fredag den 10. oktober 2014

Langsomt, men sikkert . . . .

Åh, hvor er jeg tit misundelig på de mennesker som kan sluge en uoverskuelig mængde bøger på kort tid, som flyver gennem siderne uden at miste nogen detaljer, og som kan nå at læse så uendelig mange flere bøger end mig.

Jeg er en relativt langsom læser og det har jeg altid været. Jeg lærte utroligt hurtigt at læse i skolen, og kastede mig hurtigt over diverse bøger fra biblioteket, men lærte aldrig at læse hurtigt. Min klasselærer mente at jeg var bange for at gå glip af detaljer og hun havde nok ret. Efterhånden har jeg selvfølgelig øget min læsehastighed som en naturlig følge af en øgning i læsemængden. Dog er jeg stadig ved at falde bagover af bar forbavselse når jeg læser om andre bloggere der har læst en bog i løbet af en aften eller som kan skrive en boganmeldelse hveranden dag. Der ligger helt sikkert en teknik bag, men jeg er i tvivl om jeg vil kunne lære den. Jeg har før prøvet at øge min læsehastighed, men på en eller anden måde falder jeg altid tilbage i samme langsomme tempo efter et par linjer. 

Når det så er sagt har jeg ikke som sådan noget imod at være en langsom læser, at kunne nyde bogen over mange dage, og at kunne spare en del plads i bagagen når ferielæsningen skal pakkes. Men jeg misunder dog de ekstra mange bøger en hurtig læser kan nå at læse igennem livet... For litteraturens verden øges konstant og der er så mange bøger jeg skal nå at læse...




10 kommentarer:

  1. Jeg misunder dem også. For det kan nemlig godt være, at jeg får læst relativt mange bøger - men det går dælme langsomt. Jeg læser gennemsnitligt 50 sider i timen, og det kommer man altså ikke altid langt med. Så jeg må bare prioritere rigtig meget tid til at læse i, for at få læst en masse :D
    Men jeg har det lidt ligesom dig - når jeg prøver at læse hurtigt ender det med jeg skimmer, og jeg synes ikke, jeg får nok ud af historien. Jeg mister, som du siger, detaljer.
    Rigtig fint indlæg :)!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror 50 sider i timen er meget lig min læsehastighed. Sometider er det måske lidt mindre, alt efter hvilken bog jeg har fingrene i. Men, som dig, dur jeg bare ikke til at presse mig selv på hastigheden!

      Slet
  2. Jeg læser måske lidt hurtigere end gennemsnittet, men ikke meget. Til gengæld bruger jeg min. 45 minutter på at læse i toget på alle hverdage, ligesom jeg ofte hører lydbøger, når jeg træner eller ordner huslige pligter - og så sætter jeg næsten altid tid af til at læse min. 20 minutter hver aften.

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er en god ide at 'udnytte' tiden under rengøring og andre ting med lydbøger! Har tit tænkt på at gøre det samme, er bare ikke rigtig kommet igang...

      Slet
  3. Jeg har det præcis ligesom dig, og jeg har faktisk i perioder helt fået præstationsangst, når det kommer til bogblogging, og særligt op til readathons :D Det er lidt tosset, men det har jeg altså.
    Jeg er og bliver en langsom læser; jeg har også forsøgt at øge tempoet, men ender tilbage i min saglige rytme igen inden siden er omme. Jeg tror bare, at det er sådan det skal være for mig, og det er jo også fint! Men for søren, hvor kan nogle læse hurtigt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er altså vildt så meget forskel der er på folks læsehastighed. Jeg havde det på samme måde som dig i foråret inden deweys, men synes det var så hyggeligt, så tror bestemt jeg deltager på lørdag igen. Så længe jeg sætter mine forventninger til mig selv lavt, så går det :)

      Slet
  4. Jeg læser ret langsomt - Og det har helt klart noget at gøre med, at jeg ikke vil gå glip af detaljerne. På job kan jeg sagten pløje en faglig tekst igennem lynhurtigt og få det væsentlige ud af den, men når jeg læser skønlitteratur, læser jeg laaaangsomt. Jeg kan sagtens sidde og læse en sætning flere gange for at være sikker på at have fanget betydningen, og hvis jeg opdager, at jeg har læst en side uden rigtig at lægge mærke til, hvad der stod, går jeg tilbage og starter forfra - Uanset hvor ligegyldigt det måtte være, føles det andet som snyd;-)

    Jeg kan til tider blive helt stresset af at se, hvor meget andre når; men det positive ved det må så være, at der stadig er langt flere af de store læseoplevelser tilbage til mig, end hvis jeg havde været en hurtigere læser.

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha, den følelse af, at det er 'snyd' kan jeg godt genkende :) det er sådan lidt fjollet, men man føler bare at man skylder bogen det, haha...

      Slet
  5. Kender det også for mig selv. Er drøn misundelig over dem som bare blogger om den ene moppedreng af en bog efter den anden. Tror også jeg læser omkring de 45-50 sider i timen. Endnu mindre hvis det er en engelsk bog jeg kaster mig over. Til gengæld er jeg så lynhurtig til at undgå at tage opvasken, vaske tøj eller andre kedelige huslige pligter, og så læse i en bog i stedet :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg læser bestemt også langsommere hvis det er engelske bøger jeg har fingrene i. Men det lyder da som en fantastisk prioritering at springe de sure pligter over :)

      Slet