fredag den 3. januar 2014

Poison study

Forfatter: Maria V. Snyder
Titel: Poison study
Serie: Study 1, The Chronicles of Ixia
Forlag: Mira Ink
Udgivelse: 2005 (denne 2013)
Læst på engelsk

409 sider





Jeg stødte på 'Poison study' under BookDepositorys sidste 25-timers udsalg. Jeg huskede at have hørt positivt om den i blogger-verdenen, så tog chancen og bestilte den hjem uden at vide særlig meget om den. 

Yelena skal hænges for mord, da hun får tilbuddet om at gå fri af galgen, hvis hun istedet siger ja til at blive mundskænk for landet Ixia's overhoved Ambrose. Med lettelsens suk takker hun ja, men dette job er bestemt ikke nemt eller ufarligt. Under Valeks kyndige hånd lærer hun alt hvad der er at lære om gift i mad og drikkevarer, men forgiftet mad er langt fra den eneste fare som truer hende. Yelena åbenbares snart for sandheder om hende selv og om hendes opvækst hos Kaptajn Brazzell, som er mere skæbnesvanger end hun nogensinde havde forestillet sig.

Det er sjældent jeg læser denne type bog, som jeg vil mene hører under YA- og fantasygenren, men må sige at jeg har fået lyst til at læse lidt mere af det (hvilket kommer helt af sig selv, da 'Hunger Games'-trilogien netop er landet på min reol). Jeg synes den var enormt let i sproget, uden at være fordummende, og den ene side tog den næste.

Jeg kunne rigtig godt lide persongalleriet, hvilket simpelthen er så vigtigt for opfattelsen af bogen. Yelena er modig, farverig og talentfuld, men uden at være alt for urealistisk. Valek og Ambrose er meget sammensatte personligheder, begge med et strejf af mystik. Dog kan jeg sige om dem alle tre at jeg manglede noget i deres historie. Mest Valek og Ambrose, men taget i betragtning at Yelena er jeg-fortælleren, synes jeg også jeg mangler at kende hende lidt bedre. Men da denne bog er den første ud af tre, kan jeg sagtens acceptere at det først kommer senere (hvis det så bare gør det).

Jeg synes at landet Ixia, dets historie og styreform, er virkelig spændende og godt skruet sammen. Det var det jeg hungrede mest efter at høre mere om, da der virkelig er potentiale for en meget dybere gennemgang, som jeg også håber kommer i de næste to bøger. Selve gift-studiet havde jeg også regnet med at høre mere om, end man gjorde, da titlen ligger op til det. Men på trods af mange ting jeg gerne ville høre mere om, skete der så meget gennem hele bogen, at det aldrig rigtig blev kedeligt.

Så samlet set synes jeg virkelig at historien er spændende og underholdende, men mangler generelt lidt mere baggrundshistorie. Problemet er nok i virkeligheden at jeg ikke er vant til at læse så mange serier, hvor man jo kan tillade sig at favne lidt bredere, for så at komme med detaljerne i løbet af serien, til forskel fra en enkeltstående bog. Det er bestemt en anbefalelsesværdig bog, håber bare de næste bøger i serien indfrier mine forventninger til baggrund og detaljer. Jeg vil give den fire stjerner, da den var spændende, fængende og da jeg glæder mig meget til at læse de to næste i serien.





4 kommentarer:

  1. Orv, endnu en bog jeg gerne vil have læst. og din skønne anmeldelse rykkede den lige lidt højere op på listen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, må også sige at jeg nød at læse den, så klart en anbefaling herfra :)

      Slet
  2. Jeg har længe gerne ville læse denne - den lyder skøn!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg er meget positiv over den :) Glæder mig til at læse de næste i serien :)

      Slet