lørdag den 12. april 2014

Litterære oplevelser fra den store verden (1) - I Steinbecks fodspor

Med inspiration fra Sarahs 'Litterære rejsedestinationer'-indlæg, kom jeg til at tænke på de mange oplevelser af litterær art jeg er stødt på under mine rejser. Og hvorfor ikke dele dem med jer? Det er meget forskelligartede oplevelser, nogle mere omfattende end andre. Så gennem disse indlæg vil jeg føre jer igennem et sammensurium af oplevelser eller observationer, store som små, fra blandt andet storbyer i Europa, tropiske lande i Sydamerika og stater i USA, som alle har det tilfælles at de er af litterær art.

I dette første indlæg vil jeg fortælle lidt om en oplevelse fra Californien. Jeg var afsted i efteråret 2012 med en god veninde. På denne tur besøgte jeg forfatteren John Steinbecks fødehjem i Salinas, samt gaden Cannery Row i Monterey, som danner ramme om en af hans fortællinger.

John Steinbeck er født i 1902 i Salinas i Californien og døde i 1968. Han nåede at skrive over 30 bøger og noveller, hvoraf mange omhandler området omkring Salinas og Monterey, hvor han voksede op. Han er særligt kendt for blandt andre 'Øst for paradis', 'Mus og mænd' og 'Vredens druer'. Inden hans død nåede han da også at modtage Nobelprisen i litteratur i 1962.

Nedenfor ses et billede af hans fødehjem, som er lavet til et museum og restaurant idag. Min første tanke da jeg så huset, var at det lignede et hus fra en Disney-film! Er jeg helt galt på den? Det var ihvertfald meget fint og helt sikkert renoveret siden hans levetid. I 'garagen' var der indrettet en fin butik, som solgte Steinbecks værker, men også andre forskellige småting fra den tid han levede i. Her købte jeg værket 'Cannery Row'.


'Cannery Row' omhandler gaden af samme navn og dens besynderlige og finurlige beboere. Gaden findes i virkeligheden og ligger i byen Monterey, som vi selvfølgelig også besøgte. Hvor Salinas er en meget lille by, hvor der ikke er så meget at komme efter, er Monterey en dejlig havneby, med masser at tage sig til. Så hvis i er i området, kan jeg godt anbefale at slå et smut forbi byen.


'Cannery Row' var det første værk af Steinbeck jeg læste. Jeg var ret begejstret for fortællingen og har anmeldt den her. Derefter har jeg fået to titler mere til samlingen, nemlig 'Vredens druer' og 'Dagdriverbanden', hvoraf jeg endnu kun har læst 'Dagdriverbanden', som i kan læse en anmeldelse af her.




6 kommentarer:

  1. Det er en sjov idé! Glæder mig til at læse mere...

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var godt, for jeg har flere oppe i ærmet ;)

      Slet
  2. Fantastisk indlægsidé. Jeg elsker den slags oplevelsesperler :)

    Og wow, hvor er det hus bare som taget ud af en Disneyfilm. Det er lidt en skam, når de restaurerer den slags så tydeligt, for lidt ælde ville nu også have haft sin charme.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er faktisk en skam.... kan næsten ikke forestille mig at der faktisk har boet mennesker i huset... altså lige pånær Askepot, Tornerose eller måske Snehvide....

      Slet
  3. Åh, det er jo bare total gammel amerikanske hyggelig stemning, det hus. <3 Og jeg elsker når de restaurerer samtidig med at de holder det lidt i fortiden og bruger det bedst muligt. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er virkelig fint, men næsten FOR restaureret/nypudset til alderen. Men hyggeligt ser det ud :)

      Slet