søndag den 15. juni 2014

The Twelve

Forfatter: Justin Cronin
Titel: The Twelve
Serie: The Passage #2
Forlag: Orion Books
Udgivelsesår: 2012

564 sider






Sidste år fik jeg denne bog af min søster i fødselsdagsgave. Det er en signeret udgave og jeg er SÅ glad for den. Det er andet bind i serien 'The passage', og da jeg fik den havde jeg endnu ikke fået læst det første bind. Det fik jeg læst i september sidste år, og jeg har nu endelig fået læst denne. Ved egentlig ikke hvorfor den fik lov til at stå på reolen og vente så længe, da jeg var ret vild med bind 1, men sådan er det bare nogle gange. Du kan evt. læse min anmeldelse af første bind 'Den Første' her.

Der er gået nogle år siden Peter og hans venner forlod lejren i Californien med Amy. De har hver især valgt forskellige måder at leve på i lejren i Texas, men alle er tyngede af tabet af flere fra flokken, samt den forsvundne Sara. Der går dog ikke længe før Peter og Alicia, som begge har meldt sig til 'The Expeditionary', finder ud af at der foregår noget mystisk i Ohio, som er forbundet med flere massakrer gennem tiden og måske også tabet af Sara.  

Det er altid spændende hvordan forfatteren vælger at udforme den svære toer. Jeg synes at Cronin gør det helt igennem fantastisk. Der er spænding hele vejen igennem og det føles bestemt ikke som en typisk mellembog.

Noget jeg var særlig begejstret for i denne toer var at der ud over Peter og Amys historie, også kom flere personlige historier fra år 0. Fortællinger om hvordan folk var flygtet, hvordan de havde overlevet og hvordan myndighederne havde tacklet krisen. Det var noget jeg synes manglede lidt i bind 1, men som jeg tilgav da jeg vidste det var en trilogi. Så her levede Cronin helt op til forventningerne.  

Der bliver trukket mange tråde til første bind og sat knude på en del af dem. Jeg elsker at den større sammenhæng begynder at vise sig, men ærgrede mig en smule over at det var så længe siden jeg har læst etteren. Som nævnt før er der rigtig mange karakterer i disse bøger, og da der bliver bundet mange tråde mellem dem og deres slægt, bøgerne imellem, kunne jeg godt have brugt en opfriskning af første bog, eller måske bare en bedre hukommelse.

Men altså, min samlede vurdering er at denne bog fuldt ud lever op til den første og nu er jeg bare rigtig spændt på treeren, som bliver udgivet til efteråret. Så læs bogen hvis i kunne tænke jer at opleve en storslået postapokalyptisk fortælling, men start lige med etteren :)






Ingen kommentarer:

Send en kommentar