tirsdag den 10. marts 2015

Dragens Øjne

Forfatter: Stephen King
Titel: Dragens Øjne
Orig. titel: The Eyes of the Dragon
Forlag: Tellerup
Udgivelse: 1987 (denne 1989)

333 sider






Som jeg beskrev i 'Genlæsningens glæde' har jeg kastet mig over 'Dragens Øjne'af Stephen King, som jeg sidst læste i 2002. I 2002 var jeg meget begejstret for bogen, så jeg var enormt spændt på om den stadig kunne leve op til de forventninger jeg havde.

Troldmanden Flagg ønsker død og ødelæggelse, så da han aner at den kommende konge for Delain, Peter, har et retfærdigt og stærkt sind, får han Peter dømt for mordet på sin far, kongen. Peter idømmes en livsvarig fængselsstraf, som han skal afsone i tårnet Nålen. Hans unge bror Thomas bliver derfor konge med Flagg, som sin nærmeste rådgiver. Dette blive starten på stor nedgang for landet Delain; mens Thomas synker dybere og dybere ned i en suppedas af depression og samvittighedskvaler, arbejder Peter målrettet på sin flugtplan.

Denne bog er et eventyr, oprindeligt skrevet til King's børn, hvilket gør denne fortælling atypisk i forhold til King's andre udgivelser. Man kan mærke, at fortællingen er skrevet til børn, dermed ikke sagt, at jeg, som ikke er et barn, ikke var rigtig godt underholdt af fortællingen. På mange måder er det et klassisk eventyr. Der er en tydelig linje mellem godt og ondt, der er en alvidende fortæller, som hjælper os gennem historien med forudsigelser og personlige holdninger rettet direkte mod læseren og så er der et kongerige, hvorfra historien udspiller sig. Jeg har altid været vild med eventyrstilen, og jeg nød at læse dette eventyr.

Hvorvidt min tidligere erfaring med denne bog farver min nuværende læseoplevelse, er jeg slet ikke i tvivl om, dog vil jeg vove at påstå, at jeg også ville nyde bogen, såfremt det var første gang jeg læste den. Den er så sød og fantasifuld, at jeg ikke kan tro andet. Den er til tider meget forudsigelig, men idet fortællestilen ikke ligger op til de store overraskelser, var dette på ingen måde skuffende for mig.

Man skal gå ind til denne bog med den viden, at det er en bog, oprindeligt skrevet til børn og unge, som et eventyr og det er på ingen måde en typisk King-bog. Hvis man accepterer disse kendsgerninger, er jeg sikker på, at man vil holde af bogen. For mig var det et kærkomment gensyn, som bestemt ikke skuffede mig. Bogen levede op til de forventninger jeg havde til bogen. Den var dog lidt anderledes end jeg huskede, men jeg glemmer også bøgers handling ekstremt hurtigt, hvilket må gøre mig særligt egnet til genlæsninger.... kan næsten blive overrasket hver gang :) Jeg kan bestemt anbefale bogen til andre nysgerrige læsere, som har lyst til at læse en feel-good, let-læselig fortælling, med masser af klassiske eventyr-træk, men også med sjove detaljer og et finurligt plot.





2 kommentarer:

  1. Hvor er det hyggeligt, du har genlæst denne bog. Det er efterhånden så mange år siden, jeg har læst den, at jeg helt har glemt handlingen. Kan være jeg også skal genlæse den på et tidspunkt :-)

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var ihvertfald en rigtig dejlig læseoplevelse. Tror også snart jeg skal igang med endnu en genlæsning :)

      Slet