onsdag den 4. juni 2014

De særlige bøger (5)

Alle bøger er på sin vis særlige, men nogle er bare lidt smukkere, lidt mere farverige, lidt mere specielle eller lidt mere unikke end andre. Derfor er der også visse bøger på min reol, som jeg elsker en anelse mere end andre; nogle på grund af indholdet, nogle på grund af udseendet og nogle på grund af begge dele. I hvert af disse indlæg vil jeg vise en af mine særlige bøger frem.

I dette indlæg har jeg valgt at vise min komplette samling af historierne om Sherlock Holmes af Sir Arthur Conan Doyle. Denne bog har floreret hos mange forskellige bloggere, men jeg synes ikke den kan blive vist frem for mange gange. Den er simpelthen så smuk og da jeg blev bevidst om denne udgave, vidste jeg straks at jeg måtte eje den. Jeg ser det som en skam at jeg aldrig har fået læst nogle af fortællingerne, på trods af at have set et utal af film, serier og tegnefilm med netop Sherlock Holmes som hovedperson.  Den skam skal denne bog råde bod på, og jeg har da også fået læst den første fortælling om den legendariske detektiv, langt om længe efter at have haft bogen stående på reolen i lang tid.


Bogen er udgivet i serien 'Barnes and Noble leatherbound classics', hvor der virkelig bliver kræset om udgivelserne. Den er i den fineste brune læderagtige indbinding, med guldtryk og guldkant.


Med en ryg fuld af snirkler og skjulte motiver, en forside med guldtryk og profil af Sherlock Holmes, en ryg med en frygtindgydende Baskervilles hund, en kant hele vejen rundt dekoreret med guld, over tusind sider fyldt med Sherlock Holmes' eventyr, ja så kan denne bog ikke andet, end være en af de smukkeste i min samling.


I denne gennemførte udgivelse er der selvfølgelig også et fint mønster, når bogen åbnes, i bedste engelske stil. Hver fortælling indledes med en fin forside, og der er en spændende introduktion skrevet af Cristopher og Barbara Roden, som begge har lavet studier i Sherlock Holmes samt Arthur Conan Doyle.

Denne bog rummer mange gode læseoplevelser, og fortællingernes smukke indpakning øger kun fornøjelsen ved at vende sider og fordybe sig.

Du kan læse min anmeldelse af 'A Study in Scarlet' her.

14 kommentarer:

  1. Ihh altså Barnes and Noble ruinerer mig! Jeg kan slet ikke få nok af deres smukke bøger. Jeg tror Sherlock Holmes må blive den næste på listen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, de har virkelig udgivet mange smukke bøger. Det her er dog den eneste jeg endnu ejer fra serien, men mon ikke der nok skal komme flere til samlingen med tiden...

      Slet
  2. Jeg elsker Barnes and Nobles leatherbound classics. Jeg har også Sherlock Holmes, og den er bare så smuk! Jeg elsker detaljerne på coveret - og sikke nogle superflotte billeder du har taget :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, der er simpelthen så mange smukke detaljer. Det er virkelig en skøn fornemmelse at læse i så smuk en bog. Glæder mig til at komme videre med flere af fortællingerne :)

      Slet
  3. De er SÅ fine de bøger! <3 Jeg så hele "serien", altså klassikerne i samme stil, da jeg var i USA sidste gang, og selvom jeg aldrig ville læse 99 % af dem, kriblede det virkelig i fingrene for at købe dem, bare fordi de er så smukke. :P

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, smukke bøger er virkelig svære at lade ligge ;)

      Slet
  4. Jeg synes også Sherlock Holmes er den fineste af dem jeg selv har, og jeg elsker bare sådan historierne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har jo kun læst en af fortællingerne so far, men glæder mig til at læse videre, for ham Sherlock er da lidt hyggelig at læse om :)

      Slet
  5. Den bog er virkelig så smuk! Elsker særligt bagsiden, fyldt med små snørkler og detaljer, lige til at stirre sig helt blind på :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, der er så mange fine detaljer og krummelurer på bagsiden. Virkelig fint :)

      Slet
  6. Enig, det er helt klart en af de smukkeste bøger, jeg ejer - og en af de bøger, jeg klapper oftest, hehehe! :-D

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. haha, den er også dejlig og blød at klappe ;)

      Slet
  7. Åh jeg elsker Sherlock :) De er så gode :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er godt at høre :) Nu har jeg jo kun læst én af hans romaner, men den var god, så glæder mig til at læse den næste :)

      Slet