torsdag den 14. november 2013

Diamanttandsstøv

Forfatter: Brian P. Ørnbøl
Titel: Diamanttandsstøv
Forlag: Valeta
Orig. udgivelse: 2013

128 sider





Jeg har været så heldig at modtage denne digtsamling som et anmelder-eksemplar fra forfatteren selv, Brian P. Ørnbøl, og forlaget Valeta. Alle meninger og holdninger jeg giver udtryk for er selvfølgelig helt mine egne.

Da jeg blev spurgt om jeg ville anmelde denne digtsamling, tøvede jeg lidt, da jeg ikke har læst digte siden min gymnasietid. Det er en genre jeg ikke har forstand på og derfor var jeg lidt i tvivl om jeg overhovedet kunne lave en ordentlig anmeldelse af den. Dog var forfatteren villig til at give mig den på trods af min uvidenhed og så sagde jeg altså ja tak, da jeg sjældent er bleg for en lille udfordring. Da jeg modtog den var jeg da også utrolig glad for at have sagt ja, da den simpelthen er så fin med et utrolig smukt cover, når bogen ligges på langs (se nedenfor).


Jeg synes at de meget korte digte i denne samling er utrolig fine og tankevækkende. De sætter fokus på det smukke, det pudsige, det grimme, det forfærdelige og det fjollede i mange hverdagsting og hverdagshændelser, som f.eks. mursten, hoste og stand-up. De omhandler alt mellem himmel og jord, men indeholder mest tanker om det man sjældent tænker over. Og det kan jeg li'!

På trods af at ordet fylder så lidt, så fylder tanken bag så meget, og jeg er sikker på at intet er overladt til tilfældighederne. Derfor irriterede det mig grænseløst at jeg ikke kunne finde ud af hvorfor digtene var delt op i de kapitler de nu var, da der var enkelte kapitler hvis temaer var tydelige, mens andre ikke var. Det må være en opgave til næste genlæsning, for genlæst, det bliver de!

Man kan læse digtene hurtigt igennem uden at give dem den store omtanke, men stadig få en fin mening ud af dem. Men det sjove ved digte er jo netop, at bruge lidt mere tid på dem og prøve at skrælle et par lag af. Jeg havde faktisk glemt hvor spændende det er at gøre dette og hvor tilfredsstillende det er at finde dybere meninger i få ord.

Jeg nød at læse Ørnbøls digtsamling og vil driste mig til at sige at disse digte har givet mig blod på tanden til lejlighedsvis at prøve kræfter med digtsamlinger, og det er da meget godt klaret!



2 kommentarer:

  1. Kære Sidsel
    Tak for den fine anmeldelse. Det lyder til at digtene har sat tanker igang - hvilket jo også er meningen og desuden én af grundene til, at afsnittene ikke har nogen overskrift, idet jeg gerne har villet lægge op til, at læser selv konstruerer disse - altså skaber sammenhæng (i mit hovede er der sammenhæng i afsnittende :-))

    Det er jo super dejligt hvis du er blevet ansporet til at læse nogle flere digte.

    Mange tak!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er det skønt at få en kommentar fra forfatteren selv. Og dejligt at vide at der kan findes en sammenhæng i alle kapitlerne (det tænkte jeg nok, der kunne), det bliver en lille sjov 'opgave' til næste genlæsning :)

      Og endnu engang tak for digtsamlingen :)

      Slet