søndag den 15. februar 2015

Fire study

Forfatter: Maria V. Snyder
Titel: Fire study
Serie: Study 3, A Chronicles of Ixia Novel
Forlag: Mira Ink
Udgivelse: 2008 (denne 2013)
Læst på engelsk

441 sider





Jeg har haft 'Fire study' stående på reolen en god rum tid, idet jeg faldt over den i England til en billig pris, før jeg havde fået skaffet 'Magic study' hjem, som er andet bind i Study-serien. Men nu kom tiden til at afslutte serien. Jeg har anmeldt 'Poison study' og 'Magic study' og hvis du sidder og ikke har læst disse bøger og har ambitioner om at gøre det, så vil jeg anbefale dig at læse læse min anmeldelse af den bog du er nået til, idet der formentlig vil forekomme spoilers af de foregående bøger i denne anmeldelse.

Yelena er klar til at lære mere om hendes magiske evner i The Keep i Sitia, men bliver endnu engang afbrudt af foruroligende omstændigheder, idet Moon Man har fået færden af Ferde. Yelena indleder straks jagten på Ferde og resten af Daviian klanen, men indser snart at Ferde langt fra er den værste fjende hun har i Sitia. Mens Daviian klanen bliver stærkere og stærkere, svækkes Sitias ledere, og det er nu op til Yelena, at redde Sitias, såvel som Ixias, skæbne, fra en mørk magi.

Denne bog har efterladt mig med modsatrettede følelser. Den første halvdel af bogen kedede mig bravt. Jeg synes at den ene begivenhed tog den anden, uden at have hovedfortællingen for øje, og jeg sad med følelsen af, at det hele var lidt ligegyldigt, idet jeg ikke havde nogen anelse om hvor denne her fortælling skulle hen. Men efter at have tygget mig gennem den første halvdel, ændredes fortællingen markant. Pludselig kunne jeg se hvilken vision fortælleren havde for denne bog, og fortællingen formåede at gøre mig interesseret i hvordan dette skulle ende.

Jeg synes det var en spændende rejse Yelena var på (den sidste halvdel af bogen), både på et personligt plan, hvor hun lærer mere om sine egne kræfter, men også på et rent bogstaveligt plan, hvor vi føres rundt i flere egne af Sitia, samt aflægger et visit i Ixia. Siden jeg læste den første bog i serien, har jeg været nysgerrig efter at høre mere om Ixia, og har egentlig hele tiden været mere interesseret i Ixia fremfor Sitia. Desværre foregår størstedelen af handlingen i Sitia, men jeg var glad for, at Ixia ikke var helt glemt. Jeg er gennem de tre bøger, desværre ikke blevet klogere på systemet, historien og ledelsen i Ixia, som jeg nærede et ønske om, efter jeg havde læst den første bog i serien. Jeg synes det er rigtig ærgerligt, for jeg føler virkelig der gemmer sig nogle fantastiske historier her.

Så min samlede holdning til bogen er lidt blandet. Den første del var uden retning og derfor ret skuffende, hvor den anden halvdel fik historien tilbage på sporet og gav mig en stor lyst til at læse bogen færdig. Når jeg ser tilbage på min oplevelse af 'Poison Study' og 'Magic Study', må jeg nok erkende, at jeg synes kvaliteten af fortællingen er dalet lidt for hver bog. Men hvor jeg i begyndelsen af denne bog, var ret sikker på, at jeg ikke skulle læse mere om Yelena, i form af 'Soulfinder'-serien, som er udkommet efter 'Study'-serien, er jeg ikke helt så sikker efter at have læst slutningen. Fortællingen formåede at fange mig til slut, og jeg er stadig nysgerrig efter at høre mere om Ixia.





2 kommentarer:

  1. Hvis du er interesseret i Ixia så tror jeg at du skal give Shadow Study en chance. Den skulle handle mere om Valek og hvordan han mødte kommandøren.

    SvarSlet
    Svar
    1. I så fald tror jeg, jeg vil sætte den på min to-read-liste. Commander Ambrose og Valek var de personer jeg fandt mest interessante i bogen og jeg er virkelig nysgerrig efter at læse mere om hele regeringsskiftet i Ixia... så tak for tippet :)

      Slet