torsdag den 28. august 2014

Genre (3) - Fremmede planeter og tidsrejser

Der er mange bloggere som sværger til én eller to genrer indenfor bøger og jeg kan nok heller ikke sige mig fri for at hælde til særlige genrer. Jeg læser meget lidt YA, biografier, gysere, fan-fiction, noveller, chick-lit og erotiske romaner. Derimod læser jeg meget historisk fiktion, klassikere og social-realisme, en smule krimi og fantasy og har berørt magisk realisme, dystopisk/postapokalyptisk og science fiction. Jeg har ikke lyst til at begrænse mig selv indenfor nogen genrer og prøver konstant at udvide mine horisonter hvad angår genrer, hvilket jeg også håber skinner igennem på min blog. Dog kan dette godt være svært, for man falder selvfølgelig ofte for fortællinger som falder indenfor en genre man kender. Derfor laver jeg disse indlæg, som oplyser lidt om en særlig genre og som forhåbentlig kan inspirere mig selv og måske jer andre til at springe ud i en genre man ikke er så bekendt med.

The mysteriousness and mystique of space is such, that science fiction attempts to tantalize you 
by telling you a story that could possibly be out there and that's the appeal of science fiction.
-William Shatner   


Den genre jeg har valgt at skrive om denne gang er genren: science fiction. Genren har altid tiltalt mig, men af en eller anden grund har jeg aldrig fået læst meget af den. Jeg har bevæget mig i yderkanten genren og læst bøger, som har indeholdt et strejf af science fiction, som eksempel 'Tidskortet', 'Skyatlas' og Jules Vernes' historier, men en rigtig science fiction klassiker, har jeg kun læst én af, nemlig 'Dune'. 'Dune' var lang, tung og svær at læse, men samtidig også enormt fascinerende, og sådan nogle oplevelser kunne jeg godt tænke mig at få flere af. Samtidig er jeg vild med de bøger, som strejfer flere forskellige genrer, som 'Skyatlas' og 'Tidskortet'. Det er begge bøger jeg er vild med, som jeg varmt kan anbefale til alle, der trænger til en god, medrivende bog.

Science fiction er egentlig en bred genre, hvor mange undergenrer kan falde ind under eller overlappe, men en af de grundsten, som jeg konsekvent forbinder genren med, er uden tvivl videnskaben, som altid er mere eller mindre overudviklet, og det synes jeg er vildt fascinerende og spændende. Udover det kender man genren for tidsrejser, robotter, fremtidssamfund og futuristiske miljøer, og gerne med en realistisk tilgang til det.... hvis bogen er god!

Den store danske skriver følgende:
Science fiction har genremæssigt rod i den utopiske fantasiroman og kontrafaktisk fiktion m.m., og afgrænsningen hertil er flydende. Som egentligt genrebegreb daterer science fiction sig tilbage til 1920'ernes USA, da amerikaneren Hugo Gernsback (1884-1967) brugte ordet scientifiction i sit magasin Amazing Stories, der som det første udelukkende indeholdt science fiction-historier.
Fabulering på grundlag af naturvidenskaberne forekommer dog allerede i Mary Shelleys 'Frankenstein' (1818). Jules Verne, H. G. Wells og Arthur Conan Doyle dyrkede med optimisme og stor læsersucces roman scientifique, scientific romance og spekulativ fiktion.

Science fiction er virkelig en af de genrer der til hver en tid vil bryde ud af den boks, man vil placerer den i. Den dækker så mange emner, at det ikke kan være alt for svært at finde en masse fantastiske bøger der falder under. Alligevel kunne jeg godt bruge lidt hjælp og anbefalinger. Er der nogen af jer læsere, som har læst nogle rigtig gode sci-fi-romaner, som i kan anbefale?


Læs også første indlæg i genre-serien: Genre (1) - Uhyggen breder sig, om genren gys, og andet indlæg: Genre (2) - Livsbeskrivelser og lommefilosofi, om genren biografier.


6 kommentarer:

  1. Åh, sci-fi! Jeg har altid holdt utroligt meget af overlappet mellem fantasy og sci-fi, men det er først de seneste par år, at jeg virkelig har givet mig i kast med den mere klassiske sci-fi - specielt de dystopiske fortællinger.

    Jeg kan virkelig anbefale:
    "Do Androids Dream of Electric Sheep?", som filmen Bladerunner er baseret på, og som jeg var helt vildt med trods ekstremt høje forventninger! Den er meget kort, men skaber en stemning som meget få bøger jeg har læst. Du kan evt. se min anmeldelse her: http://thegirlwholovedtoread.com/dreaming-of-sheep/

    "Grass" af Terri Shepper, som er en ret lang fortælling om en familie, der ankommer til en planet, hvor tingene er meget mystiske og meget anderledes. Det tog mig ret lang tid at læse den, og den kunne nok godt have været en 50-60 sider kortere, men dens beskrivelser og koncept er bare brændt fast i mit hoved.

    "Foundation" af Isaac Asimov, som nok er en af det største klassikere indenfor genren, og som har et så overvældende koncept på meget få sider, at jeg faktisk stadig ikke er sikker på at jeg helt kan "get my mind around it" - men den er interessant og som sagt en klassiker.

    Desuden er jeg selv midt i "Rendezvous with Rama" af Arthur C. Clarke, som også er en lille bog, men virkelig medrivende og med nogle beskrivelser, der gør mig helt rundtosset på den gode måde. Den handler om menneskehedens første møde med noget fra en anden intelligent race i en tid hvor vi allerede har koloniseret de fleste nærliggende planeter.

    Og sidst, men ikke mindst, den ret kendte "Ender's Game", som virkelig overraskede mig. Jeg var ret usikker på hvad jeg egentlig synes om den, men da den var slut gik det op for mig, at jeg virkelig var glad for den. Den er jo lige blevet filmatiseret, og hvis du har set filmen, så ved jeg ikke hvor meget den vil begejstre, da der er mange "hemmeligheder" i bogen, som jo allerede er afsløret i filmen.

    Nå, det blev noget af en smøre, men jeg håber du kan bruge det :) Rigtig god læselyst!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for alle anbefalingerne :) jeg vil helt sikkert se nærmere på nogle af de titler du nævner her! Alle dem du nævner lyder rigtig interesante :)

      Slet
  2. Jeg tilslutter mig Camillas anbefalinger af 'Ender's Game' og 'Do Androids Dream of Electric Sheep?'. Derudover har George R. R. Martin faktisk skrevet en del sci-fi, inden han begyndte på A Song of Ice and Fire - prøv for eksempel 'Tuf Voyaging'. Og så er der selvfølgelig også 'Brave New World' af Aldous Huxley :-)


    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt med flere anbefalinger på samme, så ved man at der virkelig er noget om det :) jeg skal helt sikkert også tjekke dine anmeldelser ud igen, fra da du havde sci-fi tema :)

      Slet
  3. Åh, sci-fi! Det læser jeg slet ikke så meget af, som jeg gerne ville. Men jeg kan dog anbefale klassiker-valget, nemlig H. G. Wells, og særligt 'The Island of dr. Moreau', som er helt fantastisk!

    I øvrigt synes jeg det er ret sejt, at du har kæmpet dig igennem 'Dune'. Jeg endte med at skimme de sidste 100 sider, for jeg synes simpelthen den blev SÅ tung.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja Wells må jeg læse noget af! Især fordi han har sin helt egen rolle i 'Tidskortet', som er en af mine yndlingsbøger :)

      Ja, 'Dune' var en hård bog at komme igennem, så det var lidt af en sejr at færdiggøre den. Men jeg var meget fascineret af universet, den var så gennemarbejdet.

      Slet