søndag den 29. marts 2015

En kassedames genvordigheder

Forfatter: Anna Sam
Titel: En kassedames genvordigheder
Orig. titel: Le tribulations d'une caissire
Forlag: Mrs. Robinson
Udgivelse: 2008 (denne 2008)

167 sider







Det er flere år siden jeg første gang lagde mærke til denne bog, hvilket næsten må have været i forbindelse med en boganmeldelse jeg læste et sted. En kassedame, som fortæller om sine spøjse oplevelser gennem 8 år bag kassen, tiltalte mig, da jeg selv har stået i butik, og ja, man oplever altså lidt af hvert. Det var dog først til dette års bogudsalg, da bogen pludselig lå foran mig, at jeg valgte at købe bogen. 

Som sagt er bogen bygget op, som en lille guide til en kassedames job, og ikke mindst hvad man kan forvente at opleve af ubehøvlede chefer og kunder. På denne måde bliver læseren ført igennem alle tænkelige scenarier der opleves fra første parket, nemlig bag kassen. 

Som jeg har forstået det, startede Anna Sam med at fortælle sine humoristiske anekdoter fra sin dagligdag i et fransk supermarked på en blog, som så senere blev udgivet på bogform. Jeg kan forestille mig, at disse anekdoter har gjort sig rigtig godt på blogform, hvor man har fået en lille bid i ny og næ, og ikke det hele på en gang, som man gør i denne bog. For jeg synes faktisk ikke bogen var særlig sjov eller underholdende. Jeg fandt den temmelig kedelig og triviel, og tror desværre også, at noget af humoren blev tabt under oversættelsen fra fransk til dansk. Ikke nok med, at franske supermarkeder tilsyneladende fungerer lidt anderledes end danske, så er fransk humor altså også anderledes, for slet ikke at tale om hvor svært det er, at oversætte humor.

Nogle af kapitlerne fik mig til at trække på smilebåndet, andre virkede temmelig overdrevne, mens langt de fleste virkede til at være fyld for at kunne få nok stof til en hel bog (omend en kort én af slagsen).

Så ja, denne bog faldt ikke i min smag, der var kun få situationer jeg kunne genkende fra mine egne erfaringer (dog har jeg aldrig været kassedame, måske det er derfor?) og så virkede størstedelen af bogen, som om forfatteren prøvede lidt for hårdt på at være sjov. Det var ikke en bog for mig, men den var kort og letlæselig, så hvis man alligevel skulle være nysgerrig på den, tager den ikke mange timer at komme igennem.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar