torsdag den 5. marts 2015

Genlæsningens glæde


Jeg har læst rigtig mange bøger gennem tiden, som jeg har lyst til at genlæse. Problemet er bare, at jeg sjældent giver mig selv 'lov til det'. Jeg har altid mange ulæste bøger på reolen, så når jeg begynder på en ny bog, er en genlæsning, som oftest en flygtig tanke, som jeg ofte fejer væk, til fordel for at påbegynde en ulæst bog. Men jeg synes egentlig at denne holdning er lidt ærgerlig og det var netop derfor, at jeg skrev 'genlæsninger' på, som et af mine mål for 2015. På denne måde har jeg fokus på genlæsninger og kan forhåbentlig få ændret på den dårlige samvittighed, når jeg vælger en 'gammel' bog frem for en ny. 

I skrivende stund er jeg igang med, at læse 'Dragens Øjne' af Stephen King. Denne har jeg længe haft lyst til at genlæse og da jeg for noget tid siden besøgte min mor, lånte jeg den med hjem. Jeg er sådan en type, som skriver ned hvilke bøger jeg læser, og det har jeg faktisk gjort i mere end 14 år. Jeg har et gammelt kladdehæfte, som jeg har skrevet i fra 2002 til 2007, men er så gået over til en lidt mere robust notesbog fra 2007 og frem til idag. Jeg husker dog, at jeg, før jeg gjorde brug af kladdehæftet, har noteret det på en notesblok, som jeg desværre ikke ved hvor er blevet af, så derfor ved jeg ikke præcist hvor mange år, jeg har praktiseret nedskrivningen. Det er ret nørdet, men faktisk også rigtig skægt, at kunne se tilbage og se hvad man læste for 10 år siden. Af samme grund er det nu muligt for mig, at fortælle, at første gang jeg påbegyndte 'Dragens Øjne' af Stephen King var d. 21. juni 2002 og at jeg afsluttede den d. 26. juni 2002. Jeg har lavet et lille tegn i kladdehæftet, som åbenbart betød, at jeg synes den var utrolig god (ja, der er skam en tegn- og ordforklaring bagerst i hæftet). Jeg husker den også, som værende god, og jeg har haft lyst til at genlæse den i mange år, så her 13 år efter jeg læste den for første gang, sidder jeg endnu engang begravet i fortællingen, som jeg slet ikke kunne huske så godt, som jeg troede.


10 kommentarer:

  1. Åh hvor fantastisk med en genlæsning og et tilbageblik til for 13 år siden. Jeg elsker virkelig at genlæse, for det er så vidunderligt at genbesøge de bøger, der har betydet allermest.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er noget særligt, og noget jeg virkelig bør arbejde lidt mere i!

      Slet
  2. Genlæsning er heller ikke den mest praktiserede form for læsning hjemme ved mig. Og det er endda på trods af at både "Anne fra Grønnebakken"-serien og "Yaxhiri"-serien virkelig banker på hele tiden!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg synes virkelig også jeg har mange bøger, som ville være dejlige at få opfriskede i min hukommelse! Men åh, der er jo også bare så mange ulæste... må prøve at kombinere det :)

      Slet
  3. Hvor er det hyggeligt, at du kan sammenligne med kladdehæftet :)
    Jeg har lovet mig selv, at jeg skal genlæse flere bøger i år - det er jeg nemlig også ret dårlig til - og det er faktisk ganske interessant at genlæse en bog, jeg læste første gang for mange år siden. Ind imellem er bogen lige så god eller endda bedre end første gang, jeg læste den - andre gang falmer den desværre lidt under anden læsning.

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, de er desværre ikke altid lige som man husker, meget interessant, som man gennem livet kan læse den samme bog på så mange forskellige måder :)

      Slet
  4. Jeg kan også mærke at i takt med at jeg får flere ulæste bøger på hylden, bliver der tid til færre genlæsninger. Jeg havde en del år hvor jeg altid genlæste Hulebjørnens Klan-serien frem til Mammutjægerne og Hobbitten. Nu er det en del år siden jeg har haft Huelbjørnen i hænderne og jeg fik kun genlæst Hobbitten sidste år fordi jeg lyttede til den som lydbog.
    Du har lige inspireret mig til at lave en hel måned med temaet Genlæsning, det kunne faktisk være rigtig sjovt, men jeg tror det bliver en udfordring at begrænse sig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var da en god ide! Det vil jeg glæde mig til at følge med i :) det er meget få bøger jeg faktisk har genlæst, og tror ikke jeg har læst den samme bog mere end tre gange...... nu jeg tænker mig om :)

      Slet
  5. Ej hvor sjovt, jeg har også notesbøger hvor jeg nedskriver hvad jeg læser og med mini-anmeldelser. Jeg har dog også mistet nogle af dem, så har kun de endelige tal tilbage over hvor mange bøger jeg har læst i det hele, udover den notesbog jeg har gang i i skrivende stund :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor pudsigt at vi begge gør det :) er lidt ærgerlig over den manglende notesblok, men er ret sikker på at den ikke er mistet, men at den ligger godt gemt af vejen et eller andet mærkeligt sted.... Støder nok på den om nogle år, hehe :)

      Slet