onsdag den 16. juli 2014

The Sign of the Four

Forfatter: Sir Arthur Conan Doyle
Titel: The Sign of the Four
Fra samling: 'The Complete Sherlock Holmes'
Forlag: Barnes & Noble
Udgivelse: 1890 (denne 2009)









Efter at have læst 'A study in Scarlet' var jeg meget nysgerrig efter at læse den næste fortælling om Sherlock Holmes, nemlig 'The Sign of the Four'. Jeg glædede mig til et gensyn med Sherlock og Dr. Watson, men var også interesseret i hvordan Doyle ville formå at føre fortællingen videre.

Miss Morstan opsøger Sherlock Holmes, da hun har fået et brev fra en ukendt person, som vil mødes med hende. Hendes fortid vidner dog om flere uforklarlige hændelser, og hun er klar til én gang for alle at få en forklaring på dem. Inden længe er Sherlock Holmes og Dr. Watson på sporet af opklaringen på en ulykkelig historie om en skattekiste fra Indien, et dødsfald, et mord og en mystisk pagt mellem fire mennesker. Ikke mindst er Dr. Watson på sporet af kærligheden, som skattekisten og dermed Miss Morstans arv, synes at sætte en stopper for.

Jeg synes fortællingen var rigtig god, og kunne faktisk bedre lide denne historie om Sherlock Holmes end 'A Study in Scarlet'. Jeg tror det skyldes, at hele den opsætning der dominerede 'A Study in Scarlet', som forvirrede mig temmelig meget, ikke var brugt i denne fortælling.

Doyle's plot tager os endnu engang til fjernere egne end Londons gader, hvilket sådan set er rigtig interessant. I denne fortælling er det i Indien og senere på nogle sydhavsøer, at hele balladen starter. Doyle er tydeligvis glad for at få lidt fjerne himmelstrøg ind over hans historier, hvilket gør plottet en smule mere farverigt og nuanceret end jeg havde ventet.

Udover detektivhistorien, udspiller der sig også en kærlighedshistorie, hvor diskret den end er. Det er faktisk lidt hyggeligt, på trods af, at vi må følge den på afstand, da man ikke rigtig kommer ind bag facaden på persongalleriet. Af samme grund føler jeg heller ikke jeg kender Sherlock Holmes godt nok til helt, at forstå ham, men det er der heldigvis et hav af fortællinger, som kan råde bod på, og jeg glæder mig til at læse den næste i rækken.





Se den flotte samling af alle fortællingerne om Sherlock Holmes her.

2 kommentarer:

  1. Jeg er meget enig i din anmeldelse! Kærlighedshistorien, der lå både i og mellem linjerne var simpelten så fin. Og Sherlock kom mere til sin ret her end i A Study In Scarlet, men du har ret, der mangler stadig meget!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det gør der, så glæder mig meget til at læse videre :)

      Slet