søndag den 4. januar 2015

'Året der gik' -statistik

Så er tiden kommet til, at vi kan skrive 2015 i kalenderen, ja vi har faktisk kunne gøre det et par dage, og jeg kan slet ikke forstå hvor hurtigt år 2014 er gået. 2014 har været et år, hvor der for mig er sket rigtig meget på det private plan. Jeg har fået mit første faste job efter min studietid, jeg er flyttet fra Fyn til Sjælland, jeg har fået bil, jeg har været ude og rejse et par gange, og min niece er fyldt ét år. Det har på mange måder været et fantastisk år. På det boglige plan, har det også været et godt år. Jeg har haft nogle rigtige gode læseoplevelser. Jeg kunne dog godt have ønsket, at jeg havde nået at læse lidt mere end jeg gjorde, men på den anden side, har året været hektisk med et nyt job, og i weekenderne er kæreste, familie og venner blevet prioriteret. Så alt i alt er jeg godt tilfreds.


Her kommer lidt statistik fra året der gik på bloggen:

Top 3 over bøger jeg nød allermest at læse:
  • Snebarnet af Eowyn Ivey - En helt vidunderlig fortælling, som får alle de følelser, som persongalleriet oplever, frem i læseren. Det var en smuk fortælling, som passer perfekt til mørke vinteraftener.
  • Lykkens Datter af Isabel Allende - Denne bog læste jeg først på året og fortællingen var både smuk og storslået. Allende har bestemt talent for historiske romaner og så skriver hun så utroligt fint og snirklet. Et beundringsværdigt værk!
  • Sigøjnerinden fra Sevilla af Ildefonso Falcones - En storslået fortælling, som voksede på mig jo længere jeg kom ind i bogen. Falcones er så dygtig til at forme et spændende og mangfoldigt persongalleri.

Top 3 over bøger der skuffede mig mest (i vilkårlig rækkefølge):
  • The Bell Jar af Sylvia Plath - Jeg opfatter ikke denne, som en dårlig bog, men i forhold til, at jeg havde høje forventninger til den, var det den fortælling i 2014, som skuffede mig mest. Jeg følte den var meget opdelt, og kunne lide den sidste halvdel, men brød mig ikke rigtig om den første.
  • Den kendte verden af Edward P. Jones - Denne fortælling havde et super interessant omdrejningspunkt, men skrivestilen fangede mig bare slet ikke. Det var så ærgerligt, for det kunne have været så godt...
  • Jomfrustenen af Michael Mortimer - Jeg synes denne bog faldt igennem på et meget vigtigt punkt, nemlig troværdigheden. Visse kritiske situationer i bogen, virkede på mig fjollede, og den måske vitigste person i fortællingen, sov sig igennem en stor del af historien. 



Bogudfordringen 2014:

Jeg gav mig selv en udfordring for 2014, som lød på, at læse 12 bøger indenfor 12 forskellige kategorier, og jeg må indrømme at det ikke gik så godt. Det gik lige fra, at jeg simpelthen ikke nåede at læse en bog indenfor kategorien, til jeg glemte udfordringen fuldstændigt de sidste par måneder. Tja, ikke super vellykket, hvorfor jeg heller ikke regner med at køre denne type udfordring i år. Kunne dog godt finde på, at lave nogle mål jeg gerne vil opfylde i løbet af året, men det kommer der mere om i et andet indlæg. Følgende er hvad jeg fik læst til bogudfordringen:

