lørdag den 26. april 2014

Dewey's Readathon


Så kom dagen for Dewey's readathon. Her kl. 14 vil næsten 800 mennesker rundt om i verden tage deres bedst udvalgte bøger frem og begynde at læse. Det gør jeg også. Jeg har været på biblioteket her til formiddag, og jeg fik nok lånt lidt for mange bøger med hjem. Ihvertfald for mange til at kunne nå at læse idag, men det er nu også meget rart at have lidt at vælge imellem. Det jeg prioriterede da jeg udvalgte dem, var at de var forholdsvist korte og letlæselige. Udover biblioteksbøger har jeg fundet lidt af mit eget frem også.

Bøgerne jeg har fundet velegnede til mulig påbegyndelse idag er:

Tjenerindens fortælling af Margaret Atwood
Øen af Victoria Hislop
Fortællinger om Sherlock Holmes af Arthur Conan Doyle
Kunsten at græde i kor af Erling Jepsen
Frankenstein af Mary Shelley
4:50 fra Paddington af Agatha Christie  

Jeg har ikke som sådan noget egentligt mål, men kunne godt tænke mig at færdiggøre to bøger. Og ud fra det ønske, ja så har jeg jo aaaaaaalt for mange bøger. Men der er nu ikke noget bedre end at vælge en ny bog ud fra en stor bunke. Desuden har jeg påbegyndt 'A study in scarlet' i 'The complete Sherlock Holmes', som jeg tænkte at færdiggøre idag. I løbet af dagen vil jeg løbende opdatere dette indlæg, så i kan følge med i hvordan læsningen går.

14:00 - Så er vi igang! Jeg har besluttet at starte med 'Tjenerindens fortælling', som lyder ret spændende, men også temmelig grusom. Vejret er simpelthen så godt, så tror jeg vil starte min læsning udendørs.

16:29 - Har været nede ved vandet og læse, hold op hvor er vejret fantastisk. Det var måske ikke den bedste plan, hvis man ser på effektiviteten, som dalede en del, da der ikke skal så meget til at distrahere mig under læsning. Men er kommet hjem igen, og kommet et godt stykke i 'Tjenerindens fortælling'. Har ikke nået at få nogen egentlige forventninger til bogen, men synes den er anderledes end jeg lige havde forestillet mig. Den er meget interessant og jeg tror den var et godt valg at starte ud med. 

19:14 - Så har jeg fået lidt mad og er blevet lidt opdateret i hvordan det går rundt omkring hos folk. Det virker til at alle er super godt med og super motiverede, så det er dejligt at læse. Faktisk er jeg også selv, i takt med at timerne går, blevet mere og mere motiveret, og kan virkelig mærke den her readathon-stemning, som kryber op i én.

21:39 - Wow, synes timerne flyver afsted, og er lidt overrasket over at jeg ikke er færdig med første bog endnu! Må have brugt lidt for meget tid på mad og bloglovin. Men jeg kan fortælle at slutningen nærmer sig hastigt nu.

21:56 - Så blev jeg færdig med bogen. Det er en af de fortællinger, som lige skal bundfældes, før man kan udtale sig for meget om den. Tror den vil være i mine tanker de næste par dage. En meget speciel, men også tankevækkende fortælling. Nu vil jeg læse 'A study in scarlet'. Jeg begyndte allerede så småt på den igår og glæder mig til at læse videre i den første fortælling om Sherlock.

01:12 - Så blev jeg færdig med 'A study in scarlet'. Det var super hyggeligt at stifte bekendtskab med Sherlock Holmes. Selvom man tænker man kender ham, ja, så er det altså ikke før nu jeg har læst en af de originale fortællinger med ham. Havde en lille krise omkring midnat og fik også taget mig en powernap. Så tror jeg vil tage 'Kunsten at græde i kor' med ind i min seng, og så må jeg se om jeg når at få den åbnet før jeg falder i søvn :)

02:28 - Det er så hyggeligt at følge med i folk løbende opdateringer, men det er også noget af en tidsrøver. Jeg har dog fået læst en smule i 'Kunsten at græde i kor', og nu vil jeg ligge mig til at sove. Godnat.

09:41 - Så er jeg oppe, har fået lidt morgenmad og har sat mig til rette i sofaen. Vil læse videre i 'Kunsten at græde i kor'. Er virkelig ikke nået særlig langt, men er fornøjet over hvor let den er at gå til fra start af.

