lørdag den 18. oktober 2014

Dewey's Readathon - en løbende opdatering


Så blev det endelig lørdag, og der er ikke længe til kl. 14, hvor Dewey's readathon løber af stablen. Der er over 900 mennesker, som har tilmeldt sig arrangementet via den officielle hjemmeside, som kl. 14 vil hengive sig til bøgernes verden. Jeg er en af dem. Faktisk er jeg nr. 764, og jeg glæder mig til at skulle kaste mig over den første bog. Jeg mangler bare at brygge en masse te, sætte mig til rette i sofaen, med min fodboldseende kæreste ved siden af, og vende den første side.

Bøgerne jeg har lagt klar, til at vælge ud fra, er følgende: 

Drømmer androider om elektriske får af Phillip K. Dick
Frankenstein af Mary Shelley
Fire Study af Maria V. Snyder
Gåden om Alaska af John Green
Med venlig deltagelse af Erling Jepsen
Seks fortællinger af H. G. Wells
Fortællinger om Sherlock Holmes af Arthur Conan Doyle  

Mit mål er at hygge mig med bøgerne, og bare læse i det tempo jeg finder tilpas. Så ved på forhånd, at jeg har fundet alt for mange bøger frem, men det er nu dejligt at have lidt at vælge ud fra, alt efter hvilket humør man er i. Jeg vil løbende opdatere dette indlæg, så i kan følge med i hvordan læsningen går.

14:00 -  Så blev klokken 14, og læsningen kan begynde. Jeg har sat mig godt til rette i sofaen, med en dejlig kop te, tændte stearinlys (efterårets velsignelse) og med 'Drømmer androider om elektriske får' i skødet, som jeg har besluttet mig for at begynde med. Håber i får en god start på jeres læsning.

17:09 - Så er klokken rundet de 17, og læsningen går rigtig godt. Jeg er lidt over halvvejs i bogen, og er meget positivt overrasket. Vidste ikke helt hvad jeg skulle forvente af bogen, da jeg ikke har læst vildt meget sci-fi før, men har jo hørt en del positivt om den, og må sige at den er virkelig interessant. Jeg har også nået at spise lidt sen frokost og tager mig nu en lille pause, for at se hvad der foregår rundt på de andre blogs.

19:32 - Så vendte jeg sidste side i bogen. Den var god, speciel og havde et melankolsk element, som trådte meget stærkt igennem på de sidste sider.... En spændende bog, som har efterladt en del tanker hos mig, som jeg vil bruge lidt tid på en af de næste dage. Og så tror jeg altså snart at jeg må se 'Blade Runner', som er inspireret af denne bog. Men så kommer næste svære valg jo, og nu hvor jeg er kommet i sci-fi-mode tror jeg, at jeg vil fortsætte med 'The Time Machine' af H. G. Wells :)

20:07 - Har lige taget en afstikker rundt i blogland. Det ser virkelig ud til at alle er kommet rigtig godt fra start, og nyder deres bøger. Min kæreste er gået i køkkenet for at lave aftensmad, det er da luksus!

22:19 - Jeg har spist lækker aftensmad og er kommet lidt over halvvejs i 'The Time Machine'. Den er lidt tung i det på dette tidspunkt af døgnet, så nu tror jeg lige jeg holder en lille pause fra læsningen og ser hvordan det går hos andre deltagere.

00:15 - Så blev jeg færdig med Wells' bud på fremtiden. Det var sjovt endelig at læse historien, som jeg så ofte er stødt på referencer på. Men synes nu også at den var lidt langtrukken i beskrivelserne. Tror jeg har brug for at gå i gang med noget lidt mere let og luftigt. Så tror det bliver 'Gåden om Alaska' jeg starter på, når jeg lige har set lidt på andre blogs.

00:53 - Det blev en lidt længere overspringshandling, men NU går jeg igang med 'Gåden om Alaska'.

02:06 - Jeg er nået et stykke ind i 'Gåden om Alaska', og kan ikke helt finde ud af hvad jeg synes om den... Men jeg vil ihvertfald liste i seng nu, og læse videre imorgen. Sov godt til jer der er gået i seng, og god læselyst til jer der stadig er oppe.


09:57 - Den der lille plan om at stå tidligt op, fungerede ikke rigtig, men nu er jeg oppe og igang med at læse videre i bogen. Kan stadig ikke helt beslutte mig for hvad jeg synes om den, håber snart der sker et eller andet, som kan afgøre det for mig.

13:23 - Så er denne omgang readathon ved at nå til vejs ende, og det er 'Gåden om Alaska' også. Jeg tror lige jeg kan nå det.

