torsdag den 31. juli 2014

De særlige bøger (6)

Alle bøger er på sin vis særlige, men nogle er bare lidt smukkere, lidt mere farverige, lidt mere specielle eller lidt mere unikke end andre. Derfor er der også visse bøger på min reol, som jeg elsker en anelse mere end andre; nogle på grund af indholdet, nogle på grund af udseendet og nogle på grund af begge dele. I hvert af disse indlæg vil jeg vise en af mine særlige bøger frem.

I dette indlæg har jeg valgt at vise hele otte bøger frem. Disse bøger har ikke fået deres særlige plads i mit hjerte på grund af det æstetiske udtryk, men ene og alene på grund af fortællingen. Fortællingen jeg taler om er Anne-bøgerne af L. M. Montgomery. Jeg stiftede bekendtskab med 'Anne fra Grønnebakken' i en ret tidlig alder, og blev med det samme forelsket i den forældreløse Anne Shirley, som altid fik forviklet sig ind i problemer. Jeg kan huske at være gået igang med den næste bog, da min søster går igang med den første, bliver ligeså vild med den, som jeg var blevet, og hurtigt overhaler mig, for så at kunne fortælle mig hvilke gode historier jeg har i vente. Ja, jeg har altid været en temmelig langsom læser. Den næste tid stod de efterfølgende bøger på ønskesedlen, og det lykkedes mig at samle alle otte.


Bøgerne har fine pastelfarvede covers med Anne i front, som stemmer meget godt overens med min forestilling om hende. En drømmende, fantasifuld, godhjertet, kærlig pige, med vild rødt hår og altid næste fantastiske eventyr i tankerne.


Bøgerne er filmatiseret i flere dele, som tager udgangspunkt i den første bog, og derefter fortolker lidt friere på historien. Jeg har altid elsket filmatiseringen, og kan faktisk ikke huske om jeg så den før jeg læste bøgerne eller omvendt. Jeg ved bare at det blev en tradition at vi i familien samledes om at se afsnittene, når de blev sendt i tv, gerne op til jul.


Har du ikke læst bøgerne, kan de varmt anbefales. Det er så mange år siden jeg selv har læst dem, at jeg får helt lyst til at begynde på dem igen. De er skrevet til et lidt yngre publikum, men jeg er ikke i tvivl om at folk med et barnligt sind vil få lige så stor glæde af at læse dem, som jeg fik. Måske især de første bøger, som er klart de bedste.


10 kommentarer:

  1. Elsker Anne fra Grønnebakken.. Fantastisk serie/film.. Men husker kun svagt bøgerne.. Er en evighed siden jeg læste dem..

    SvarSlet
    Svar
    1. Er virkelig også lang tid siden jeg har læst dem, men vil virkelig gerne genlæse dem snart. De er så hyggelige :)

      Slet
  2. Jeg har læst L. M. Montgomerys bøger om Emily, der er mindst lige så gode, men jeg har stadig bøgerne om Anne fra Grønnebakken til gode.

    Det har også altid været en hyggelig tradition i min familie, at se serien, når de sender den til jul.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har så til gengæld aldrig læst emily-bøgerne. Kan være man skulle prøve kræfter med dem på et tidspunkt :)

      Slet
  3. Jeg får også helt lyst til at genlæse dem! hæhæ, kan ikke huske at jeg overhalede dig, og så afslørede handlingen. Men det kommer nu ikke bag på mig...

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha, men det kan jeg huske :) du endte nærmest med at være to bøger foran tror jeg :)

      Slet
  4. Åh ja, hvis der er nogle bøger jeg har genlæst et utal af gange, så er det disse! Men af en eller anden grund er det kun den første af bøgerne jeg selv ejer...

    SvarSlet
    Svar
    1. Men den husker jeg nu også som den bedste :) men det er alt for længe siden jeg har læst dem :)

      Slet
  5. Jeg kan godt huske Anne fra min barndom, både i bogform og filmform. Jeg var dog en af de (få?) der faktisk hadede de bøger (og film). Det samme gjorde jeg med Det lille hus på prærien, men Anne havde en helt særlig plads i mit hjertes hadekammer. Jeg får næsten stadig ticks, når jeg en gang imellem ser et klip fra filmene. Gah! O_o Jeg ved faktisk ikke hvorfor jeg endte med det had-forhold, jeg synes bare hun var/er r*v belastende. Min mormor til gengæld elsker historierne og forsøgte i årevis at få mig omvendt. Haha. :P

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha, ja sådan kan man være så forskellig :)

      Slet