søndag den 10. november 2013

Lørdagens bogforum

Så er mig og Sarah hjemvendt fra Bogforum. Havde en rigtig god og spændende dag igår. Det var skønt at tilbringe en hel dag i bøgernes tegn, og til trods for at vi ikke nåede en brøkdel af alt det vi havde sat på vores program, fik vi nogle gode oplevelser med fra dagen. Planen var fra starten at vi tog det som det kom, og det var den helt rigtige indstilling. Vi lærte også lidt om hvad vi skal være opmærksomme på når vi engang skal afsted igen. Men mere om det senere. 

Første interview vi så var Geo i samtale med Lene Johansen om sin bog 'Ikk' for sjov - om kemo og comedy'. Og det var et rigtig godt valg. Geo var utrolig åben og meget sympatisk.

Herefter havde vi sat os for at se Morten Grunwald, og vi fik da også et glimt af ham, men her lærte vi også første lektie: Man kan ikke regne med at kunne se noget som helst hvis man først kommer fem minutter inden showet starter! Så der fik vi lige kortet lidt ned på programmet. Anden lektie: der er simpelthen SÅ meget andet at se, at det er for ærgerligt at fylde hele dagen op med ene og alene forfatter-interviews.

Det næste vi valgte at se var Jostein Gaarder i samtale med Jes Stein Pedersen om sin nye bog ' Anna og Nova. En magisk fabel om klodens overlevelse'. Han var en utrolig spændende mand, som jeg virkelig gerne ville kunne forstå fuldstændig. Men både mig og Sarah måtte rimelig hurtigt indse at norsk ikke er en af vores spidskompetencer... vi blev dog det meste af foredraget; hvis vi virkelig koncentrerede os, kunne vi fange en god del af hvad han sagde. Tredje lektie: lad være at se oplæg fra norske forfattere; du forstår ikke størstedelen af hvad de siger! 

Så var tanken at vi gerne ville se Kenneth Bøgh Andersen, men det var der desværre også rigtig, rigtig, rigtig mange andre der gerne ville. Så midt i den hektiske heksekedel valgte vi simpelthen at forlade stedet. Vi fik dog et glimt af ham. Istedet tog vi os tid til at gå lidt rundt og kigge på de mange stande og spise en rigtig lækker brunch.

Næste punkt på vores program blev et eftermiddags-show på DR-scenen Erling Jepsen og Hassan Preisler, som begge er indstillet til DR romanprisen 2014. Både mig og Sarah var enige om at det var det absolutte højdepunkt for dagen. Jeg har ikke læst noget af nogen af forfatterne, men Erling Jepsen er røget direkte på min to-read-liste. De var begge så åbne og ærlige og den ping-pong der foregik mellem de to meget forskellige forfattere var simpelthen så fantastisk og varmhjertet, at man konstant sad med et stort smil. Det var virkelig det hele værd! Den time det tog fløj afsted og jeg kunne sagtens have hørt på de to mennesker i meget længere tid.

Herefter så vi Jan Guillou, som fortalte om hans ambitiøse bogprojekt 'Det store århundrede'. Det foregik på svensk, og igen måtte mig og Sarah efter fem minutter kigge på hinanden med afslørende blanke øje og bekende at vi simpelthen ikke forstod et ord. Det var så dagens fjerde og sidste lektie: når du nu havde svært ved at forstå norsk, hvordan kan du så tro at du fatter et svensk foredrag! Lad være med at se oplæg fra svenske forfattere!

Den sidste forfatter vi fik et glimt af var Josefine Ottesen, som fortalte om hendes 30-års skrivejubilæum. Alt i alt var det en dejlig dag, som vi fik en masse ud af. Det var dog lidt mere hektisk at gå rundt og kigge på bøgerne end jeg havde forventet, da den store folkemasse virkelig skubbede og masede for at komme til, og det er jeg bare rigtig dårlig til at befinde mig midt i. Så der kom ikke andet med hjem end en enkel bog, som jeg til gengæld også er meget glad for. Så en god (dog anstrengende) dag, som jeg gerne vil gentage til næste år :)




6 kommentarer:

  1. Det lyder til i har haft en skøn dag. Jeg var så heldig at sidde ned til Morten Grundwald, ærgerligt jeg ikke lige så dig. Fik du købt nogle bøger?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det var da ærgerligt. Da vi kom havde der samlet sig en stor kreds omkring siddepladserne, så vi opgav det. Jeg havde en idé om at købe en masse inden jeg tog afsted, men havde utrolig svært ved at overskue de menneskefyldte stande, så fik ikke rigtig købt noget. Det eneste jeg fik med hjem var 'Tidskortet', som er en bog jeg har læst flere gange, men den kostede ikke mere end 30 kr. Så det kunne jeg ikke stå for, er en fantastisk bog. Så jeg kom derfra temmelig bogfattig men meget oplevelsesrig :) Fik du købt noget? Har på fornemmelsen at der var rigtig mange gode tilbud jeg 'gik glip af' :)

      Slet
  2. Åh, jeg kunne godt forestille mig, at menneskevrimlet var enormt om lørdagen! Det må være en af de gode ting ved at komme om fredagen - det er ikke helt så galt. Til gengæld er det jo så bare om lørdagen de mest spændende mennesker og forfattere kommer :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror du har ret. Nu var det lørdagen der passede os bedst i år, men hvis der er mulighed for det næste år, ville jeg helt klart foretrække at komme fredag. Eller måske to dage, så kunne man dedikere den ene dag til forfatterinterviews, den anden til standene :)

      Slet
  3. haha, kunne ikke lade være med at grine da jeg læste dit indlæg! Det var en virkelig god dag - glæder mig til næste år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hehe, ja det var det.Og nu har vi et lidt bedre overblik over do's and dont's til næste år ;)

      Slet