tirsdag den 14. januar 2014

Sult i paradis

Forfatter: Rasmus Ankersen
Titel: Sult i paradis - Opgøret med mageligheden
Forlag: Turbulenz
Udgivelse: 2013

195 sider





Jeg har modtaget denne bog som et anmelder-eksemplar fra Saxo. Alle meninger og holdninger jeg giver udtryk for er selvfølgelig mine egne.

Dette er en bog der beskriver den magelighed, som ofte følger i kølvandet af succes, vigtigheden af at forblive innovativ og at tage chancer, for succes ligger ikke så langt fra fiasko. Dette er en bog om at bevare sulten i paradis. Hele bogen igennem er der eksempler fra store virksomheder, hvordan de opnåede succes og om hvordan de bibeholdt succes'en eller endte i en fiasko.

Det er bestemt ikke den type bog jeg normalt læser og jeg er nok heller ikke den helt rette målgruppe for bogen, da den er rettet mod medarbejdere og ledere i større virksomheder og iværksættere. Med det sagt, viste denne bog sig at være en meget positiv overraskelse for mig. Den satte en masse tanker igang hos mig og gav mig en masse redskaber jeg formentlig vil kunne bruge senere i livet, samt den vigtige læresætning: Succes idag er ikke nødvendigvis succes imorgen.

Citat s. 153:
Man kan lære en masse af virksomheder, der lider, fordi de er tvunget til at udfordre en branches underliggende overbevisninger på en måde, som succesfulde organsationer aldrig selv ville overveje, fordi de ikke behøver.

Bogen er let-læselig, let-forståelig, og hurtig at komme igennem, på trods af, at der bruges enkelte faglige termer hist og her. Jeg stødte på en lille række fejl, som manglende ord og endelser, men det var ikke så slemt at det gik ud over min læseoplevelse. Bogen indeholder en del facts og fortællinger om store virksomheder, vi alle kender, og det er faktisk ganske interessant læsning. Der er referencer til fodboldklubber, Lego, Ikea, Apple og Nokia, bare for at nævne nogle stykker.

Jeg ser dette som en meget inspirerende bog og vil gerne anbefale den til folk, som kan lide at læse coaching-bøger, som står og mangler blod på tanden, eller som simpelthen bare gerne vil blive lidt klogere på virksomheders succes. Men da jeg ikke rigtig hører under nogen af grupperne, men stadig fandt læsningen interessant, ja så vil jeg også gerne anbefale den til alle jer andre, som måske bare gerne vil udfordres lidt, rent genre-mæssigt.


2 kommentarer:

  1. Jeg kan vældig godt lide læresætningen: Succes idag er ikke nødvendigvis succes imorgen.

    Læser heller ikke normalt bøger inden for denne genre, men når det er, så kan jeg godt lide inspirationen de byder på.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg må sige at jeg blev vældig overrasket over hvor meget inspiration der var at finde i denne bog. Dejligt med den slags overraskelser engang imellem :)

      Slet