12:11 - Det er en virkelig god bog. Den er skrevet i et utroligt let sprog, da fortællingen er set gennem en 11-årig drengs øjne. Den er barsk og tager nogle tunge emner op fra en dysfunktionel familie. At det er en delvis biografi, skræmmer mig temmelig meget. Er snart færdig med den.

13:43 - Nå, det trak lidt ud, men nu fik jeg vendt den sidste side. Glæder mig til at skulle læse mere Jepsen. Vil starte så småt på 'Øen', på trods af at tiden er ved at rinde ud.

14:05 - Så slog klokken to og denne omgang readathon er officielt slut. Det har været en rigtig god oplevelse for mig. Jeg synes jeg formåede at hygge mere end at stresse over hvor meget jeg nåede at læse, hvilket var min frygt for denne type udfordring. Men jeg tog det stille og roligt, hyggede mig med de bøger jeg havde valgt, og fik endda også sovet. Oveni var der en særlig glæde ved at skulle finde bøgerne forinden, og jeg det er længe siden jeg har opholdt mig så længe på et bibliotek. Det var virkelig dejligt. Så alt i alt, en rigtig god oplevelse.

Status for læsningen er følgende:

Tjenerindens fortælling af Margaret Atwood - Færdiglæst
A study in scarlet af Arthur Conan Doyle - Færdiglæst, havde dog læst lidt på forhånd 
Kunsten at græde i kor af Erling Jepsen - Færdiglæst
Øen af Victoria Hislop - Spæd påbegyndelse


Jeg er ret godt tilfreds med mine læseoplevelser i løbet af det sidste døgn. Det var tre rigtig gode fortællinger jeg fik læst. Set i bakspejlet ville 'Tjenerindens fortælling' måske egne sig bedre til læsning udenfor readathon'et, da jeg godt kunne have brugt lidt mere tænketid efter endt læsning, fremfor at kaste mig over næste bog. Men alt i alt, rigtig gode læseoplevelser, som jeg vil få skrevet anmeldelser på inden for den nærmeste fremtid. Lige en lille tak til alle jer som kommenterede og heppede undervejs, det var ikke hele tiden jeg var lige god til at holde øje, men når jeg tjekkede varmede det med alle de opmuntrende kommentarer :) Håber også at alle andre deltagere har haft en lige så god oplevelse som mig.  


36 kommentarer:

  1. Tjenerindens fortælling af Margaret Atwood er det "The Handmaid's Tale"? Hvis det er tilfældet, så har du en rigtig spændende bog i vente (og mange andre for den sags skyld!)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er netop den :) Det lyder godt. Er en sløv padde, så er stadig igang med den, men ja, den er virkelig interessant!

      Slet
    2. Den har et rigtig spændende syn på feminismen - noget jeg særligt nød. Det glæder mig i øvrigt, at du kunne lide Doyles "A Study in Scarlet". Kan du holde dig vågen?

      Slet
    3. Nej, det kunne jeg ikke :) Jeg faldt i søvn omkring 2.30. Men ja, ham Sherlock Holmes er en underholdende karakter. Glæder mig til at læse mere :)

      Slet
  2. Åh, jeg vil så gerne læse noget af Atwood! Jeg glæder mig meget til at høre din mening :)

    Og glædeligt readathon; dit billede er simpelthen yndigt. Direkte blikfang, da jeg scrollede igennem bloglovin :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er også god og et virkelig interessant samfund hun har sat op i denne bog.

      Godt at billedet fanger, men hvem kan da også stå for den lille søde Kay Bojesen-abe ;)

      Slet
    2. Ja, det er meget dystopisk, er det ikke? I hvert et interessant præmis!

      Og ja helt bestemt. Det er ren yndighed :)

      Slet
    3. Jo, det er det nemlig, men så alligevel ikke så langt ud i fremtiden, som andre dystopiske fortællinger ofte skal forestille at foregå. Det synes jeg gav lidt ekstra til fortællingen, altså det at personerne har levet i en verden som ligner vores, men nu lever under nyreglementerede og meget konservative love.

      Slet
  3. Hvis du mangler læsestof kan jeg anbefale dig at gå igang med The Twelve. Hvis Alva gad at underholde sig selv, var jeg færdig med den. Senere SÅ god!

    SvarSlet
    Svar
    1. Du må bare læse højt for hende ;) Tænkte jeg ikke ville læse den idag, da den nok blev lidt for tung. Men godt at høre at den er god, skal VIRKELIG snart igang med den :)

      Slet
  4. Det lyder skønt! Jeg overvejede også at tage et smut ned forbi stranden. Der er så fint et sted, hvor man kan sidde i læ for vinden og med solen i ansigtet. Men jeg bliver bare så let distraheret. Jeg glæder mig til at følge med!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det gik heller ikke så godt for mig, når man ser på hvor meget jeg fik læst, men dejligt det var det :)

      Slet
  5. Er spændt på at høre mere om dine tanker om Atwood. En af mine venner har læst en del af hende på det seneste, og min ven har talt så meget om det, at jeg snart bør læse noget af Atwood.

