fredag den 28. marts 2014

Mockingjay

Forfatter: Suzanne Collins
Titel: Mockingjay
Serie: Hunger Games 3
Forlag: Scholastic
Udgivelse: 2010 (denne 2013)
Læst på engelsk

438 sider





Så fik jeg læst den sidste del af 'Hunger Games'-trilogien. Hvis du sidder og ikke har læst den første eller den anden bog, og har ambitioner om at gøre det, så vil jeg anbefale dig IKKE at læse videre, da der nok forekommer en del spoilere. Men læs istedet anmeldelsen af den første bog her eller den anden bog her.

Katniss er kommet til Distrikt 13, hvor hun har svært ved at finde sig til rette, da livet under jorden går imod hendes natur. Ude i de andre distrikter er oprøret igang og Katniss brænder for at være en del af det. Men samtidig føler hun et enormt pres på sine skuldre fra Distrikt 13's leder, oveni hendes bekymringer omkring Peeta samt Distrikt 12. Hun har svært ved at gennemskue hvem hun kan stole på og snart bliver hun kastet ud i en kamp mod The Capitol,  hvor tillid, kærlighed og troskab kommer på en prøve.  

Forventningerne var store til denne afslutning. Første og anden bog lagde op til en helt stor finale. Der kom også en stor finale, jeg synes dog man skulle langt ind i bogen for at nå til den. Det føltes lidt som om man var sat i venteposition, før handlingen rigtig kunne tage form. Men da det så skete, synes jeg til gengæld også man fik action for alle pengene.

Katniss er som vi kender hende fra de to forrige bøger. Jeg er vild med at hun ikke er perfekt, at hun ikke altid gør det rigtige og at alting ikke altid går hendes vej. På den måde bliver hun lidt mere troværdig. Dog er hun en hård nød at knække, og sommetider kunne jeg godt have lyst til at ruske hende lidt, når hun går i baglås. Men man holder alligevel af hende, lige som hun er. Uden at røbe for meget, så går Peeta igennem en forandring, som jeg slet ikke havde set komme, og som gav en ny styrke til fortællingen/universet. Denne series nøglepersoner er ikke usårlige og det er faktisk meget fedt.

Den lille skuffelse over at handlingen var lidt langsom om at komme igang, skyldtes formentlig de alt for høje forventninger, hvilket er lidt unfair for bogen. For den er rigtig god. Det er dejligt at høre mere om de forskellige personer man har lært at kende gennem de forrige bøger, det er nervepirrende at læse om konfronteringen med Capitol og jeg glædede mig til at læse hvordan det hele skulle løse sig til slut. Jeg synes at der blev slået en fin krølle på historien; en definitiv slutning, hvilket jeg er stor tilhænger af i denne type bøger. Jeg kan kun anbefale alle at læse serien.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar