lørdag den 24. januar 2015

Læsemål 2015


Sidste år havde jeg lavet en bogudfordring, hvor jeg skulle læse 12 bøger indenfor 12 forskellige kategorier, fordelt på årets 12 måneder. Jeg synes den type udfordringer er ret sjove, men må erkende, at jeg simpelthen ikke læser nok til, at kategoridelen ikke bliver lidt svær at overholde alle månederne. Og dette år, glemte jeg sågar min egen udfordring de sidste par måneder. Så har besluttet mig for at springe denne type udfordring over i år.

Jeg kan ret hurtigt miste min læselyst, hvis jeg har sat mig for ambitiøse mål i forhold til hvad jeg kan overskue, hvorfor mine læsemål i år er meget simple. Jeg kunne selvfølgelig også droppe læsemålene helt, men synes nu også det er en lille smule hyggeligt og også motiverende, så længe det ikke bliver for ambitiøst i forhold til hvad jeg tror jeg kan overskue med en travl hverdag.

Mine læsemål er følgende:
  • At læse flere bøger end jeg gjorde sidste år. Jeg læste 30 bøger sidste år, så det burde kunne lade sig gøre uden de store problemer.
  • At mindske mit antal af ulæste bøger på reolen. På nuværende tidspunkt har jeg 36 ulæste bøger, stående på reolen. Jeg regner selvfølgelig med at købe flere bøger i løbet af året, så mit mål er såmænd bare, at have færre ulæste bøger på min reol, når vi når slutningen af dette år, end jeg har nu. 
  • At genlæse minimum 2 bøger, som jeg holder af. Jeg giver mig så sjældent 'lov' til at genlæse bøger, men det er da ærgerligt, når man har så mange skønne bøger stående på sin reol.
  • At afslutte minimum 2 serier. Nu læser jeg ikke frygtelig mange serier, så ved at afslutte 2 ville jeg komme langt.
  • Sidst men ikke mindst, vil jeg gerne læse minimum fem bøger af forfattere som hverken er europæiske eller fra nordamerika. Jeg håber især på at kaste mig over bøger fra Kina og Japan. Men nu må vi ser hvad det bliver til.
Så, som i kan se, er det ikke de mest krævende mål jeg har sat mig, men lige nok til at holde motivationen oppe, forhåbentlig! Og det vigtigste læsemål for mig er formentlig nok, at nyde de bøger jeg læser og kun læse af lyst.


10 kommentarer:

  1. Det er nogle gode mål du har sat dig for 2015! God ide med at begrænse antal af udfordringer. Det var slet ikke meningen, at jeg ville have andre udfordringer end, at jeg gerne vil læse flere klassiker, men det er blevet til endnu et par stykker, som jeg håber på at nå inden 2015 er omme.
    God weekend til dig:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes nu også det er lidt sjovt med lidt udfordringer, kunne bare se at jeg faldt fra sidst på året, i min mere stramme kategori-udfordring fra sidste år. Så nu prøver jeg på denne måde istedet :)

      Slet
  2. Det er nogle spændende læsemål du har sat og det giver fuldstændig mening at tilpasse sine læsemål til det man selv synes er overskueligt. Jeg har en helt klar regel om, at mine udfordringer ikke skal være en sur pligt, men at læse skal være en glæde ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er også det vigtigste i sidste ende :) man når alligevel ikke mange mål/udfordringer, hvis læselysten ryger :)

      Slet
  3. Det virker som nogle gode læsemål, som du har sat dig. De virker meget motiverende, men uden at blive alt for krævende og låste :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var præcis det jeg gik efter :) må jo indse, at jeg bare ikke får læst så meget som jeg gerne ville, så på denne måde er det ret overskuelige mål :)

      Slet
  4. Fine mål du har sat. Og du kommer helt sikkert at nå dem. Genlæsning af bøger er altid spændende. Jeg har præcis genlæst en John le Carré bog som jeg helt havde glemt. Det var en skøn gen-oplevelse :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er virkeligt dejligt at genlæse en god bog :) jeg har bare ofte så mange nye bøger stående og kalde på mig, at jeg sjældent tager de gamle op, og det er jo egentligt lidt ærgerligt.

      Slet
  5. Jeg er vild med, at have genlæsning som mål - det skal man virkelig huske, at give sig selv lov til, selvom der er så meget nyt hele tiden! ^^

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er noget jeg ikke har været god til de seneste år, så det er dejligt at få et lille spark i den retning, i form af et mål :)

      Slet