tirsdag den 10. juni 2014

Min fjerne barndomsby

Forfatter: Jiro Taniguchi
Titel: Min fjerne barndomsby
Orig. titel: Harukana Machi E
Forlag: Fahrenheit
Udgivelse: 1998 (denne 2009)

406 sider






Det her var en bog jeg helt tilfældigt stødte på, sidst jeg var på biblioteket. Det er en voksen-manga eller graphic novel, og tiltalte mig straks med dens fine, skarpe, streger.

Hiroshi Nakahari er en 48-årig mand, som er indhentet af sine egne dårlige vaner. Han drikker lidt for meget og forsømmer sin familie. Én dag tager han et forkert tog og ender i sin barndomsby. Her falder han i søvn og vågner op i sin 14-årige krop. Forvirret og nysgerrig finder han vej hjem til sin far, som senere forlod familien, hans mor og bedstemor, som senere døde, og hans lillesøster. Men hvad gør man, når ens viden rækker langt udover det den burde, pigen man sukkede efter, pludselig finder en interessant og er det muligt at ændre fortidens tragedier.

Fortællingen giver et godt indblik i en japansk hverdag og tankegang i 60'erne, samt et indblik i de to meget forskellige følelser, lyst og frygt, som dominerer Hiroshi i hans tanker omkring det at ændre fortiden.   

Det er en alvorlig fortælling, formidlet let og gnidningsfrit med en skarp pen. Stemninger, dufte og endda følelser strømmer ud af billederne og finder vej til læseren. Denne visuelle formidling af en fortælling tiltaler mig meget, og jeg har fået lyst til at læse meget mere af den slags. Ud over at give en god fortælling, er det også let og hurtigt at komme igennem, og giver et dejligt pusterum imellem tungere bøger.  



2 kommentarer:

  1. Den lyder virkelig fin og letlæst. Jeg kunne faktisk godt tænke mig at læse mere af den slags 'graphic novels' for den genre kan altså noget helt specielt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det kan den virkelig! Hver gang jeg læser en, for jeg lyst til at læse flere. Det er sådan en dejlig og let måde at læse på :)

      Slet