13:46 - Så har vendt den sidste side i bogen. Som jeg skrev igår, håbede jeg at der ville ske noget i bogen, som ville hjælpe mig med at definere min holdning til den. Det gjorde der. Der skete en drastisk ting, som bestemt øgede kvaliteten af fortællingen i min optik. Så det var helt rart (og trist i forhold til det der skete). Der er et kvarter tilbage af dette readathon, og for at afslutte med manér, VIL jeg simpelthen slutte med en bog i hånden. Så selvom jeg ikke komme til at nå så meget af den, vil jeg gå igang med den korte novelle 'A Scandal in Bohemia', som er en del af 'The Adventures of Sherlock Holmes'.

14:04 - Så blev klokken 14, og denne omgang readathon er forbi. Jeg har lagt Sherlock Holmes fra mig, og tror jeg vil tage mig en pause fra bøgerne.

Hvordan er det så gået? Jeg synes det er gået rigtig godt. Jeg har følt en større ro omkring min læsehastighed, end sidst jeg deltog. Jeg har, udover at læse, taget mig god tid til at følge med på andre deltageres blogge, jeg har trukket utallige kopper te, spist temmelig meget slik og har taget mig tid til lidt søvn undervejs, hvilket helt sikkert har været godt for mig, i forhold til kvaliteten af mine læseoplevelser. Jeg har nydt nogle gode, interessante og anderledes læseoplevelser. Så alt i alt, en rigtig vellykket og dejlig oplevelse.

Hvad nåede jeg så at læse:

Jeg startede ud med 'Drømmer androider om elektriske får',
derefter gik jeg videre med 'The Time Machine', 
hvorefter jeg kastede mig over 'Gåden om Alaska', 
hvorefter jeg afsluttede ballet med et par sider af 'A Scandal in Bohemia'.

Jeg er fuldt ud tilfreds med hvad jeg nåede, og kan ikke andet end, at glæde mig til foråret, hvor endnu et 'Dewey's Readathon' løber af stablen. Kan se rundt omkring på andre blogge, at det generelt er gået rigtig godt, og jeg ser frem til at nærlæse indlæg med opdateringer for læsedøgnet. 




46 kommentarer:

  1. Håber du får en herlig dag - og nyder Frankenstein! Den er så god :)!

    SvarSlet
    Svar
    1. Den glæder jeg mig virkelig også til :)

      Slet
    2. overspringshandlinger <3 ;)

      Slet
    3. Ja, de er uundgåelige :)

      Slet
  2. Åh – Frankenstein. Den er enestående. Jeg glæder mig til at følge dit læsedøgn!

    SvarSlet
    Svar
    1. Skønt med en bog, så mange synes er god. Så kan det da ikke gå galt :)

      Slet
    2. Det kan bestemt ikke gå galt, for den er så god! Det er nu også sejt, at du vil læse Wells. Han kunne noget helt særligt også, og hans bøger føles næsten som fortællinger. Det er skønt!

      Slet
    3. Er godt igang med 'The Time Machine'. Er sjovt endelig at læse den, efter at have læst så mange referencer til den, og hørt så meget om den rundt omkring. Ved ikke om det var det helt rigtige tidspunkt at begynde på den, men den er jo ikke så lang, så det går nu nok :)

      Slet
  3. God fornøjelse med læsningen! :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo tak, i lige måde. Håber det går godt :)

      Slet
  4. Det lyder også til at du er godt igang :) Fedt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har haft en del pauser fra læsningen her på det sidste, men det er jo også meget hyggeligt at følge lidt med i hvad der sker hos jer andre :)

      Slet
  5. Det er alt for længe siden, jeg har læst den bog - nu får jeg lyst til at kaste mig over den igen!

    Fortsat god læsning :-)

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, og den er jo ikke så lang, så er forholdsvist hurtigt læst. God var den, men tror lige den skal bundfælde lidt før jeg sådan helt ved hvad jeg egentlig synes :)

      Slet
  6. Happy reading. :)

    Jeg er spændt på at høre hvad du syntes om Frankenstein, jeg blev lige færdig med den selv for et par dage siden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er så mange som roser den, så glæder mig til at komme igang med den. Om det bliver i denne omgang er jeg dog ikke sikker på...

