fredag den 10. januar 2014

The Hunger Games


Forfatter: Suzanne Collins
Titel: The Hunger Games
Serie: Hunger Games 1
Forlag: Scholastic
Udgivet: 2008 (denne 2013)
Læst på engelsk

436 sider


Så kom jeg endelig igang med Hunger Games-serien, som måske én af de sidste. De har længe stået på min to-read-liste, men først da jeg fik anskaffet mig denne fine skinnende udgave af serien, tog jeg mig sammen til at begynde. Oplevelsen var lidt anderledes for mig, da jeg jo har set filmen inden jeg læste bogen, så havde en følelse af at kende historien på forhånd.

Katniss lever i en dystopisk verden, hvor landet Panem er delt op i 12 distrikter, foruden the Capitol. Hvert år underholdes the Capitol med de såkaldte Hunger Games, hvor en dreng og en pige fra hvert distrikt bliver valgt til at kæmpe mod de de andre i en arena, hvor kun én kommer levende derfra. Katniss og Peeta er de to fra distrikt 12 som skal kæmpe ved dette års Hunger Games. Men der er mere på spil for Katniss end hendes eget liv, da hun hjemme står for at brødføde en mor og søster. Hun vil gøre alt hvad hun kan for at kunne komme hjem til sin familie igen, men hvordan holder man følelserne på afstand og dræber et andet menneske?

Gennem hele bogen følte jeg, jeg havde læst den før. Dette skyldes selvfølgelig filmatiseringen, som følger bogen helt utroligt tæt. Det gjorde dog ikke min oplevelse dårligere, da jeg er vild med historien. Jeg synes personerne er så gennemført beskrevet, at man ikke et øjeblik tvivler på troværdigheden i deres historier, baggrund, følelser og relationer. Jeg synes man kommer dybt ind under huden på Katniss, som er en stærk, modig, retfærdig pige, bange for at lade nogen komme for tæt. Og så besidder hun et utroligt overlevelsesinstinkt, som kommer hende til gode under legene. 

Bogen er skrevet til et lidt yngre publikum, men det synes jeg faktisk ikke jeg mærkede (udover skriftstørrelsen og det større mellemrum mellem linjerne). Katniss er en moden ung kvinde, og der er ikke noget teenage-fnidder over hende, formentlig grundet hendes opvækst under trange kår, men også alvoren af fortællingen. Det er jo helt utroligt at tænke på den ondskabsfulde handling, som gennemsyrer fortællingen, men som også gør denne bog lidt 'outstanding'.  

Jeg blev på ingen måde skuffet over denne bog, trods de meget høje forventninger, og jeg glæder mig meget til at gå igang med den næste i serien, som heldigvis står på min hylde og venter. Så hvis du er en af de få, som endnu ikke har fået den læst, kan jeg roligt anbefale dig at gå igang med serien.... med det samme! 





Tilbage i mit indlæg omhandlende købet af denne fantastiske trilogi, spurgte Ida fra Mit superego om jeg ikke ville vise hvordan bogen så ud efter endt læsning. Jeg går ud fra, at hun som mig, er lidt betænkelig ved paperbacks. Men kan roligt sige at disse skinnende covers er en smule mere robuste end de ser ud. Der var ingen synderlig forskel på bogen fra før og efter den var læst (det lille coverfoto i toppen, samt billedet herunder er taget efter endt læsning), hvis man ser bort fra den plet af tomatsovs, jeg formåede at spille på første side (!). Det skal dog siges at jeg har været rimelig forsigtig med den. Dvs. den har ikke været med rundt i tasken, og har ikke været åbnet på 'vid gab' (i ved, når man laver sådan et knæk). Så jeg har håndteret den forsigtigt, men inden for rimelighedens grænser, uden det var til gene under læsningen.




12 kommentarer:

  1. Hvor er det en fin anmeldelse, og fedt for dig at du er kommet i gang! Jeg var selv en af de sene til det, selvom det er præcis et år siden nu. Jeg blev heller (overhovedet) ikke skuffet!

    Og ihhhhhhh, hvor er de flotte og shiny!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg er simpelthen også bare så glad for at være kommet i gang med denne vidunderlige serie :)

      Slet
  2. Årh, fucking cool at de ikke krakelerer fuldstændig :D tak, for link og for info ^^ de er simpelthen så så pæne. Og hvor er det en pragtfuld anmeldelse. Jeg er rørende enig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen, det var da så lidt. Jeg er også selv mega lettet over at de ikke blev vildt grimme. Man må gerne kunne se de har været læst, men når coveret er så fint, som det er, ville jeg blive noget ærgerlig over at sidde tilbage med sådan en slidt, krøllet bog :)

      Slet
  3. Det er en af de bedste serier, jeg har læst gennem de seneste år, men nu er jeg også en total sucker for kvindelige hovedpersoner med ben i næsen - og det har Katniss i den grad :-D
    Glæder mig til at læse din mening om de næste bøger i serien!

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh ja, det har hun virkelig! Jeg kan virkelig godt se hvorfor så mange er faldet pladask for serien :)

      Slet
  4. Det er virkelig smukke bøger i den udgave, du har! Og hvor er jeg glad for, du også synes om indholdet. Det er så nervepirrende og neglebidende spændende bøger!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, en utrolig spændende fortælling, i en ret så vidunderlig indpakning :)

      Slet
  5. Jeg elsker den udgave, den ønsker jeg mig i fødselsdags gave. Den er bare så fin og enkel og smuk. Jeg har besluttet at jeg skal genlæse dem i år, men jeg havde lidt fortrudt jeg havde skrevet det, indtil jeg læste din anmeldelse, og huskede på alle de skønne ting, for det er jo en fantastisk historie.

    SvarSlet
    Svar
    1. Er glad for jeg lige kunne opfriske din hukommelse så :) Kan virkelig godt forstå at folk genlæser bøgerne; det er de virkelig værd :)

      Slet
  6. De er SÅ fine i den udgave! Jeg har faktisk fået alle mine kopier væk (lånt ud og spist af nisser antager jeg), så jeg har selv pønset på at anskaffe mig de fine udgaver som erstatning :) Dejligt, at de ikke knækker for let :)
    Og rigtig dejlig anmeldelse!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det kom lidt bag på mig, at de holdt sig så utrolig pæne. Men det er jo bare skønt. Og selv tak :)

      Slet