torsdag den 3. juli 2014

Tarzan - Abernes Konge

Forfatter: Edgar Rice Burroughs
Titel: Tarzan - Abernes Konge
Orig. titel: Tarzan of the Apes
Forlag: Klim
Udgivelse: 1912 (denne 1999)

252 sider






Jeg fandt denne Tarzanbog på tirsdags-loppemarkedet i Kalundborg. Faldt straks for det farverige, tegneserie-lignende cover, og den lovende tekst på forsiden: Den uforkortede udgave. Åbenbart har der været stakkevis af oversættelser af historien igennem tidens løb, men alle har været redigerede, forkortede eller direkte omskrevet. Så denne udgave er faktisk den første udgave på dansk, som ikke er forkortet, hvilket er lidt tankevækkende da den først er udkommet over 80 år efter den originale amerikanske udgave. Der er mange meninger om denne oprindelige udgave af bogen, karrikerede personer, racistiske undertoner og nedladende kvindesyn, men uanset hvad vil jeg altid foretrække at læse den direkte oversættelse.

En adelsmand og hans gravide kone bliver efterladt på en øde afrikansk strand, efter et mytteri på skibet de var med. Her ser de ingen anden mulighed end at finde sig til rette og vente på hjælp fra havet. Under ulykkelige omstændigheder mister de begge livet og efterlader sig en lille dreng. En abe tager det lille barn til sig, og drengen som kaldes Tarzan vokser op i abeflokken. Han ved at han er anderledes end de andre og finder snart frem til en stamme i junglen, som ligner ham selv. Men først da han ser den amerikanske Jane Porter, som havner på selv samme strand, som hans forældre, begynder han at længes efter et andet liv iblandt hans egne.

Når jeg læser bøger om fortællinger, som jeg kender fra alt muligt andet end den originale bog, så bliver jeg altså lidt glad. Det er så rart at få den 'rigtige' historie, på en fortælling man er vokset op med. Sådan en bog er 'Tarzan - Abernes Konge'.

Det var en underholdende fortælling, som var hurtigt læst. Dog var Tarzan lidt mere anonym end jeg havde håbet på. Man kom ikke rigtig ind under huden på ham og hans tanker, hvilket ville have været fantastisk spændende, når nu han vokser op blandt aber. Tarzan var et lidt mere drabeligt bekendtskab og besad flere utiltalende sider, end jeg havde forventet af en 'rendyrket helt'. Men jeg synes det gav fortællingen en god vinkel, da Tarzan ikke er som andre mennesker, hvordan kunne han være det, en dreng opvokset hos aber, lært at dræbe for føden og kæmpe for sit liv og sin plads i hierakiet.

Og jo, der forekommer nogle betragtninger omkring stammefolket i junglen, som er knap så fine i kanten, samt fordomsfulde beskrivelser. Men ud fra det faktum at bogen er skrevet i 1912, hvor tankegangen om det man ikke kendte var noget anderledes end idag, kan jeg godt se gennem fingre med det. Men hvis man ikke kan det, får man nok lidt problemer med denne bog.

Jeg var godt underholdt gennem hele bogen, men slutningen skuffede mig meget. Tarzan i den civiliserede verden, virkede simpelthen ikke troværdig på nogen måder. Han lærte at tilpasse sig og tale et fremmed sprog så hurtigt, at jeg følte jeg pludselig sad og læste om en helt anden person.

Men hvis du kunne tænke dig at kende den 'sande' historie om Tarzan eller mangler noget let sommerlæsning kan jeg anbefale at læse denne bog. Det er god og let underholdning.




6 kommentarer:

  1. Lige præcis den udgave har jeg haft stående ulæst på hylden siden 1999 da den udkom, uden at jeg har haft lyst til at læse den. Men det er jo en klassiker, så den bliver foreløbig stående en tid endnu.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, er det rigtigt! Det er altså lidt sjovt så forskelligt man kan have det med covers. Coveret var virkelig et som tiltrak mig. Og bogen i sig selv var faktisk ret hyggelig :)

      Slet
  2. Coveret minder mig om Disney-filmen, gad vide om det er meningen, at man skal associere til den? For filmen udkom vidst samme år som den udgave, hvis jeg ikke tager helt fejl.

    Det lyder dog ærgerligt med slutningen. Øv.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det kan da godt være at der er noget om det. Nu du siger det, minder det rigtig nok om Disneys. Fortællingen er dog noget anderledes :)

      Slet
  3. Ej hvor pudsigt; det er en af de fortælling, jeg aldrig har tænkt på fandtes i bogform. Den kommer straks på læselisten :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, tror faktisk heller ikke jeg have overvejet det, før jeg faldt over den til loppemarkedet :)

      Slet