torsdag den 23. oktober 2014

Drømmer androider om elektriske får?

Forfatter: Philip K. Dick 
Titel: Drømmer androider om elektriske får?
Orig. titel: Do Androids Dream of Electric' Sheep?
Forlag: Rosenkilde & Bahnhof
Udgivelse: 1968 (denne 2014)

257 sider






I forbindelse med mit sci-fi-indlæg, blev jeg anbefalet, af både Camilla fra 'The girl who loved to read' og Piskeriset fra 'Den lille bogblog', at læse 'Drømmer androider om elektriske får?'. Så til denne omgang readathon, smuttede jeg på biblioteket for at låne den, og med hjem kom denne flotte klassiker indenfor science fiction-genren.

Rick Deckard er prisejæger, som arbejder med at trække løsslupne androider tilbage. Hans beskedne løn og passion for sit hverv, har fået ham til at blive på jorden, på trods af, at Jordens befolkning bliver mindre og mindre. Store mængder af mennesker har valgt at forlade Jorden, til fordel for andre planeter, grundet den kraftige støvsky, som aldrig lader solen eller stjernerne skinne ned på befolkningen og som lader Jorden tilbage i en miserabel tilstand. En så trist tilstand at levende dyr er så sjældne og i så høj kurs, at ikke alle har råd til at eje et. Rick selv ejer kun et elektrisk får, hvilket tynger ham i hans hverdag, hvorfor han vil gøre hvad som helst for at tjene nok penge til et levende dyr. En dag kommer han på sporet at en gruppe løsslupne androider, hvis tilbagetrækken han kan tjene mange penge på, men har på dette tidspunkt ikke forudset hvilke forhindringer der kan opstå, når han pludselig genkender menneskelige egenskaber hos de højteknologiske androider, som er svære at skelne fra rigtige mennesker.

Denne her fortælling lader mange tanker tilbage hos læseren, for historien er ikke slut på trods af, at man har vendt sidste side. Livet fortsætter hos Rick Deckard, som vender tilbage til den grå verden, på trods af en begivenhedsrig tid i hans liv, og hvad der venter ham, det finder vi aldrig ud af. 

Jeg sad tilbage i en lettere melankolsk sindsstemning, for dette er i særdeleshed en fortælling om Jordens sidste krampetrækninger før alt hvad man kan kalde smukt og naturligt er et afsluttet kapitel. Og det gjorde mig lidt trist. Men udover en fortælling om Jordens triste eksistens, er det også i høj grad en fortælling om en identitetskrise. En identitetskrise, som sætter spørgsmålstegn ved Ricks formål med livet, for er det virkeligheden han ser gennem hans øjne, eller er der noget han har overset. Er hans tro på det rigtige, måske alligevel forkert og hvad definerer et menneske til forskel fra livets andre eksistenser, som videnskaben har ført med sig.   

Rick er hverken en person man elsker eller hader. Han er en mand, som gør hvad han kan for at overleve hverdagen i denne kolde verden, som Jorden er blevet til. Han forsøger at passe sit job, og gør hvad han kan for at hæve sin status, at gå fra en middelmådig prisejæger til den bedste, at gå fra at eje et elektrisk dyr til at eje et levende dyr. Men Rick er ikke den eneste vinkel vi ser verden fra, denne historie fortælles også fra Isidores sølle plads i samfundet. Isidore er en såkaldt 'kyllingehjerne', som lever et ensomt liv i en stor boligblok, som den eneste beboer. Han er tilfreds med hvad han har og tager dagene som de kommer. Hans eneste kval er ensomheden, som er uundgåelig, når man er klassificeret som 'biologisk uantagelig', og dermed dømt til at leve i ubemærkethed, langt væk fra alle andre. Til forskel fra Rick danner man med det samme sympati for Isidore, som ikke gør nogen fortræd eller tænker én ond tanke. Sympati for en person, som der ikke er plads til i dette grå, kolde samfund.

Historien er en typisk fortælling om frygten for den højere intelligens, skabt af mennesket selv, maskinen, robotten, automaten, i denne bog kaldet androiden. Androiden er intelligent, snu, men mangler en væsentlig egenskab for at kunne narre selv den klogeste prisejæger. Denne uvurderlige egenskab er empati. Empati, som er så vigtig for menneskene for at differentiere sig fra androiderne, at det er blevet grundlaget for en trosretning, Mercerismen. Men spørgsmålet er, hvor stor empati der er tilbage hos de tiloversblevne mennesker. Fortællingen giver et billede af en befolkning, som ikke lader nogen nær og kæmper for deres eget. De er villige til at dele ud af deres glæde og ophidselse over materialistiske ting, gennem en maskine, som efter sigende kan overføre følelsen til andre; dette betragtes herefter, som værende en empatisk handling. Dog læste jeg ikke om generel venlighed eller eftergivenhed i hverdagen, og man kan spekulere over hvor meget denne såkaldte egenskab er værd.  

Det er sjovt (og skræmmende) at læse Dick's forestilling om Jordens forfald i 1992 og jeg nød læsningen. Det er altid fascinerende at læse om fortidens forestilling om fremtiden. Der opstår sjove detaljer, som f.eks. når Isidore skal ringe hjem til én, og kommer i tanker om at denne person nok ikke er hjemme til at tage telefonen (åh ja, den kære stationære telefon-tid, som jeg næppe tror overlever mange år mere). 

Jeg må indrømme at jeg holder mere af fortællingen efter endt læsning og efter lidt tid til eftertanke, for det er i sandhed en fortælling som virkelig har mange interessante aspekter, hvis man graver lidt efter dem. Hvis man er til sci-fi og endnu har denne fortælling til gode, kan jeg stærkt anbefale at læse denne bog, den er i sandhed noget særligt.




4 kommentarer:

  1. Dejligt, at du kunne lide den, og fik en god oplevelse - den er nemlig meget mere end den lige lader til at være på overfladen (selvom dens overflade nu også er ganske god). Jeg er spændt på at se hvad du læser som det næste :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er glad for anbefalingen, for kendte ikke bogen før. Så tak for det :)

      Slet
  2. Blade Runner har jeg set mange gange, det er en fantastisk film. Elsker den dystre stemning og den verden der portrætteres, for ikke at nævne Rutger Hauers improviserede "like tears in the rain..."døds-replik til slut, der fanger hele essensen af filmen.

    Jeg har godt hørt at film og bog ikke har ret meget med hinanden at gøre, men jeg kunne alligevel godt tænke mig at læse den.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan godt høre, at jeg snart bliver nødt til at se filmen :) og kan roligt anbefale dig at læse bogen :) den er god!

      Slet