onsdag den 4. december 2013

Et juleeventyr

Forfatter: Charles Dickens
Titel: Et juleeventyr
Orig. titel: A christmas carol
Forlag: Munksgaard
Orig. udgivelse: 1843 (denne 1990)
Illustreret af Roberto Innocenti

152 sider



Så er december kommet og jeg prøver ihærdigt at komme i den helt rigtige julestemning. Synes desværre det bliver sværere og sværere jo ældre man bliver, men læsningen af 'Et juleeventyr' gjorde dog helt sikkert godt. Det er en historie jeg elsker utroligt højt og har set i et utal af filmversioner. Ironisk nok har jeg aldrig læst fortællingen før nu. Så det var da vidst også på tide.

Jeg tror det er de færreste som ikke kender denne fortælling, men for god ordens skyld, kommer lige et kort resumé. Ebenezer Scrooge er en koldhjertet gnaven mand, som kun tænker på at tjene penge. Juleaften bliver han hjemsøgt af sin afdøde samarbejdspartner, som advarer ham om den skæbne han venter, hvis han ikke ændrer sig. De følgende nætter kommer den svundne juls ånd, den nuværende juls ånd og den fremtidige juls ånd og viser Scrooge øjeblikke fra hans fortid, nutid og fremtid.

Åh altså, den fortælling er simpelthen bare så skøn. Fortællingen har det hele; uhygge, skuffelse, sorg, men også kærlighed og hengivenhed. Derudover rummer den et så fint budskab og skaber under læsningen en ufrivillig, men kærkommen, julestemning. Jeg følte jeg havde læst historien før, da de utallige film/tegnefilm jeg har set over fortællingen, er så utrolig tro mod dette forholdsvist korte værk.

Jeg har ikke en finger at sætte på denne fortælling, og selvom jeg havde ville det hurtigt blive glemt igen. Denne fortælling er efterhånden blevet en fast bestanddel i julens traditioner og er derfor perfekt lige præcis som den er. Jeg glæder mig allerede til de begynder at sende de mange versioner på TV. Så er det altså jul!





4 kommentarer:

  1. Jeg er så enig med dig; intet er så fantastisk julet som Dickens. Jeg elsker den her julefortælling, og den er bare indbegrebet af stemning og finhed.
    Jeg kan også varmt anbefale Dickens' andre jule-essays i den sammenhæng. De er skønne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg vidste faktisk ikke at han havde skrevet andre jule-fortællinger. Dem vil jeg da helt sikkert se nærmere på heri december :)

      Slet
  2. Åh, jeg har også lige fundet min meget gamle (og skrøbelige) Christmas Carol frem, og går efter at læse den i weekenden med en god kop glögg til :)
    Det er en skøn historie og lige til julen!

    SvarSlet