lørdag den 26. juli 2014

Den kendte verden

Forfatter: Edward P. Jones
Titel: Den kendte verden
Orig. titel: The Known World
Forlag: Klim
Udgivelse: 2003 (denne 2011)

374 sider






Jeg stødte på denne titel under bogudsalget tidligere på året. Jeg må indrømme, at jeg sjældent køber bøger jeg aldrig har hørt om før. Men denne fangede mig, med dens 'Vinder af Pulitzerprisen', og dens noget anderledes historie. Så den kom med hjem.

Da Henry Townsend dør, efterlader han 33 slaver og et stort stykke land til sin hustru. Henry voksede selv op som slave, indtil han blev købt fri af sine forældre. Han tjener penge på sine evner indenfor støvlemageri, og køber tidligt sin første slave, som snart kommer i selskab med flere. Dette valg bliver ikke støttet op af hans forældre, som skaber en distance til den søn de kæmpede for at købe fri. Fortællingen med udgangspunkt i Townsend-familien, bevæger sig rundt om slaverne på Henrys gård, samt befolkningen i Manchester County, Virginia. Alle har deres egne drømme og visioner, men en ting er sikkert: at være en fri sort mand i Virginia i 1800-tallet er ikke let, og man er aldrig mere fri end hvad den hvide mand fortæller man er.  

Fortællingen om en sort mand, som ejer slaver i det sydlige USA forundrede mig. En tanke der aldrig var faldet mig ind. En historie jeg aldrig havde hørt om. Det fangede mig. Men så begyndte jeg at læse. Denne bog har taget folk med storm, desværre bare ikke mig.

Jeg kæmpede mig så at sige igennem bogen. Fortællingen var god. Personerne var spændende. Skrivestilen var bare alt for forvirrende. Fortællingen er fyldt med forudgreb, hvilket jeg generelt godt kan lide i moderate mængder. Men i denne bog forvirrede det mig og rev mig ud af mit læseflow, hvilket gjorde at jeg ret hurtigt mistede interessen. Læsningen af denne bog gik derfor virkelig langsomt. 

Men som sagt, så er fortællingen virkelig interessant. Den inddrager en spændende del af amerikansk historie, om slavehandel og slaveri i 1800-tallet, og får det bearbejdet på troværdig vis. Persongalleriet er bredt og mangfoldigt, og det er lige før at jeg synes, der introduceres lidt for mange mennesker. Ville egentlig hellere have læst lidt mere om færre.

Samlet set vil jeg sige at fortællingen er interessant og der vil være mange der vil få glæde af at læse bogen, den var bare ikke rigtig for mig.  





Ingen kommentarer:

Send en kommentar