onsdag den 26. februar 2014

Nye bøger til reolen (7)


Det kan ikke komme bag på mange at det årlige boghandler-udsalg er skudt igang idag kl. 7. Jeg havde ikke set mig lun på så meget hjemmefra, men valgte alligevel at være nede i byen kl. 8, så jeg kunne være med fra start (sådan næsten). Jeg blev meget overrasket over at jeg kun skulle dele pladsen med et par andre; travlheden må komme senere, når folk får fri fra arbejde. Ihvertfald var det ret så skønt ikke at skulle mase sig frem i mængderne, men kunne gå stille og roligt og kigge i ro og mag. Jeg startede i Arnold Busck, hvor jeg erhvervede mig 'Sense and sensibility' af Jane Austen, hvorefter turen gik til Bog og Idé hvor jeg kom derfra med 'Valkyrierne' af Paulo Coelho, 'Opfindelsen af Hugo Cabret' af Brian Selznick og 'Den kendte verden' af Edward P. Jones. Derudover købte jeg tre bøger mere, men de er til gave, så dem får i først at se i et senere indlæg, hvis nu nysgerrige øjne skulle finde vej til bloggen.

Så jeg kom hjem med 7 bøger, hvilket forbløffer mig temmelig meget. Jeg er sjældent en impulskøber og tænker meget over om jeg nu får brugt (her: læst) det jeg køber. Så de sidste par år er jeg kun kommet hjem med 1-2 bøger fra udsalget. Men synes faktisk der var en del spændende titler i år, så det var skønt.

Første overraskelse kom i Arnold Busck, da jeg faldt over 'Sense and sensibility' til sølle 40 kr. Jeg har længe været på udkig efter en serie af Austen's mest populære romaner, men har ikke rigtig kunne vælge. Jeg synes de er meget smukke i 'Barnes and Noble's leatherbounds classics', men har syntes der manglede et eller andet jeg ikke lige kunne sætte fingeren på. Der udover så jeg dem i en fin serie fra 'Word Cloud Classics' i Berlin i sidste uge, en serie jeg blev opmærksom på igennem Irenes blog, men der var også en detalje, som ikke var helt rigtig. Det er en utrolig lækker serie med læderagtig indbinding og prægede bogstaver. Men 'Pride and Prejudice' er pink.... og jo altså, det er jo på en måde lige meget, for den var flot, men Austen er bare ikke pink i mine øjne.... hun er pastel! Så ja, dem skulle det heller ikke være. Købte dog to andre titler i serien, men mere om det i et andet indlæg. Men da jeg så denne udgave af 'Sense and sensibility' på udsalg, vidste jeg at det var den helt rigtige. Så købte den med fare for at jeg ikke kunne få de andre Austen-bøger i samme serie. Har så nu googlet mig frem til at 'Pride and prejudice' findes i samme serie og ligner denne fuldstændig, med den ene forskel at blomsterranken er arrangeret forskelligt og blomsterne er lyserøde. Meget, meget yndigt. Men det blev da vist lidt for meget pladder om meget lidt, håber i hænger på.

Jeg læste 'Alkymisten' af Paulo Coelho sidste år, og var ret fascineret af fortællingen og skrivestilen. Så da jeg så at 'Valkyrierne' lå på udsalgsbordet til 30 kr. snuppede jeg den med samme. 'Opfindelsen af Hugo Cabret' har jeg hørt en del om, og var egentlig lidt nysgerrig på den tilsyneladende finurlige fortælling. Den kostede kun 30 kr., og så er den simpelthen så fin med illustrationer og sorte kanter. 'Den kendte verden' af Edward P. Jones var mit eneste køb af en bog jeg aldrig havde hørt om før. Men følte lidt at jeg burde kende den, da den har fået mange priser, bl.a. Pulitzerprisen. Den lød interessant, så det blev den sidste bog jeg kan tilføje min bogsamling i denne omgang.

Synes selv jeg gjorde nogle fantastiske køb, og glæder mig meget til at læse dem alle. Hvis du ikke har været afsted endnu, så skynd dig ned i boghandlen, der er mange spændende titler!


8 kommentarer:

  1. Tillykke med de mange fine bøger. Var også selv forbi boghandelen idag og kom hjem med nogle fine bøger. (må lave et blog indlæg senere) Stod også længe og kigge på 'Opfindelsen af Hugo Cabret', og nu ærgrer jeg mig over jeg ikke købte den. God læselyst

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen, så må du da også have god læselyst :) Angående 'Hugo Cabret' kan det jo være du stadig kan nå det. Ved ikke om den er god, men den er virkelig fin :)

      Slet
  2. Åh, den Austen udgave er det fineste i verden! Jeg købte den også - dog til en gave. Men åh, hvor kunne jeg også godt selv drømme om at eje den!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, må sige at jeg er meget begejstret for den :)

      Slet
  3. Jeg lurer stadig på, om jeg skal købe 'Opfindelsen af Hugo Cabret'. Hvad har du hørt om den? Jeg har endnu ikke været på bogudsalg af fire grunde - har ikke haft tid, der er ikke så mange bøger, der frister denne gang, jeg har snart fødselsdag (og har ønsket mig en række bøger), og jeg bestiller en større forsendelse fra Amazon i næste uge! :-)

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er jo det gode spørgsmål :) Jeg kan huske at have hørt om den rundt i bloggerverdenen, og kan huske at der blev talt positivt om den, men andet kan jeg ikke huske. Så det var lidt et sats, men samtidig kostede den kun 30 kr., og var så fin at jeg ikke tænkte så længe over det :) Men det lyder da heller ikke til at du komme til at mangle læsestof!

      Slet
  4. Det var dog nogle fine bøger du fik med dig hjem. Jeg synes også at årets udvalg var ret imponerende, selv kom jeg hjem med alt(!) for mange bøger. Dog på en god måde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, i forhold til de andre år, var der virkelig meget fristende :)

      Slet