  • Januar - Bog jeg har fået anbefalet. - 'Hunger Games' og 'Catching Fire' af Suzanne  Collins.   
  • Februar - Bog skrevet i 1800-tallet.  - 'En verdensomsejling under havet' af Jules Verne.
  • Marts - Bog skrevet af kvindelig dansk forfatter. - 'Gift' af Tove Ditlevsen. 
  • April - Bog skrevet af debuterende forfatter. - 'Øen' af Victoria Hislop (valgte at gradbøje, da bogen var hendes debutroman, men hun ikke var debuterende forfatter).
  • Maj - Bog i en serie (ligegyldigt hvad bind i serien). - 'The Twelve' af Justin Cronin. 
  • Juni - Bog skrevet af forfatter, som ikke er fra Europa eller Nordamerika. - 'Min fjerne landsby'  af Jiro Taniguchi (valgte at gradbøje endnu en gang, da dette er en graphic novel).
  • Juli - Bog som foregår i dystopisk samfund. 
  • August - Bog omhandlende historisk begivenhed. - 'Sigøjnerinden fra Sevilla' af Ildefonso Falcones. 
  • September - Bog skrevet af mandlig dansk forfatter. - 'Eremitten' af Thomas Rydahl.
  • Oktober - Bog udgivet i år
  • November - Bog som er filmatiseret
  • December - Bog som omhandler jul

Helt godt ser det ikke ud, i kan læse mere om udfordringen her.




Litterære oplevelser:

Men år 2014 bød også på andre litterære oplevelser end læseoplevelser. I foråret deltog jeg i mit første bogbloggertræf i KBH, hvor jeg mødte en masse andre søde bogbloggere til en sjov og hyggelig eftermiddag, samt mit første readathon, som var en meget positiv oplevelse. Efteråret bød på endnu et fantastisk bogbloggertræf i Aalborg, samt endnu et readathon og Bogforum i Bella-centeret. Så det har bestemt været et begivenhedsrigt år på bogfronten.

                                                              ________________________________________

Alt i alt synes jeg 2014 har været et skønt bog-år, og jeg glæder mig til at se hvad 2015 bringer af gode læseoplevelser og litterære arrangementer. 

Tak til alle jer der har fulgt med, det har virkelig været en fornøjelse. Jeg håber, at kunne komme med endnu flere anmeldelser og spændende indlæg i dette år.

HÅBER I ALLE HAR HAFT ET RIGTIG GODT NYTÅR !


8 kommentarer:

  1. Jeg er dybt imponeret over læseudfordringer hvor man skal læse en bog indenfor en bestemt genre eller kategori hver måned. Det kan jeg slet ikke, for jeg har brug for den "frihedsfølelse" over at jeg kan læse lige præcis det jeg har lyst til, når jeg har lyst :)

    Der er også rigtig mange der er glade for Snebarnet, ligesom dig. Desværre var den lidt en skuffelse for mig. Jeg synes den var lidt overfladisk. Jeg ville ønske at jeg elskede den!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tja, det gik så heller ikke så godt for mig ;) Tror jeg skal holde mig fra at binde temaet til en bestemt måned, men synes det er sjovt at finde bøger, som går under særlige kategorier/temaer, så går og tænker lidt på hvordan jeg skal udforme dette års udfordring/nogle mål. Bliver ihvertfald en del 'løsere' end sidste års udfordring :)

      Kender godt når der bøger, man gerne vil elske, men bare ikke gør det. Lidt sådan jeg havde det med 'the bell jar', det var ikke en dårlig bog, den skuffede mig bare sådan. Ville så gerne være vild med den, men det skete bare ikke :(

      Slet
  2. Jeg elsker at læse andres års statistikker. Det er sjovt at se hvilke bøger, andre syntes var gode og hvilke der skuffede. Jeg er spændt på at se hvilke læsemål du sætter for 2015 :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh ja, jeg går og grubler lidt over hvordan jeg lige skal udforme dette års udfordring/mål. Kan ret godt lide at have nogle kategorier, læsningen skal falde under, men spændte lidt ben for mig selv sidste år, da jeg bandt kategorierne til specifikke måneder. Det går ikke :) skal være lidt mere løst og luftigt :)

      Slet
  3. Det er da også mange spændende læseoplevelser, du har haft - dejligt :-)
    ... og jeg glæder mig også til at se, hvad det nye år bringer mht. bøger og anbefalinger.

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg synes bestemt jeg har været bredt omkring, rent genremæssigt, og oplevelserne har været overvejende gode, så det er jo skønt. Men der er heldigvis stadig masser, at kaste sig over :)

      Slet
  4. Eventyrbogen er så fin, den vil jeg gerne læse!

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er den virkelig! Tegningerne er så utrolig fine :)

      Slet