    God idé med udflugten - det er altså synd ikke at komme udenfor i dette dejlige forårs-/sommervejr :-)

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg skal nok få skrevet en anmeldelse, når jeg har fået samlet tankerne omkring den. Den var god, anderledes og tankevækkende. Den kræver lige lidt betænkningstid, haha :)

      Slet
  6. Ja det er en helt fantastisk stemning, er så ærgerlig over at jeg ikke er med i år. Men det er hyggeligt at følge med jer andre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nu er det jo også første gang jeg deltager. Men kunne forstå at det sker to gange om året, så der er stadig mulighed for deltagelse i år, der går bare lige lidt tid :)

      Slet
    2. Ja det er rigtigt, det kommer heldigvis igen til efteråret. Det føles bare lidt langt væk ligenu. :0) I øvrigt: Godmorgen og jeg hepper de sidste timer til kl. 14. Hephep. :0)

      Slet
    3. Det lyder godt, men ja udsigterne kan godt virke lidt lange :( Men ja, nu er det morgen og jeg er klar til at læse videre :)

      Slet
  7. Det kniber lidt med min motivation lige nu. Men mon ikke jeg bliver grebet lidt af stemning igen, når jeg lige kommer i gang her efter aftensmaden.

    Det virker som om, du er kommet rigtig godt i gang :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes også motivationen har svinget lidt, men hjalp da jeg kom rigtig godt ind i den første bog. Selvom jeg på forhånd har sagt til mig selv at det ikke kommer an på hvor meget jeg har læst, giver det altså lige et skud motivation, når man færdiggør noget...

      Slet
  8. Hep, hep! Jeg synes også, at jeg er kommet lidt dybere ind i læsningen her efter seks timer. Det første stykke tid har jeg skiftevis læst lidt, været på Twitter, spist, spist, spist og taget billeder. Men nu er det som om, at det går lidt bedre med at koncentrere sig om en ting ad gangen :) Spændende bøger for resten!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, man skal lige finde ro til det. Det kunne jeg heller ikke rigtig, da jeg forsøgte at læse udenfor. Der skete lidt for meget omkring mig :)

      Slet
  9. Jeg håber læsningen går godt! Hvor er det rart at læse, at du bliver mere og mere motiveret - det er jo altid skønt :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det hjalp virkelig da jeg begyndte at nå ordentlig ind i bogen. Nu må vi se hvor længe jeg holder :)

      Slet
  10. Åh ja, den kære Sherlock har jeg også skævet til flere gange - dog har jeg ikke de originale, men fortællinger om detektiven skrevet af Arthur Conan Doyles søn, Adrian Conan Doyle. Selvom det ikke er den originale og ægte vare, kunne et lille mysterium eller to være god adspredelse i de sene nattetimer. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, sådan en lille detektiv-historie er altså ikke af vejen :)

      Slet
  11. Godmorgen! :D

    Håber du er frisk igen, efter et par timers søvn? En lille lur med Ole Lukøje skal der også være plads til, ellers hænger læsningen ikke sammen til sidst. ;)

    Der er under 6 timer til Dewey's Read-a-thon slutter - Lad os gøre de sidste stunder mindeværdige og fantastiske! <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er super frisk igen og klar til at gå igang :)

      Slet
  12. Det lyder som om du har haft et dejligt døgn. Godt klaret :)

    SvarSlet
  13. Jeg havde et absolut fantastisk døgn. Nød det hele i fulde drag og havde en fantastisk tid sammen med så mange andre søde mennesker. <3

    Godt at du nød det hele, og ja, sommetider får man fat i en bog der havde virket bedre udenfor tidsrammen. Men det kan du tage med næste gang, og tage hensyn til dér. :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, netop. Nu har man fået lidt erfaring til næste gang. Men en skøn følelse af sammenhold, på trods af man sidder i hver sit hjem :)

      Slet
  14. Sikke en god stak bøger du har fået læst :)
    Det var simpelthen bare så hyggeligt

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det var det virkelig. Det må vi prøve igen :)

      Slet
  15. Elsker Atwood! En god start på Readathon :-)

    SvarSlet
  16. ja, det var en virkelig interessant bog. Og så vokser den virkelig på en....

    SvarSlet