onsdag den 20. november 2013

Undtagelsen

Forfatter: Christian Jungersen
Titel: Undtagelsen
Forlag: Gyldendal
Orig. udgivelse: 2004

621 sider





Efter af denne bog har stået på min to-read-liste, på grund af Sarah, i lidt for lang tid, har jeg endelig fået den læst. Det igangsættende spark fik jeg af min moster, som sendte mig hjem fra et besøg med bogen under armen.

Iben, Malene, Anne-Lise og Camilla arbejder tæt sammen i Dansk Center for Information om Folkedrab. Alle går og tumler med hver deres problemer, men da Iben og Malene begge får tilsendt en trussel på mail, begynder glansbilledet på kontoret at krakelere. Utryghed for eventuelle sandheder i truslerne og utryghed omkring risikoen for at miste betydningsfulde arbejdsopgaver, øger det usunde miljø på kontoret præget af mobning, chikane og mistro blandt voksne mennesker. Hvem står bag truslerne og hvem får skylden?

Min første tanke om denne bog efter endt læsning er: WOW. Den er virkelig god! Jeg havde forventet en god fortælling, jeg har kun læst gode anmeldelser af den og har fået den anbefalet af både min søster og moster. Jeg blev dog alligevel overrasket over, i hvor stor en grad denne fortælling krøb ind under huden på mig. Jeg havde svært ved at lægge bogen fra mig undervejs og måden denne bog overraskede mig til slut, kom så helt og aldeles bag på mig. Jeg har på et eller andet tidspunkt mistænkt alle hovedpersonerne, samt flere bipersoner, for at stå bag de trusler der opstår, og på intet tidspunkt før de aller sidste sider er jeg sikker i min sag. Det er fantastisk.

Bogens fortæller skifter mellem de fire kvinder, hvilket fungerer rigtig godt. På den måde kommer vi tæt på hver enkel af dem, og på hvordan de hver især opfatter mobningen, truslerne og de generelle hændelser på kontoret. Det er en god måde at sætte det op på i denne fortælling, og ofte kunne jeg næsten ikke vente til fortælleren skiftede, så jeg kunne høre en andens opfattelse af det der nu skete. Det er utroligt hvor let man kan forvrænge situationens alvor oppe i sit hoved, hvis man selv har del i den negative atmosfære. Jeg synes det sætter et godt fokus på mobning og chikane blandt voksne og giver folk noget at tænke over. Måske opfatter man ikke alt på samme måde som sine medarbejdere.

Udviklingen i bogen, som nærmest ender ud i krimi-lignende tilstand, er generel ret rolig gennem størstedelen af bogen. Der bliver taget god tid til at fortælle om de forskellige hverdags situationer på kontoret, som har stor betydning for resten af historien. Det er så dejligt at læse en bog hvor forfatteren ikke haster igennem fortællingen for hurtigst muligt at nå i mål. Der bliver taget god tid til at opbygge personerne og det bliver i den grad belønnet, undervejs i fortællingen, hvor der bliver spillet på flere følelser hos læseren. Jeg har simpelthen været så vred, haft følelsen af at blive uretfærdigt behandlet på andres vegne og følt en lettelse skylle igennem mig, når tingene endelig begynder at falde på plads.

Den her bog er simpelthen så god, og den vokser stadig på mig. Jeg har ikke helt kunne slippe personerne og handlingen endnu, og tankerne kører stadig rundt i hovedet på mig. Hvis i ikke har læst denne bog endnu, så gør jer selv den tjeneste at læse den. Det er virkelig dansk litteratur, når det er bedst. 


2 kommentarer:

  1. Det er jo derfor at jeg har sagt at du skulle læse den de sidste mange år! Selvom det er længe siden at jeg har læst bogen, sidder historien og personerne stadigvæk i mig - Det er intet mindr eend en fantastisk bog!

    SvarSlet