      Slet
    2. Nej, men man udvælger egentlig også så meget man gerne vil læse og når reelt set kun halvdelen af hvad man udtænker sig. For manges vedkommende i hvert fald. :)

      Slet
    3. Ja, sådan var det ihvertfald for mig. Nåede ikke til Frankenstein, men med alle de anbefalinger, glæder jeg mig endnu mere til at læse den nu, end da jeg begyndte mit readathon ;)

      Slet
  7. Skønt med en mand i køkkenet - det har jeg også benyttet mig af herhjemme :-)

    Det er dejligt at høre, at det går godt med læsningen, og at bøgerne byder på positive overraskelser :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det var virkelig en uforudset gode :) Er netop blevet færdig med 'Tidsmaskinen', som bød på lidt underholdning i den tunge ende, så vil gå videre med en lidt 'luftigere' bog :)

      Slet
  8. Åh servering! Det er da dejligt. Jeg håber du nyder pausen, og at du kommer igennem bogen ikke mindst! ^^

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det var virkelig skønt :) Jeg kom igennem den, YES, så nu lyder den på John Green :)

      Slet
  9. Det er nok nogle interessante bøger du har i din stak, og så endda Frankenstein og Sherlock. Fantastisk!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tror desværre ikke jeg kommer til at læse hverken Frankenstein eller Sherlock i denne omgang. Kaster mig over 'Gåden om Alaska' og så må jeg se hvor meget jeg når, før jeg går omkuld. Dog er jeg nået til en af Sherlock-novellerne, så kan selvfølgelig ikke afvise, at det stadig kan nås :)

      Slet
    2. Så har du dem jo til gode kan man sige :) og hvis du ikke får læst dem inden, så kan du altid smide dem på listen igen til næste Read-a-Thon ;)

      Slet
    3. Nåede et par sider af sherlock i slutspurten, men så heller ikke mere :) men ja, fortællingerne løber jo ingen vegne, heldigvis :)

      Slet
  10. Håber også læsningen går fint her ud på de sene timer. Ellers er det jo altid et godt trick at vælge en tung bog så man vågner når man taber den ned i hovedet på sig selv, hehehe :) God læselyst

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha, sikke et råd! Tror jeg vil prøve at undgå netop det scenarie, haha, der skal man vist være lidt mere hardcore nattelæser :)

      Slet
  11. Jeg har også overvejet at læse 'A Time Machine', men er lidt bekymret for, at den er lidt omstændig, som du også er inde på. Håber du har sovet godt :-)

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg synes den til tider blev lidt langtrukken, men jeg er bestemt glad for at have læst den. Der er også noget enormt hyggeligt (og gammelt) over den :)

      Slet
  12. Årh jeg skal virkelig også have taget mig sammen til at få læst Drømmer androider om elektriske får :) god læselyst i de sidste par timer!

    SvarSlet
    Svar
    1. Den var virkelig også interessant, så den kan jeg godt anbefale :)

      Slet
  13. Dejligt, at du er kommet med igen her til morgen! Det er nu dejligt at runde af med at sidde og se ud på den opgående sol (eller overskyet himmel, you know..)

    Håber du finder noget godt at spendere de sidste par timer med :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det gjorde jeg bestemt; man går aldrig fejl af Sherlock :)

      Slet
  14. Jeg glæder mig meget til at høre din mening om gåden om Alaska! Jeg havde det også lidt blandet med den, indtil "det" sker! Så skete der bare et eller andet!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det vil jeg give dig ret i. Der skete et eller andet. Er stadig ikke helt vild med den, men den blev klart bedre efter man var nået halvvejs. Tror lige jeg skal tænke lidt over den, før jeg kan skrive en anmeldelse :)

      Slet
  15. Tak for denne gang! Er spændt på at høre din mening om 'Gåden om Alaska'! :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg sidder netop og spekulerer lidt på hvad jeg egentlig synes, for er lidt splittet over den :)

      Slet
  16. Godt gået... eller læst! Det ser ud som om du har hygget dig :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har jeg bestemt også, har været sådan en god oplevelse :)

      Slet
  17. Godt klaret! Personligt er Looking for Alaska min yndlings Green bog, altså næst efter TFIOS ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nu har jeg ikke (som måske den eneste bogblogger) læst tfios, så kan ikke rigtig sammenligne :) men synes bestemt det var en sød historie :)

      Slet
  18. Synes så absolut det at stå tidligt op er overvurderet! :-) (læs - det kunne jeg heller ikke) hehe.... Dejligt at høre du havde en skøn oplevelse. Jeg er virkelig også begejstret og SÅ klar til foråret igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder godt, jeg har også kun fået mere blod på tanden. Jeg deltog også i foråret, hvor jeg også synes det gik rigtig fint, men er lige ved at tro det gik endnu bedre denne gang. Og prøv og tænk hvor godt det så går næste gang, hvis jeg ligesom skal følge kurven ;)

      Slet
  19. tusind tak for et herligt døgn - du har virkelig været god, det har været så hyggeligt at følge dig :)!

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak :) det har også været super hyggeligt at følge dig, det var så rart at jeg gav mig selv lidt mere tid til at følge med, og kommentere i blogverdenen :)

      Slet