søndag den 1. december 2013

Indtil jeg finder dig

Forfatter: John Irving
Titel: Indtil jeg finder dig
Orig. titel: Until I find you
Forlag: Lindhardt og Ringhof
Orig. udgivelse: 2005 (denne 2008)

837 sider




Som før nævnt er jeg svært glad for John Irving som forfatter, dog har det taget mig lang tid at komme igang med denne bog, som har stået længe på min reol. Generelt er Irvings bøger til den tungere side og denne er ingen undtagelse.

Jack Burns rejser, som fire-årig, rundt til en del af Europas hovedstæder, sammen med sin mor, tatovøren Daughter Alice. Målet er at finde Jacks far, organisten William Burns. Uden held rejser Jack og hans mor tilbage til Toronto, hvor Jack vokser op. Hans opvækst er domineret af kvinder, svigt og tab, og som voksen mand føler han han mangler noget i sit liv. Han rejser tilbage til de hovedstæder han besøgte som barn og finder snart frem til, at ikke alt er som hans mor har fortalt og som virkeligheden blev set gennem en fireårigs øjne.

Irving er altid en oplevelse og denne bog var ingen undtagelse. Efter endt læsning sad jeg fuldstændig mættet af indtryk og detaljer. Fortællingen rummer så utrolig meget på både godt og ondt.

Irvings univers er ikke til at tage fejl af, med hans farverige, finurlige personligheder, hans evigt mange pudsige detaljer og hans ofte tragiske, men lettere komiske personligheder. Der er også visse temaer fra tidligere bøger, som går igen i denne. I denne bog er det New Hampshire, brydning og Canada der går igen. I mange af hans andre bøger indgår bjørne også og jeg sad og ventede på at der skulle dukke en bjørn op i denne bog, men det gjorde der ikke. Jeg kan meget godt lide at der er visse kendetegn i hans bøger, dog altid med en anden betydning end i den forrige bog.

Irvings bøger går ofte lige til grænsen og ofte lidt længere. Jeg tror at denne bog har været den der er gået længst over min personlige grænse for hvordan man kan fremstille ret så store tabuer. Det var egentlig kun den midterste del af bogen (efter første Europa-tur), som var rigtig svær, og også denne del hvor jeg gik i stå op til flere gange, hvilket gjorde denne bog til langtidslæsning. Det er den del hvor Jack er i hans unge år, i en verden fyldt med kvinder, som ikke lærer ham hvad der er rigtigt og forkert. Han oplever svigt, misbrug og tab og bøder for dette i hans voksenliv, hvor hans forkvaklede forhold til nærhed og kærlighed forhindrer ham i tætte relationer. Og det blev simpelthen lidt for meget for mig til tider. Det er jo en dybt tragisk fortælling, men som altid, i sand Irving-stil, blev det fortalt i et underholdende sprog, ren sort humor. Men der er bare intet humoristisk når man taler om misbrug og børn, og bogen gjorde mig derfor en smule utilpas under dele af læsningen. Når det så er sagt, er det jo altid fascinerende med en bog som rører lidt ved ens grænser og det gør denne bestemt.

Historien er om en ulykkelig dreng. En ulykkelig dreng, som lider tab, misbrug og svigt gang på gang, uden helt at være klar over det. Læs den hvis du ikke har berøringsangst over for svære emner og hvis du vil have en sand Irving-oplevelse. Den er tung at komme igennem, læses bestemt ikke over-night, men da den var læst, sad jeg med følelsen af, at det bestemt havde været tiden værd.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar