onsdag den 6. august 2014

Alice i Eventyrland

Alice i Eventyrland
Skrevet af David Chauvel efter Lewis Carroll's
Tegnet af Xavier Collette

Udgivet 2010








Denne fine tegneserie-udgave af 'Alice i Eventyrland, fik jeg i foråret, da jeg deltog i Bogbloggertræf arrangeret af Katja og Mathilde. Temaet var 'Alice i Eventyrland' og alle kunne tage derfra med en version af eventyret. Jeg valgte så tegneserie-udgaven, da billederne så så enormt fine ud.

Fortællingen om Alice's Eventyrland har egentligt aldrig rigtig sagt mig det store. Jeg har altid fundet fortællingen skræmmende og lettere irriterende, formentlig grundet den umulige kommunikation, hvor ingen lytter til hinanden. Det har altid frustreret mig. Men jeg kan faktisk ikke udtale mig om den originale version, i form af Lewis Carroll's fortælling, for den har jeg aldrig læst.

Men da jeg, som sagt, altid har følt at fortællingen var skræmmende, følte jeg mig straks tiltrukket af denne tegneserie-udgave, som helt sikkert trækker den lidt mere dystre stemning i fokus. Tegningerne er virkelig flotte, og denne sorthårede Alice, passer super godt til mit generelle indtryk af fortællingen. Teksten var jeg mindre glad for. Den virker bare sådan... forkert. Måske det er oversættelsen fra fransk der gør det, teksten fungerer ihvertfald ikke rigtig for mig. Men det opvejer de smukke tegninger heldigvis. Vil helt sikkert kunne tage denne bog frem igen og igen, bare for at beundre den.   

Så er du til tegneserier, er denne heltsikkert et kig værd!




Ingen kommentarer:

Send en kommentar