mandag den 18. november 2013

Genre (2) - Livsbeskrivelser og lommefilosofi

Der er mange bloggere som sværger til én eller to genrer indenfor bøger og jeg kan nok heller ikke sige mig fri for at hælde til særlige genrer. Jeg læser meget lidt YA, biografier, gysere, fan-fiction, noveller, chick-lit og erotiske romaner. Derimod læser jeg meget historisk fiktion, klassikere og social-realisme, en smule krimi og fantasy og har berørt magisk realisme, dystopisk/postapokalyptisk og science fiction. Jeg har ikke lyst til at begrænse mig selv indenfor nogen genrer og prøver konstant at udvide mine horisonter hvad angår genrer, hvilket jeg også håber skinner igennem på min blog. Dog kan dette godt være svært, for man falder selvfølgelig ofte for fortællinger som falder indenfor en genre man kender. Derfor vil jeg lave disse indlæg, som oplyser lidt om en særlig genre og som forhåbentlig kan inspirere mig selv og måske jer andre til at springe ud i en genre man ikke er så bekendt med.

"The best interviews like the best biographies should sing the strangeness
 and variety of the human race"                             
 - Lynn Barber


Den genre jeg har valgt at skrive om denne gang er genren: biografier. Jeg har læst et meget begrænset antal biografier og har hidtil ikke været imponeret. Der går inflation i udgivelser af biografier hvert år til jul og boghylderne vrimler med middelmådige livsbeskrivelser om Gud og hvermand. Det virker til at alle kan få udgivet en biografi så længe man har haft sine '15 minutes of fame', hvilket resulterer i et hav af gennemsnitligt dårlige bøger indenfor genren. Men det betyder selvfølgelig ikke at der ikke findes gode biografier, for selvfølgelig gør der det. Det er bare med at finde dem og jeg tror tiden er moden for mig til at give biografi-genren en chance til.

Der findes mange betegnelser for biografier: selvbiografier, autobiografier, biografier med ghostwriter, memoirer.

Ordet biografi henviser til en persons livshistorie som er skildret af en anden person. Selvbiografier, memoirer og autobiografier er forskellige ord for én og samme type biografi. Nemlig en fortælling hvor forfatteren skriver om sig selv.

Om selvbiografien skriver www.kulturkanon.emu.dk følgende:
En selvbiografi er en levnedsbeskrivelse af ens eget liv. [...] I princippet er der tale om en genre som må rubriceres som fagtekst. En selvbiografi skal handle om hvad der faktisk er sket. Men siden hvornår har et menneske uden tøven kunnet påstå at han eller hun er 100% objektiv? [...] Det selvbiograferende jeg har flere jeg'er i sig. Og de fleste selvbiografier bruger fiktive greb - bruger dialog, dramatiserer scener osv. - og da mange forfattere desuden har det med at omskrive deres eget liv, begynder det sikre fundament under selvbiografien at vakle. Selv om forfatteren bedyrer at han eller hun taler sandt, så er den litterære stil fiktiv og dermed peger den på det opdigtede. 

Ghostwriting biografien er nærmest en blanding mellem biografien og selvbiografien og er et pudsigt fænomen. Ghostwriter henviser til en person som skriver hele bogen eller dele af bogen uden at blive nævnt som forfatter. Historia forlag skriver følgende:
Du har idéen og historien - vi skriver den for dig. Ghostwriting er kendt fra mange sportsfolks og politikeres biografier og giver mulighed for at få din historie fortalt på en professionel måde.

Jojo, det lyder da fornuftigt nok. Hvis man ikke kan skrive godt men har en fantastisk livshistorie, så er det da fint at få en anden til at skrive den. Men jeg forstår slet ikke idéen i at ghostwriteren så ikke bliver nævnt. Ikke får den credit som han/hun fortjener. Bliver sådan lidt harm over at en flok kendte mennesker fremstiller sig selv som forfattere uden at være det... Bryder mig bestemt ikke om fænomenet. Men, men, men, derfor kan bogen jo godt være fantastisk alligevel.

Der findes så mange fantastiske personligheder derude i verden, men én ting er at livet har været spændende, en anden ting er om livet på skrift også er spændende? Tror der er for mange mennesker som ikke skelner mellem dette, for forhåbentlig kan de fleste af os se tilbage på en fantastisk liv når vores tid kommer, men det betyder jo ikke at vi alle skal skrive det ned og udgive det, for der er da grænser for hvad fremmede mennesker vil finde interessant. Desværre har mængden af tilsyneladende ligegyldige biografier nok skræmt mig rimelig meget væk fra genren i mange år. Ofte hviler den gode læseoplevelse vel også på om man har en form for tilhørsforhold til den portrætterede person. F.eks. plejer fodboldfans særligt at være fascinerede af biografier om fodboldspillere, politisk interesserede om historiske politikere osv.

