søndag den 5. oktober 2014

Magic study

Forfatter: Maria V. Snyder
Titel: Magic study
Serie: Study 2, The Chronicles of Ixia
Forlag: Mira Ink
Udgivelse: 2006 (denne 2013)
Læst på engelsk

425 sider





Det er efterhånden lang tid siden jeg læste 'Poison study', som er den første i serien, men har først fået bestilt 'Magic study' hjem for nylig. Jeg kunne ret godt lide den første, så ved ikke hvorfor der skulle gå så lang tid før jeg læste den næste, men nu skete det altså. Hvis du sidder og ikke har læst den første bog i serien og har ambitioner om at gøre det, så vil jeg anbefale dig IKKE at læse videre, da der formentlig vil forekomme spoilers af den første bog.

Yelena er kommet til Sitia for at møde sin familie for første gang. Hun er dog skeptisk overfor sine nyfundne familiemedlemmer, og ligeså er nogle medlemmer af familien overfor hende. Dette gør ikke rejsen med hendes bror mod Magicians Keep lettere, og rejsen bliver da også mere turbulent end forventet. Hendes ankomst til Magicians Keep går ikke helt som planlagt, og Yelena får en hård start på hendes nye liv. I takt med at hendes magiske formåen og kunnen vokser, mødes hun af jalousi og mistillid, og hun skal endnu engang gennemskue hvem der er hendes fjender og hvem der er hendes venner.

Magic Study overraskede mig på flere måder. Den overraskede mig ved, at komme lidt tættere ind på Ixias historie, præcis som jeg havde håbet, men som jeg bestemt ikke havde forventet, da fortællingen udspilles i Sitia. Den overraskede mig også ved at indeholde et krimi-lignende plot, som klædte fantasy-fortællingen ret godt, noget jeg på ingen måde havde ventet. Det gav virkelig noget godt til fortællingen, og det var en god måde at vise nogle af Yelenas evner på, uden at det blev ensformigt.

I den sidste bog var jeg især glad for Yelena, som var en hovedperson med ben i næsen og så var hun lidt ældre end hovedpersonerne i de fleste andre YA/fantasy-bøger. Jeg var også glad for hende i denne bog, men fandt hende dog en smule mere jeg-gør-alting-selv-og-klarer-alting-selv-agtig, som godt kan være en smule trættende i længden, nu hvor hun, i denne bog, faktisk havde folk der kunne hjælpe hende, til forskel fra den sidste bog. Så det trak en smule ned på min oplevelse af bogen, dog ikke mere end at jeg stadig er spændt på hvad der kommer til at ske for hende i den næste bog.

Alt i alt kunne jeg rigtig godt lide denne bog, og jeg glæder mig meget til at læse den sidste bog i Study-serien.





4 kommentarer:

  1. Jeg købte serien brugt af Maja for lidt tid siden, i den gamle udgave. Men jeg må indrømme at jeg Elsker den udgave du viser frem. Jeg så den via arbejdet ved et tilfælde og var SÅ tæt på at købe dem dér, bare pga coveret :P

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er virkelig flotte covers! Normalt er jeg ikke så vild med den lille paperback størrelse, men indbindingen i denne serie, får mig helt til at glemme det :)

      Slet
  2. Jeg har lige læst "Poison Study" færdig i denne uge, og var ganske glad for den, men har hørt så meget blandet om de næste bøger, så jeg er slet ikke sikker på om jeg vil læse videre...
    Men din fine og positive anmeldelse taler for, at jeg nok burde overveje at anskaffe mig de næste bøger i serien :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes ihvertfald at 'magic study' var en helt fin fortsættelse til første bog. Havde ikke vildt høje forventninger, men blev så heller ikke skuffet. Kan ihvertfald godt anbefale at du læser videre i serien :)

      Slet