torsdag den 11. december 2014

TBR-tagget - med forsinkelse


TBR-tagget florerede i bogbloggerland i oktober og november og det har været interessant at læse folks svar. Mia fra Readers Wall opfordrede mig til, at give mig i kast med indlægget, men jeg har ikke fået gjort noget ved det før nu. Men nu kom tiden, lidt forsinket, som altid. 

Lige for, at alle er med, så står TBR for to-be-read, og er et udtryk for de bøger man gerne vil læse (som enten står og venter på hylden, eller som bare står på en liste).

Her på det seneste er min bunke af ulæste bøger øget drastisk. Det er dog ikke så mærkeligt idet efteråret både har budt på bogbloggertræf, Englands-tur og Bogforum. Så der er rigeligt at tage fat på, på læsefronten i denne tid.

1. Hvordan holder du styr på din TBR-liste?
Jeg har altid været en flittig liste-skriver, hvilket også gør sig gældende i forhold til de bøger jeg gerne vil læse. Jeg har ikke skrevet min liste i en fin bog, smart papir eller på min computer. Den er nedskrevet på helt almindeligt, kedeligt blokpapir og dette er der en helt særlig grund til. Når jeg når et punkt, hvor der er en del udstregninger, af bøger jeg har fået læst, ja, så laver jeg en ny liste. Det virker måske temmelig tåbeligt, når nu jeg bare kan lave listen på en pc, og dermed være fri for at skrive det hele igen, men det er faktisk lige præcis det jeg godt kan lide. At skrive hele listen fra start til slut og undervejs revurdere om det stadig er bøger jeg er interesseret i at læse.... Nørdet, ja! 

2. Er dine TBR bøger mest e-bøger eller print?
Dette spørgsmål lægger mest op til de ulæste bøger jeg allerede ejer, og her kan jeg meget hurtigt sige, at de udelukkende består af fysiske bøger.

3. Hvordan beslutter du hvilken bog du vil læse?
Når jeg er færdig med en bog kaster jeg et blik på min hylde med ulæste bøger og vælger en bog ud fra hvad jeg er i humør til. Hvis jeg har givet mig selv en udfordring, forsøger jeg at finde en bog, som stemmer overens med det. Hvis ikke jeg finder noget på mine egne hylder, går jeg på biblioteket. Hvis jeg har fået et anmeldereksemplar vælger jeg dog oftest denne bog.

4. Den bog der har været længst tid på din TBR-liste?
Hmmm..... Jeg tror at det må blive 'Ringenes Herre - De to tårne' og 'Ringenes Herre - Kongen vender tilbage'. Det er virkelig mange år siden, at jeg kæmpede mig igennem 'Ringenes Herre - Eventyret om ringen' og her mener jeg virkelig KÆMPEDE. Jeg vil dog gerne læse serien færdig (for jeg ELSKER jo filmene), men jeg tager stadig tilløb......

5. En nyligt tilføjet bog til TBR-listen?
Der er flere, men det kunne f.eks. være 'Krucufiks morderen' af Chris Carter. Det var ikke et forfatterskab jeg, som sådan, havde nogle planer om at dykke ned i, før jeg blev introduceret til forfatteren på dette års Bogforum. Så nu står bogen pænt og venter på min hylde.

6. En bog på TBR-listen, der kun er der, på grund af coveret?
Sådan en tror jeg ikke jeg har på min liste. Jeg elsker smukke, tykke bøger, men jeg gider hverken at eje dem eller læse dem, KUN pga. coveret. Der skal helst være en form for interesse for historien. Hvis jeg ikke kender fortællingen, taler et flot cover da ofte for at jeg enten køber bogen eller viser den mere interesse end jeg ellers ville, for en flot bog kan da godt gøre fortællingen lidt mere attraktiv, bestemt! Men en flot bog, med en historie, jeg ikke synes lyder interessant, finder i ikke på min TBR-liste.

7. En bog fra din TBR-liste du ikke har planer om at læse?
Jeg synes det ligger lidt i termen TBR, at det er bøger man gerne vil læse, så jeg har ingen bøger på listen jeg ikke vil læse. Da jeg sommetider opdaterer min liste fjerner jeg sommetider bøger, som jeg på et tidspunkt gerne ville læse, men hvor interessen er forsvundet. Så på nuværende tidspunkt, er det altså kun bøger jeg gerne vil læse, jeg har på min liste. Der er dog bøger jeg ikke regner med bliver læst indenfor den nærmeste fremtid, men jeg håber da jeg får dem alle læst på et eller andet tidspunkt.

8. En endnu ikke udgivet bog, som jeg glæder mig meget til at læse?
Åh, det er et svært spørgsmål, for jeg er så dårlig til at følge med i kommende udgivelser. Opdager det sjældent før de allerede er udgivet. Nu læser jeg heller ikke så mange serier, så det er sjældent, at jeg går og venter på en fortsættelse. Jeg ventede dog spændt på Folletts 'På Kanten af evigheden', men den er allerede udgivet, så tror jeg må blive svar skyldig.... Nej, jeg kom da lige i tanke om en. Den sidste bog i Cronins 'The Passage'-serie. Det er sidste og tredje bog, som endnu ikke er udkommet, og det bliver da rigtig spændende at få afslutningen på den fortælling!

9. En bog som alle andre har læst, som du stadig har til gode?
Jamen der er mange! For jeg er altid håbløst bagud når det gælder nye udgivelser og lignende. Ofte venter jeg også til hypen er løjet lidt af. Når jeg kigger på min liste falder 'Pi's liv', 'A song of ice and fire'-serien og 'En mand der hedder Ove', mig i øjnene. En blanding af nyt og gammelt, som har gået sin sejrsgang, men som jeg altså ikke har fået læst endnu.  

10. En bog alle anbefaler dig?
Der er ikke, som sådan, en bog alle anbefaler mig, men her på det seneste er jeg blevet anbefalet at læse 'The Hitchhikers guide to the Galaxy' og 'Frankenstein' en del gange, som er bøger der begge står på min liste.

11. En bog på din TBR-liste, som du glæder dig særligt til?
Der er rigtig mange bøger jeg glæder mig til at læse, bl.a. 'The Picture of Dorian Gray', 'Frankenstein', 'Fire Study' og 'Snebarnet'.

12. Antallet af bøger på min TBR-liste?
Min liste, som både indeholder ulæste bøger jeg ejer og en endnu større mængde titler jeg gerne vil læse, men som jeg ikke ejer, er i øjeblikket på 109 bøger. Så jeg tror ikke, jeg løber tør for læseinspiration foreløbigt...



2 kommentarer:

  1. Bedre sendt end aldrig som man siger. :P

    Jeg har forøvrigt heller ikke læst Ove-bogen. Men den står så heller ikke på min TBR-liste, for jeg er for længst nået det niveau hvor jeg kaster lidt op, hver gang jeg hører titlen på den bog. Jeg KAN simpelthen bare ikke med de overhypede bøger som er nævnt overalt. Det næste bliver vel en toiletrulle-fabrikation med citater fra bogen! ;)

    Men Fire Study har jeg også stående på min liste, og ejer den faktisk også. Har dog ikke fået den læst endnu.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan på en måde godt følge dig i din reaktion over hypede bøger. Jeg har generelt også lidt svært ved dem, og venter ofte med at læse dem, til hypen er faldet lidt igen.... hvis det da er en bog jeg gider læse :)

      Jeg glæder mig til at få afrundet study-serien. Den overraskede mig positivt, da jeg absolut ingen forventninger havde til serien, men købte den første bog mere eller mindre tilfældigt :)

      Slet