tirsdag den 28. oktober 2014

The Time Machine

Forfatter: H. G. Wells
Titel: The Time Machine
Fra samling: H. G.Wells, Six Novels
Forlag: Canterbury Classics
Udgivelse: 1895 (denne 2012)








I forbindelse med mit sci-fi indlæg, har jeg tænkt meget på at anskaffe mig noget Wells-litteratur. H. G. Wells har en stor rolle i en af mine favoritbøger, 'Tidskortet' af Felix J. Palma, og siden jeg læste denne bog for første gang har jeg haft lyst til at læse 'Tidsmaskinen'. Da jeg så faldt over den flotte Wells-bog fra Canterbury Classics, blev jeg nødt til at bestille den hjem. Som en bonus, indeholder den seks romaner, inklusiv 'The Time Machine'. Bogen kom netop hjem til dette efterårs readathon, hvorfor det var oplagt at læse en af de forholdsvis korte fortællinger til dette arrangement. 

Et mindre selskab af herrer med forskellig baggrund har samlet sig hos en videnskabsmand, som vil fortælle dem om en opdagelse han har gjort. Han påstår at have fundet ud af hvordan man kan rejse i tiden, hvilket skaber tvivl og delte meninger i den lille forsamling. De indvilliger dog i at vende tilbage om nogle uger, for at se hvad videnskabsmanden har fundet frem til. Da de endnu engang mødes, ankommer videnskabsmanden i en sølle tilstand, beskidt, såret og sulten. Efter middagen sætter de sig til rette i rygesalonen, hvorefter videnskabsmanden fortæller sin historie. En historie om hans tidsrejse ud i fremtiden, hvor byerne står i forfald, men hvor en smuk have er opblomstret. Her lever de slanke Eloi'er, som får dagen til at gå med leg og fjollerier. Denne fremtid gemmer dog også på en mørk underverden, hvor de barbariske Morlock's lever. Præcis hvor barbariske de er, oplever videnskabsmanden på tæt hold, og begynder undervejs at frygte for sin svindende mulighed for at vende tilbage til sin egen tid.

Det var fantastisk endelig selv at læse fortællingen om Eloi'erne og Morlock'sne, som jeg så tit har hørt om og læst referencer til. Det er i sandhed et fjernt eventyr den tidsrejsende har været på, til en fremtid, som både virker fremmed og usandsynlig. Omend en fremtid, som den tidsrejsende, i sin fortælling, drager paralleler fra til hans egen nutid. I Wells' fremtid har menneskeheden delt sig i to meget forskellige racer, én race, som ikke arbejder, men nyder livet på jordens overflade med ligegyldige foretagender, og én race, som lever under jorden og får livet på jordens overflade til at fungere. Begge racer er afhængige af hinanden, på trods af, at deres uafhængighed til hinanden hviler i vidt forskellige fornødenheder. Man aner en samfundskritisk stemme, når videnskabsmanden, i sin fortælling, nævner den store afstand mellem kapitalister og arbejderklassen, som kun er på vej til at blive større, og sammenligner disse to samfundsklasser med de smukke, barnlige Eloi'er og de frygtelige, arbejdsomme Morlock's. 

Men på trods af, at jeg elskede endelig at få læst denne historie, synes jeg den var ret så langtrukken, temmelig begivenhedsløs, og dermed også lidt kedelig at læse. Der er nogle flotte beskrivelser af forladte bygningsværker, og et beundringsværdigt forsøg på at få kastet et dramatisk øjeblik ind i fortællingen, hvor videnskabsmandens liv er på spil. Desværre havde det ikke helt den effekt på mig, som jeg tænker forfatteren havde tiltænkt. Så på trods af, at fortællingen er forholdsvis kort, kæmpede jeg mig lidt igennem den.

Fortællingen er først fortalt gennem en stemme, tilhørende en herre fra selskabet (formentlig Wells selv), hvorefter den tidsrejsendes fortælling tager over. Den første fortællerstemme har nedskrevet hele historien, hvilket er den nedskrivning vi, som læsere, får indblik i. Det er en fin måde at fortælle historien på og giver den ellers temmelig anonyme historie et personlig præg.   

Men jeg vil ikke bare affeje denne fortælling, som værende kedelig, uden at tage med i overvejelserne, at Wells her har gjort noget rimelig fantastisk. Han var en af forgængerne indenfor sci-fi-genren, som han selv kaldte 'scientific romances', og banede vejen for en relativ ny genre indenfor litteraturen. Med hans store vid og inspirerende fantasi, skrev han en række fortællinger, som har vundet anerkendelse over hele verden. Og med dette i baghovedet giver det bestemt noget særligt til fortællingen.

Det er en fantastisk historie ud fra det historiske aspekt, men knap så fantastisk ud fra læse-oplevelsen i sig selv. Læs den hvis du vil kende historien om de berømte Eloi'er og Morlock's, for det er nu en meget hyggelig fortælling, omend lidt langtrukken.





4 kommentarer:

  1. Jeg vild med den udgave af bogen du har. Jeg har lyttet til bogen i BBCs radioteater-opførelse, den var virkelig god. Til radiodramaet, måtte de udarbejde et helt nyt sprog, som Eloi´erne skulle snakke, det var rigtig godt lavet. Jeg kunne virkelig godt lide slutningen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er også en lidt hyggelig historie :)

      Slet
  2. Fantastisk udgave, du har! Åh.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, ikke? Faldt også pladask for den :)

      Slet