onsdag den 17. september 2014

Eremitten

Forfatter: Thomas Rydahl
Titel: Eremitten
Forlag: Bindslev
Udgivelse: 2014

406/520 sider







For noget tid tilbage blev jeg kontaktet af forlaget Bindslev, som spurgte om jeg havde lyst til at anmelde en ny dansk krimi af den debuterende romanforfatter Thomas Rydahl. Det takkede jeg ja til og fik et læseeksemplar tilsendt kort derefter. Med i bogpakken lå et kort over Fuerteventura, hvor fortællingen foregår, med afmærkede områder af nøglesteder i bogen. Jeg var ret begejstret, tænk engang at forlaget har taget sig tid til det! Oveni det ville de tilsende mig den 'rigtige' udgave når den udkom. Min tanke var, at det på ingen måde var nødvendigt med to eksemplarer af den samme bog, og jeg ville have skrevet til dem at det ikke var nødvendigt. Jeg kom dog fra det igen og igen, og så en dag lå den altså til mig i postkassen. Og hold op hvor er det bare en flot bog, så det gjorde egentlig ikke så meget at jeg snøvlede for meget til at få den 'afmeldt'.

Erhard er flygtet fra sit liv i Danmark og bor nu på Fuerteventura, hvor han arbejder som taxachauffør, og lever på en sten. Han nyder sit rolige eneboerliv, lige indtil der dukker en bil op på stranden, med et dødt barn i en papkasse på bagsædet. Da politiet ikke lægger lige så meget i opklaringen, som Erhard mener de skal, tager han selv ansvaret for at opklare dette mysterium. En ulykke kommer dog sjældent alene, og pludselig er Erhard hvilket ind i flere tragedier, som han er overbevist om hænger sammen.

Denne krimi er lidt anderledes end andre krimier jeg har læst. Erhard er ikke den oplagte detektiv. Han er heller ikke den oplagte helt, eller den skarpsindige stifinder, eller den mystiske rigmand. Erhard er en gammel mand, som er blevet lidt småsær på sine gamle dage, men som kender til retfærdighed, og som vil gøre meget for at den sker fyldest.

Plottet er kompliceret, gennemtænkt og ikke nemt at gennemskue. Dog er det lidt langsomt om at udfolde sig, idet Erhard kæmper for oplysningerne. Dette kan godt blive en smule kedeligt til tider, på trods af, at det nok er langt mere troværdigt end hvis det var gået hurtigere. Jeg er lidt splittet omkring netop dette, da jeg også sætter pris på at historien bliver bygget langsomt op, hvor der er mulighed for at lære nøglepersonerne at kende, hvilket sker i denne bog. Man lærer Erhard at kende på både godt og ondt.

forfatterens hjemmeside skriver han: 'Mød Eremitten - Selv den største taber kan vinde dit hjerte'. Og det er bare så rigtigt. For Erhard er faktisk en lille smule frastødende til tider, men han kæmper for det han ved er rigtigt, og for det, kommer man til at holde af ham.  

Jeg er glad for at jeg fik lov til, at anmelde denne bog, for jeg er ikke sikker på at jeg ville have faldet over den ellers, da jeg ikke læser så mange krimier. Og fortællingen er bestemt en læseoplevelse værd. Det er ret skønt at læse en gennemarbejdet, dansk krimi, hvor intet virker opstillet, eller utroværdigt. Jeg kan bestemt anbefale bogen til andre læsere, særligt hvis man er krimifan, så er jeg sikker på at denne vil falde i rigtig god jord.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar