fredag den 5. december 2014

Julens glæder


Så er det blevet december og julestemningen er lige så stille begyndt at snige sig ind på mig, selvom det desværre kræver stærkere og stærkere midler, som årene går. Men uanset hvor svært det kan være at komme i den rette julestemning, så elsker jeg december. Jeg elsker kalenderlys, adventskranse, stjerner og nisser. Og så elsker jeg også julebøger! Jeg læste et fint indlæg på Bachs Bøger, hvor der fremvises en flot stak julebøger, hvorefter jeg selv fik lyst til at vise mine frem. Jeg har dog ikke helt så mange, men tror snart samlingen skal udvides lidt.

Jeg har altid været ret vild med kalender-bøger, altså bøger som er delt op i 24 afsnit, ét til hver dag i december. Jeg ejer tre af slagsen:

Jul på slottet af Finn Henriksen og Martin Miehe-Renard
Hyggen - historien om en gårdnisse af Lars-Henrik Olsen
Jul hele året af Thomas Winding



Og så ejer jeg en lidt finurlig bog om julemanden, kaldet 'Julemandens hemmeligheder'. Det er en virkelig sjov billedbog, som viser hvordan det egentlig er muligt at Julemanden kan nå rundt til alle børn på jorden, hvordan det egentlig er muligt at han flyver med rensdyr spændt for, og hvordan det egentlig er muligt at han kommer ned gennem skorstenen. Jeg faldt over den dengang jeg arbejdede i boghandel, og jeg har tit bladret i den siden.


GLÆDELIG DECEMBER!

6 kommentarer:

  1. Skønne bøger - jeg ville dog aldrig kunne holde det der med ét kapitel om dagen ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, det kan også være svært ;)

      Slet
  2. Jeg elsker også julekalenderbøger, men for at få fornøjelse af dem, må jeg hvert år se bort fra det med ét kapitel om dagen. Jeg er vild med "Julemandens Hemmelighed", den ser rigtig sjov ud :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er virkelig også underholdende :)

      Slet
  3. Sikke nogle skønne bøger. Jeg vidste ikke der fandtes en jul på slottet bog. Jeg er så jaloux!

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er virkelig også fin, men skrevet ud fra tv-kalenderen. Så bogen kom først bagefter (for en gangs skyld) :)

      Slet