollega, tidligere universitetsunderviser og gode ven Harry Quebert. Kort efter Goldman har besøgt sin ven i Aurora, dukker der et lig op i Harry Queberts baghave. Liget er fra en pige, som forsvandt 33 år tidligere, og med i graven har hun et manuskript til bogen, som Harry Quebert slog igennem med. Snart er Harry Quebert anklaget for mord, og Marcus, som er overbevist om sin gode vens uskyld, giver sig for at undersøge den 33-år gamle mordsag for at rense hans vens navn.

Jeg var vild med den her bog! Den holdt mig fanget alle 695 sider igennem, og det skal der alligevel lidt til at gøre. Den har så mange plot twists, at jeg blev en lille smule rundtosset til sidst, men om ikke andet levede den op til min forventning om en overraskende og fyldestgørende afslutning på sagen.

Fortællingen springer frem og tilbage i tiden, men jeg synes på intet tidspunkt, at det ikke var klart i hvilken tidsperiode man befandt sig i. Disse tidsskift mindes jeg ellers at have læst, som et kritikpunkt i en anden anmeldelse, men synes personligt, at det fungerede rigtig godt.

Aurora er en lille by, med en del nøglepersoner, som alle ved en lille smule mere end de fortæller. Man kan måske så tvivl omkring troværdigheden i den tillid der bliver givet Goldman, fra både lokalbefolkningen og fra det lokale politi, men dette er en detalje jeg godt kan tilgive, idet det er en vigtig brik for, at historien kan udfolde sig. Som læser sidder man med en del spørgsmål, som hele tiden bliver til flere, men på smukkeste vis, bliver de forskellige historier stykket sammen lidt efter lidt og intet spørgsmål bliver ladt ubesvaret tilbage. Det er virkelig noget jeg sætter pris på!

Jeg tror at denne bog rammer et bredt publikum, med dens lettilgængelige skrivestil og bølgede spændingskurve, og jeg kan kun anbefale den på mit varmeste.





4 kommentarer:

  1. Det er virkelig sådan en anbefalelsesværdig bog. Jeg er nemlig også sikker på, den vil kunne elskes af rigtig mange forskellige mennesker - den består jo af så mange forskellige elementer, så jeg tror det er svært, ikke at kunne finde bare et eller andet element i den, som man vil kunne lide. Desuden er det bare virkelig en helt fantastisk bog! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg er helt enig. Det var en super god læse-oplevelse :)

      Slet
  2. Hvor er jeg glad for at du kunne lide den! Jeg er selv helt vild med den, synes det er sådan en god bog :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er det virkelig. Skønt med en bog man næsten ikke kan slippe igen :)

      Slet