onsdag den 18. december 2013

Efterhånden blot dages genklang

Forfatter: Daniel Boysen Pedersen
Titel: Efterhånden blot dages genklang
Forlag: Mellemgaard
Udgivelsesår: 2013


184 sider




Jeg har været så heldig at modtage denne bog som et anmelder-eksemplar fra forfatteren selv, Daniel Boysen Pedersen og forlaget Mellemgaard. Alle meninger og holdninger jeg giver udtryk for er selvfølgelig helt mine egne.

Fra bagsiden:
Efterhånden blot dages genklang består af en række noveller, der ofte tegner sig som øjebliksbilleder, hvis gennemgående tema er frihedens rolle i tilværelsen. Novellernes afsøgning af frihedsbegrebet spænder fra den humoristiske tilgang til det dødsens alvorlige.

Jeg plejer at skrive mit eget korte resumé af bøgerne jeg læser, men da bogens egen bagsidetekst formåede det jeg ikke kunne, nemlig at beskrive en kort helhed over de 34 noveller denne bog indeholder, valgte jeg at bruge denne.

Jeg sidder tilbage med blandede følelser efter endt læsning. Som sagt havde jeg lidt svært ved at beskrive novellerne samlet. Der er utrolig mange, de er meget korte, men det ord jeg har tænkt meget på under læsningen, som bagsideteksten nævner er øjebliksbilleder. Jeg ser novellerne som øjebliksbilleder af livet på godt og ondt, i svære situationer, ligegyldige situationer og livsbekræftende situationer. Novellerne er skrevet i et godt sprog, som næsten bliver for intenst for min smag. Hver eneste sætning er så sprængfyldt med poesi og mening, at jeg sommetider havde svært ved at koncentrere om det jeg læste. Jeg er ikke sikker på at det giver mening for andet end mit eget hoved, men når jeg skriver at novellerne næsten var lidt for intelligente, forstår i så hvad jeg mener? Men jeg er ret sikker på at problemet til dels skyldtes at jeg læste flere noveller i streg af gangen. Det vil jeg ikke anbefale at andre gør. Jeg vil anbefale at man læser én novelle af gangen og så giver sig tid til omtanke både under og efter læsningen. Da der er, ikke mindre end, 34 noveller og de fleste af dem er på 3-4 sider eller derunder, bliver det et længerevarende projekt, men sådan vil jeg mene at denne samling fungerer bedst, og sådan vil jeg selv gøre næste gang den skal læses. For ja, jeg er ret sikker på at den skal læses igen.

Nogle noveller følte jeg mere for end andre, hvilket er meget naturligt med en så stor samling af forskellige fortællinger. Ind imellem præsenterede forfatteren smukke tanke eksperimenter, ja nærmest filosofiske, omkring fødslen, døden og eksistens. Det var helt klart dem jeg holdt mest af. 

Men samlet set synes jeg denne novellesamling er en god oplevelse, omend meget intens. Én ting er sikkert. Denne novellesamling skal ikke haste-læses, det er ganske enkelt umuligt, hvilket vel egentlig er godt nok, for findes der noget værre end haste-læsning? Så læs den hvis du vil beriges med velskrevne, poetiske og tankevækkende sætninger fra en ung forfatter med meget på hjerte. 





Ingen kommentarer:

Send en kommentar