mandag den 19. januar 2015

Krucifiks morderen

Forfatter: Chris Carter
Titel: Krucifiks morderen
Orig. titel: The Crucifix Killer
Forlag: Jentas
Udgivelse: 2009 (denne 2013)

 364 sider






Da jeg var på Bogforum i november hørte jeg et interview med Chris Carter. Han lød som en utrolig spændende forfatter, som havde fået nogle erfaringer i livet, som kun kan være en fordel for ham, som krimiforfatter. Jeg besluttede mig for, at jeg måtte købte, ikke hans nyeste, men hans første bog i serien om Robert Hunter. Jeg var endda så heldig at få bogen signeret af Mr. Carter himself.

Kriminalassistent Robert Hunter er kommet på sin første sag, siden han har fået en ny partner Carlos Garcia. Sagen drejer sig om et bestialsk mord på en ukendt kvinde, som hurtigt udviser paralleller til en række tidligere mord, hvor en mand blev dømt og henrettet for forbrydelsen to år tilbage. Der begynder snart at dukke flere mord op og Hunter bliver hurtigt klar over, at dette er et mere personligt angreb end først antaget.

Dette var en rigtig spændende krimi, som jeg havde svært ved at slippe igen. Siderne vendte nærmest sig selv under læsningen, i jagten på at finde morderen, fra min sofa. Det faktum at Chris Carter er tidligere kriminalpsykolog prægede min læsning ret meget, idet jeg ikke kunne lade være med at tænke på hvor kraftig inspirationen var fra den virkelige verden, hvilket gjorde læseoplevelsen en smule mere skræmmende. 

På trods af dette sad jeg med lidt blandede følelser, da jeg havde læst bogen til ende. Dette skyldtes, at jeg havde meget svært ved at forene mennesket, som var morderen, med mordene. Når jeg læser en krimi, som er bygget op med afsløring af morder til sidst, vil jeg gerne sidde tilbage med følelsen af, at der er gået et lys op for mig. Jeg vil gerne tænke 'årh det var derfor han gjorde sådan' eller 'det var derfor hun sagde det'. Jeg ville gerne have haft nogle små spor undervejs, som understøttede morderprofilen, uden at afsløre morderen selvfølgelig. Det manglede jeg lidt i denne bog.

Så på trods af, at bogen virkelig fangede mig, sneg der sig en lille skuffelse ind i slutningen af bogen, som gik ud over mit helhedsindtryk af bogen. Men jeg har bestemt lyst til at læse flere bøger af Carter, spændingskurven var der ikke noget galt med og jeg ville ikke have noget imod, at høre mere om Hunter og Garcia.







6 kommentarer:

  1. Jeg må indrømme, at jeg var fuldstændig solgt, da jeg læste denne bog sidste år. Jeg kan dog sagtens følge din anke mht. morderen - det virkede en anelse konstrueret (men også forfriskende - på det punkt var krimien ikke så klassisk). Jeg håber på at få læst flere bøger i serien i løbet af i år.

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er bestemt heller ikke skræmt helt væk, jeg kunne virkelig godt lide hans ubesværede, ligefremme måde at skrive på. Så jeg glæder mig til at læse videre i serien, jeg er sikker på at Carter har meget mere at byde på :)

      Slet
  2. Jeg forsøgte at høre Krucifiks morderen for nogen måneder siden, men måtte opgive ret hurtigt. Jeg mener at huske at sproget/stilen ikke appellerede til mig og at det var lidt for gory/ulækkert at høre på. Nogle bøger egner sig bare ikke som lydbøger, hvor man er tvunget til at høre hvert et ord og ikke kan hoppe de frygteligste linjer over :s

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, kan godt forestille mig, at der er flere er passager, som ikke er så tiltalende at få læst højt :) Faktisk advarede Chris Carter mig, da han signerede bogen, da han havde hørt fra folk, at bogen var ret grusom. Synes nu ikke det var så slemt, som jeg havde frygtet.

      Slet
  3. Ja, jeg synes jo at Chris Carter er genial. Det ER voldsomme scener, men der bliver ikke svælget i det, synes jeg. Så selv om det er temmelig barskt, så virker det troværdigt på mig.
    Og så er jeg ret vild med Robert Hunter. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes egentlig også jeg var godt forberedt på barske scener, da chris carter talte om dette til bogforum, så synes faktisk ikke det var så slemt. Jeg glæder mig bestemt også til at læse den næste bog, idet det egentlig kun var slutningen som skuffede mig lidt. Karaktererne i bogen og selve opbygningen synes jeg var rigtig god, så der er bestemt gode chancer for at jeg vil synes bedre om de næste bøger i serien :)

      Slet