Jeg føler mig på bar bund i valget om hvilken biografi jeg skal læse. Jeg finder mange kendte og historiske personligheder interessante, men det betyder jo ikke at deres biografier er velskrevede. Så jeg kunne godt bruge lidt hjælp til valget af en biografi jeg skal læse.

Er der mon nogen af jer som har læst en helt fantastisk biografi eller selvbiografi, som de har lyst til at anbefale?




Læs også første indlæg i genre-serien: Genre (1) - Uhyggen breder sig, om genren gys.


8 kommentarer:

  1. Først vil jeg lige sige (igen!) hvor en super fin idé du har fundet på! Det er både beundringsværdigt og sjovt for os at følge med i :)

    Jeg har personligt et ret anstrengt forhold til biografier, fordi det reelt er de færreste mennesker, der interesserer mig nok til at jeg gider læse en hel bog om dem... Eller også (som du selv nævner), så er det noget bras ret litterært. Med det i mente, så har jeg et par enkelte biografier, som jeg har læst og synes var virkelig gode, og som jeg klart vil anbefale:

    1. "Open" af/om Andre Agassi
    Selvom man ingenting ved om eller interesserer sig for tennis, så er det mest af alt et meget interessant blik ind i et professionel sportsudøvers liv lige fra barndom til slutningen på karrieren. Både det menneskelige (og her virker Agassi meget bramfri og ikke bleg for at snakke om sine egne fejl), men også den pris og de fordele, der er ved at være kendt på den måde.

    2. "Paula" af Isabel Allende
    Selvom det måske ikke er en biografi i genrens helt strikse form, så handler den om Allendes datter, der bliver meget pludseligt syg og ligger i koma - derfor fortæller hun hele sin livshistorie til datteren. Det er både meget velskrevet, spændende (hun hedder ikke Allende for ingenting ;)), og ikke mindt utroligt rørende og smukt.

    Håber du får en masse gode tips! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Camilla, for endnu engang at komme med en række forslag :) Det er jo skønt:)

      Faktisk er 'Open' en af de biografier jeg HAR læst. Jeg læste den i forbindelse med en bogudfordring i 2012, og fik den anbefalet af min mor og moster. Blev overrasket af det ret gode sprog. Her er tale om en dygtig ghostwriter, som virkelig kan skrive. Synes også handlingen var god, men var sådan lidt både og. Det var spændende at høre om hans hårde liv, mens synes stadig der var meget opremsning af, så tog vi derhen og vandt DEN kamp, derhen og tabte DEN osv. Så endte ud med at synes at det var en okay læseoplevelse, men dog ikke noget jeg var helt oppe og ringe over.

      'Paula' synes jeg til gengæld lyder som en virkelig god bog. Jeg har kun læst 'Åndernes Hus' af Allende og den var jeg ret vild med. Så tror da helt sikkert jeg vil prøve at finde 'Paula'. Lyder lige som en bog jeg vil kunne li' :)

      Slet
  2. Jeg har også læst et meget lille antal biografier, og kan faktisk ikke sådan lige umiddelbart anbefale nogle. Håber du siger til, hvis du via indlægget falder over noget godt! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Der kommer helt sikkert et indlæg, hvis jeg falder over noget godt og over eventuelle anbefalinger :) Er jo bare med at få den info videre, da jeg har på fornemmelsen at der er mange som går uden om denne genre...

      Slet
  3. Jeg har læst rigtig mange biografier, og det er bestemt ikke alle der er noget værd. Men en god biografi (for mig) var Ove Sprogøe - En Fynsk vulkan. (http://pigen88.blogspot.dk/2010/12/en-fynsk-vulkan.html).
    Synes den var godt skrevet og overskuelig + plus en masse dejlige billeder.
    Selvfølgelig kræver det at man interessere sig for personen man skal læse om, for kunne f.eks. også nævne Kronprins Frederik (da han blev 40). Men det er igen hvad og hvem man er til =)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for anbefalingerne :)
      Vil da prøve at se nærmere på Ove Sprogøe. Ham ved man da også har haft et spændende liv, så det kunne måske være meget spændende at dykke ned i :)
      Men ja, som du siger handler det selvfølgelig meget om man interesserer sig for de personer der portrætteres :)

      Slet
  4. Dejligt indlæg! Jeg holder også meget af historisk fiktion, 1800-tallet i både Frankrig, England og Rusland.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, tror faktisk historisk fiktion må være min foretrukne genre, hvis man bare skulle vælge én :)

      Slet