mandag den 10. marts 2014

Opfindelsen af Hugo Cabret

Forfatter: Brian Selznick
Titel: Opfindelsen af Hugo Cabret
Orig. titel: The Invention of Hugo Cabret
Forlag: Carlsen
Udgivelsesår: 2007 (denne 2012)

535 sider


Der er nok nogen som er dødtrætte af at høre om ham her Hugo og jeg ville egentlig have ventet med at læse bogen, men den kaldte simpelthen på mig. Hele bogen, som består halvt af skrift, halvt af illustrationer er så indbydende og let at gå til, at jeg slet ikke kunne vente med at komme igang med den. Jeg købte den til 29,95 i Bog og Idé under bogudsalget, uden at vide særlig meget om fortællingen, men det viste sig at være et ret fantastisk køb.

Gennem ord og billeder fortælles historien om Hugo, som bor på en banegård i Paris, hvor han trækker alle urene op. Der er ingen der kender til hans funktion, og han bliver nødt til at stjæle for at kunne få stillet sulten. Hugo har en mekanisk dukke, som hans far fandt på et museum. Han blev ikke færdig med reparationerne før hans død, og Hugo har nu overtaget denne opgave. Med dukken dukker forskellige spørgsmål op, spørgsmål om George Melies, legetøjsmageren, spørgsmål om pigens forældre og spørgsmål om Hugos far. Spørgsmål Hugo regner med bliver besvaret når dukken er repareret.


Jeg synes fortællingen var så fin og rar. På den ene side er historien trist og sørgmodig, fyldt med knuste drømme og tabte minder, på den anden side er den hjertevarm og livsbekræftende. Umiddelbart ville jeg sige at den henvender sig til et yngre publikum, da skrivestilen er meget letlæselig, beskrivelserne er få og ren handling er i fokus, men ved nærmere eftertanke tror jeg ikke det er tilfældet. Hvad bogen ikke har i skrevne beskrivelser, vises i form af billeder. Jeg tror jeg kan sige det sådan at børn vil sagtens kunne læse og forstå denne historie, men både børn og voksne vil få noget ud af at læse den.

Hugo er en karakter, som er let at holde af. Han går en trist skæbne i møde tidligt i hans liv, men formår at vende situationen. Han er modig og dygtig til det han laver, og sammen med pigen Isabelle, får han stykket en glemt fortid sammen og redder dermed flere end bare ham selv.

Måden fortællingen er sat op på, med både skrift og illustrationer fungerer så fint, og der går bestemt ikke noget tabt, tværtimod. Billederne formidler både omgivelser, følelser og handling. Jeg har aldrig læst en bog, som er sat sådan op, men jeg ville bestemt gerne læse flere. Det var interessant og anderledes.

Jeg kan varmt anbefale denne bog, som både rummer en eventyrlig og en mystisk stemning. Læs den!






En lille sidenote: Jeg har, rundt i bogbloggerland, hørt flere udtrykke begejstring for coverets forside og lidt ærgrelse over ryg og bagside. Der er jeg lidt uenig. Jeg synes simpelthen både ryg og bagside er fantastisk flotte. Jeg synes også at forsiden er flot, men det ville faktisk ikke gøre mig noget hvis de havde kørt den sort/hvide illustration igennem hele coveret istedet. På den anden side synes jeg forskelligheden mellem ryg/bagside og forside giver et sjovt og flot udtryk. Alt i alt, et utrolig flot cover!


10 kommentarer:

  1. Grunden til at jeg ærgre mig lidt over bogens ryg (og bagside) er at den slet ikke harmonere med forsiden. Udtrykket som bogen giver når den står på reolen med ryggen udad er noget helt andet end det udtryk bogens forside signalere. Hvis de havde lavet hele coveret (front, ryg og bag) som et sort/hvidt billede, så ville jeg elske det - eller hvis de havde lavet det hele i de klare farver fra forsiden. Men denne her blanding er for mig lidt speciel, en slags hybrid der ikke helt lykkes.

    Ellers dejlig anmeldelse. Jeg skal også have den læst på et tidspunkt, men tror nu nok at jeg venter lidt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg studsede også lidt over den pudsige sammensætning først, så jeg kan sagtens følge dig. Men jo mere jeg kiggede på bogen, jo mere fint synes jeg udtrykket blev med den stærke kontrast.

      Men du kan roligt glæde dig til at læse den:) Den er ret hyggelig (og hurtig læst).

      Slet
  2. Det gør mig så glad, at så mange har købt og læst denne bog for tiden. Den er nemlig al hypen værd, og jeg elsker den :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har helt ret, den er al hypen værd :)

      Slet
  3. Det er simpelthen sådan en fin bog, kan godt forstå du ikke kunne vente med at læse den. Jeg er også helt enig i din betragtning om coveret, jeg synes også at ryggen og bagsiden er rigtig flotte, faktisk kan jeg godt lide variationen af det meget farverige og de grå toner.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja jeg synes altså også kontrasten mellem forside og bagside/ryg giver bogen et super fint udtryk og leder tankerne lidt hen på mystik, hvilket jo passer meget godt til historien :)

      Slet
  4. Nu glæder jeg mig bare endnu mere til at læse bogen :-)
    Jeg så filmatiseringen for nogle år siden, og den er virkelig smuk.

    Mvh.
    www.denlillebogblog.blogspot.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg så faktisk først filmatiseringen her i sidste uge, men synes også den var utrolig fin:)

      Og du kan glæde dig til bogen, den er så sød, men meget hurtigt forbi :(

      Slet
  5. Er enig med Kathrine - det er lige før jeg ikke forstår, hvad alle farverne skal til for, når nu tegningerne i bogen er sort-hvid. Synes heller ikke bag- og for-cover fungerer sammen, selv om de er pæne hver for sig. Som Kathrine siger - det er to helt forskellige udtryk!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har jeg faktisk hørt (læst) mange sige, så det er nok sådan en enten-eller. Men jeg er nu kommet til ret godt at kunne lide de to meget forskellige udtryk sammen :)

      Slet