lørdag den 15. februar 2014

Eleanor og Park

Forfatter: Rainbow Rowell
Titel: Eleanor og Park
Orig. titel: Eleanor & Park
Forlag: Gads forlag
Udgivelse: 2013 (denne 2014)

309 sider






Jeg har været så heldig at modtage denne bog som et anmelder-eksemplar fra Gads Forlag. Bogen udkommer den 4. marts 2014. Alle meninger og holdninger jeg giver udtryk for er selvfølgelig helt mine egne.

16-årige Eleanor er ikke slank, hun er rødhåret, hun har fregner, og hun går med gammelt brugt tøj. Hun er ikke den populære pige på skolen. 16-årige Park er halvt koreaner, vild med tegneserier og punk rock. Han er ikke den populære dreng på skolen. De møder hinanden i bussen, i starten med samme fordomme for hinanden, som alle andre på skolebussen har for dem, men med tiden lærer de hinanden at kende og forelsker sig. Men Eleanors familie-liv hænger i en tynd tråd, med en utilregnelig, voldelig stedfar og en psykisk nedbrudt mor og hun er ikke sikker på at der er plads til kærester... 

'Eleanor og Park' er en kærlighedshistorie. En fortælling om den første store forelskelse, en fortælling om de usikre teenage-år og en fortælling om familier. Park har en 'normal' familie, mens Eleanors er dybt dysfunktionel. Dette giver et lidt dybere og mere alvorligt lag til fortællingen. På trods af, at fokus er ung kærlighed og ikke så meget andet, holder bogen læseren fanget, for man aner at noget lurer under overfladen. 

Fortællingen om Eleanor og Park foregår i 80'erne, hvilket, for mig, var et kært gensyn med en tid hvor der skulle et kort til at finde vej og hvor man måtte sidde ved telefonen og vente på opkald. Musikken, stilen og håret der beskrives i bogen er ligeledes tidssvarende og giver den fuldendte illusion om at befinde sig i denne 80'er-tidslomme.

Jeg nød at læse bogen. Den var ret hurtig at læse og fangede min interesse fra første side. Umiddelbart tror jeg at den ville være røget lige ind på yndlingsbogs-listen, hvis jeg havde været nogle år yngre. For selvom jeg sagtens kunne læse og nyde den med den alder jeg har nu, tror jeg at unge mennesker i endnu højere grad kan genkende sig selv i hovedpersonernes dilemmaer og dermed blive mere rørt af kærlighedshistorien. Hermed ikke sagt at jeg ikke blev rørt, for det gjorde jeg. Jeg synes at Rowell beskriver følelserne med god indlevelse, og jeg sad sågar og krummede tæer med Eleanor, når hun blev tvunget ud i pinlige situationer, følte med Park når han ikke forstod Eleanor og havde det i det hele taget elendigt når tingene bare ikke fungerede for det umage par. 

Så jeg kan varmt anbefale andre at kaste sig over denne bog. Især hvis du er vild med YA-genren eller hvis du bare har lyst til 'a walk down memory lane' til den første kærlighed eller de 'glade' 80'ere, og dette uanset alder. Det er en god bog, som jeg er glad for at have fået muligheden for at læse.





2 kommentarer:

  1. Den er nemlig virkelig god - og så hurtigt læst. Jeg slugte den på en enkel søndag.

    Jeg elsker den uskyldige kærlighed i bogen. Sommetider er det næsten for meget, men omvendt føler man jo netop alting så meget stærkere, når man er ung. Så på den måde er det vel egentligt meget autentisk. Jeg elskede også udviklingen i forholdet; tegneserie-scenerne var det bedste!

    Men (og der er et men), der var noget ved bogen, der irriterede mig. Måske er det bare mig, der er skeptisk, men jeg brød mig ikke om måden historiens sidste twist var udført på. Jeg synes det hele blev nærmest psykologisk-thriller agtigt, og det blev måske bare for voldsomt for hurtigt. Jeg ved det ikke helt? Men selvfølgelig skulle der være et twist, og det er jo også netop det, der gør bogen anderledes og giver den et formål. Jeg ville bare ønske, det var lidt mere elegant udformet måske..?

    Ikke desto mindre skøn anmeldelse af en skøn bog :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, du har nok ret. Bogen har en utrolig 'langsom' fremgang, som egentlig er fint, men når der så kommer et drastisk twist, kommer det til at virke meget voldsomt og måske også lidt forhastet, når resten af bogen er gået så roligt frem. Så det kunne man nok godt have gjort lidt bedre...

      Men det er nu en meget hyggelig bog, omend trist :)

      Slet