lørdag den 10. januar 2015

Mordet i Det blå tog

Forfatter: Agatha Christie
Titel: Mordet i Det blå tog
Orig. titel: The Mystery of The Blue Train
Forlag: Wangels Forlag
Udgivelse: 1928 (1990)

206 sider






Jeg faldt over 'Mordet i Det blå tog' på et loppemarked, og da jeg før har stiftet bekendtskab med Agatha Christie og har nydt at læse hendes kriminalromaner, købte jeg den med hjem (læs min tidligere anmeldelser af hendes romaner her, her og her).

Katherine Grey har været selskabsdame i mange år, for at tjene til livets ophold, men arver en formue fra hendes afdøde arbejdsgiver, hvorfor hun beslutter sig for, at se verden. Hun tager med Det blå tog til den franske Riviera, som også Ruth Kettering, en amerikansk millionærs datter, har valgt at gøre. Da toget når sin destination, findes Ruth død i sin kupé. Det bliver hurtigt kendt, at hun er blevet myrdet, samt hendes juveler stjålne. Mesterdetektiven Hercule Poirot bliver sat på sagen, og Katherine kommer til at spille en særlig rolle, som vidne og som nyttig samarbejdspartner i opklaringen af denne mordgåde.

Dette var klart en af de bedre Agatha Christie-romaner. Jeg synes den var både underholdende, hyggelig og spændende. Hvor jeg i en tidligere Christie-roman har været ligeglad med opklaringen, var jeg i denne bog meget spændt på hvem der var morderen. Endnu engang overraskede slutningen mig, hvilket jeg sætter stor pris på. Hvis jeg skulle nævne et lille minus, ville det være det faktum, at det var svært selv, at komme på rette spor, idet der afsløres detaljer, som en del af opklaringen, som ikke blev givet undervejs i historien. Jeg sætter pris på, at jeg ikke selv havde gættet rigtigt med hensyn til hvem der stod bag mordet, dog ville jeg gerne have haft en reel mulighed for at kunne komme frem til det.

Jeg vil sige, at denne bog er den bedste, af de fire Agatha Christie-bøger jeg nu har læst. Jeg tror hovedsageligt det skyldes, at jeg virkelig godt kunne lide hendes persongalleri i denne bog, og så selvfølgelig på grund af det gode plot. 

Disse små, nostalgiske, kriminalmysterier er virkelig noget jeg nyder, at læse ind imellem de lidt mere krævende bøger, og jeg kan kun anbefale andre, at kaste sig over dem.




8 kommentarer:

  1. Jeg har været så heldig at arve nærmest samtlige Agatha Christie bøger fra min farmor som var en fan, og jeg synes det er lidt hyggeligt at krybe ind i disse herlige mysterier. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, hvor fint! Jeg synes fortællingerne er så hyggelige og har besluttet mig for, at holde lidt ekstra øje med dem, når jeg er på loppemarked og i antikvariater :) det kunne være sjovt hvis du ville vise samlingen frem på din blog :)

      Slet
    2. Ja, ved du hvad! Det var faktisk en god idé. Det vil jeg gøre :)

      Slet
    3. Hvor godt! Vil glæde mig til at se samlingen :)

      Slet
  2. De er altså også rigtig "hyggelige" af kriminalromaner at være, og jeg synes der er flere ganske gode bøger imellem. Min favorit er "Mordet i Orientekspressen", fordi den også indeholder et svært etisk dilemma, og så kunne jeg også godt lide "Dyster Cypres" og "Mod nulpunktet". I den seneste tid har jeg set en del af filmatiseringerne, som der er mange af på Netflix. Jeg kan dog bedst lide dem med Hercule Poirot, da jeg synes Miss Marple bliver for lange til at man lige kan snuppe en en enkelt aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, hyggelige er bare det helt rigtige ord :) tak for anbefalingerne, jeg har endnu de tre titler du nævner til gode, så dem vil jeg holde øje med :) udover ovenstående har jeg læst 'Døden på Nilen', som jeg synes var ret god, og 'Sittaford-mysteriet' og 'Det kringlede hus', som jeg synes mindre godt om. Men der er jo så mange at vælge mellem, og på trods af dem jeg synes mindre godt om, glæder jeg mg alligevel til at kaste mig over flere :)

      Slet
  3. Fået læst Chris Carter færdig? Spændt på hvad du synes ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg har! Det er jo ikke en man lader ligge så længe ;) Synes faktisk den var rigtig god, dog var der nogle punkter der irriterede mig lidt til slut. Men jeg vil klart gerne læse mere af ham :) Der kommer snart en anmeldelse på bloggen :)

      Slet