søndag den 1. marts 2015

Frankenstein

Forfatter: Mary Shelley
Titel: Frankenstein
Forlag: Canterbury Classics (Word Cloud Classics)
Udgivelse: 1818 (denne 2013)
Læst på engelsk

195 sider






I foråret 2014 var jeg i Berlin, hvor jeg købte denne smukke udgave af 'Frankenstein' fra Canterbury Classics, med de bedste intentioner om at læse den. Denne intention er dog ikke blevet til virkelighed før den seneste uge. 

Victor Frankenstein vokser op i et trygt og kærligt hjem i Geneva og ved hans moders død, rejser han væk for at studere. Frankenstein interesserer sig for naturvidenskab og opsluges af en altfortærende hungren efter mere viden. I en nærmest manisk tilstand, arbejder han på en teori i laboratoriet og først da arbejdet er ovre, ser han med frygt i øjnene, hvad det er han har skabt. En menneske-lignende væsen af kød og blod, som skræmmer ham mere end noget andet, hvorfor han forlader det i håbet om at det vil forsvinde. Efter et sygdomsforløb vender Frankenstein tilbage til sin hjemby, hvor der møder ham en forfærdelig sorg i hans barndomhjem, idet hans lillebror er blevet dræbt. Frankenstein har ikke tvivl i sit sind om, at det er det væsen, som har selv har skabt, som har dræbt hans bror. Den altfortærende sorg og skyldfølelse er ved at æde ham op, indtil han møder hans skabning, som beder ham om at lytte til hans historie.

Jeg tror ikke, at der er en eneste person, som ikke mener at de kender historien om Frankenstein. Jeg mente også selv, at jeg kendte historien, men den var alligevel en del anderledes end jeg havde regnet med. Jeg havde ikke regnet med den sorg, den depressive tilstand og den skyldfølelse, som gennemsyrede hele fortællingen, og som fik mig til at føle med begge parter i fortællingen. Jeg har hørt fra mange, at læseren får sympati for Frankenstein's skabning, hvilket jeg også gjorde. Men jeg havde ikke regnet med også at få sympati for Frankenstein, hvilket kom bag på mig. Der er ingen tvivl om, at Frankenstein frasiger sig et stort ansvar, da han forlader den skabning, som han selv har bragt til live. Dette er en forkert og moralsk uacceptabel beslutning han tager, men han kommer til gengæld også til at bøde for dette resten af sit liv, og det er ikke en straf jeg synes han fortjener. 

Som jeg ser det er Frankenstein's største fejl, at han fordømmer den dag han skabte dette væsen, men ikke er villig til at se konsekvenserne i øjnene. Hævn, sorg og skyldfølelse tynger ham så meget, at dette er hvad hans liv kommer til at handle om. Tilgivelse og forståelse er faktorer, som er ganske fremmed i hans opfattelse af situationen, som hurtigt spidser så meget til, at hævn står tilbage som den eneste mulighed.

Jeg er rigtig glad for, at have læst bogen, den har givet mig meget at tænke over, især efter endt læsning. Jeg følte at jeg til tider gik glip at nogle nuancer af alle de farver Mary Shelley har vævet ind i historien, som helt sikkert skyldes at jeg læste den på engelsk. Jeg mener selv, at mit engelske er temmelig godt, men jeg må indrømme at der var enkelte ord og passager, som nok er fløjet lidt hen over hovedet på mig i denne 1800-tals-fortælling. Dette tager jeg dog ikke så tungt, det var ikke noget, som ødelagde min læsning og understreger bare en glimrende mulighed for en snarlig genlæsning.

Hvis i endnu ikke har læst fortællingen om Frankenstein kan jeg varmt anbefale den. Min opfattelse er, at den slet ikke er så tidstypisk, og jeg har læst, at flere mener den bør opfattes, som noget af det tidligste science fiction, hvilket jeg synes er ret interessant. 



 


6 kommentarer:

  1. Dejlig roman, jeg var også overrasket over, hvor lidt historien ligner den, man kender. :) Og hvor er det dog en flot udgave du har!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, den var utrolig interessant, og jeg er super glad for udgaven :)

      Slet
  2. Så smuk udgave! Og så smuk bog. Jeg er også helt vild med den klassiske historie om manden og monstret; eller manden som er monstret. Det er ret fint.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det var en god fortælling :)

      Slet
  3. Svar
    1. Så kan du ihvertfald få en fornemmelse af hvordan den ser ud, inden du beslutter dig for hvilken udgave du skal købe :)

      Slet